banner704
x

Özata Tersanesi seri yatırımlarına devam ediyor

Sürekli iyileştirme anlayışıyla hem fiziki hem de sistemsel yatırımlara imza atan Özata Tersanesi; yeni modern blok raspa/boya hollerini, blok taşıyıcısını ve ilave vinçleri faaliyete aldı.

Özata Tersanesi seri yatırımlarına devam ediyor
Dergi

İki ayrı tersanede, birinde yeni inşa, diğerinde ise tamir-bakım olmak üzere faaliyetlerini sürdüren Özata Tersanesi, sürekli iyileştirme anlayışıyla hem fiziki hem de sistemsel yatırımlara imza atıyor.

Özata Tersanesi Kurucusu ve Sahibi Özdemir Ataseven, gemi bloklarının raspa ve boya işlemlerini, yakın dönemde inşa ettikleri, modern iklimlendirme ve havalandırma imkanlarına sahip, çevre dostu, raspa ve boya holünde gerçekleştireceklerini, ayrıca üretimi en etkin şekilde kontrol etmek üzere bir ERP sistemi geliştirdiklerini ve geliştirmeye devam ettiklerini açıkladı. Halihazırda tamir tarafında 3 büyük dönüşüm (Conversion) projesinin, yeni inşa tersanesinde ise tamamı Norveç’li müşterilere ait olmak üzere 4 adet balıkçı gemisinin inşaatı devam ettiğini söyleyen Özdemir Ataseven, kapak röportajımız için sorularımızı yanıtladı. 

Özdemir Bey, şirketinizin yapılanmasını ve yakın dönem iş gündeminizi anlatmanızı rica ediyoruz. 

Şirketimiz, iki ayrı tersanede, birinde yeni inşa, diğerinde ise tamir-bakım olmak üzere faaliyetlerini sürdürmektedir. Tamir tarafında 3 büyük dönüşüm (Conversion) projesi devam etmekte olup, aynı zamanda yüzer havuzda ve rıhtımda tamir-bakım işleri yapılmaktadır. Yeni inşa tersanesinde ise halihazırda tamamı Norveç’li müşterilere olmak üzere 4 adet balıkçı gemisinin inşaatı devam etmektedir. İlki 2021 yılı başında sonuncusu ise 2021 yılı sonunda teslim edilecektir. Yeni inşa tersanemiz yılda 20 bin ton çelik işleme kapasitesine sahiptir. 

Markanız ülkemize alanında ne gibi ilkleri kazandırdı? 

Tersanemizde çelik, alüminyum tekneler yapılabildiği gibi aynı zamanda karbon esaslı yapı malzemesine sahip tekneler de yapmaktadır ve ayrıca bunların kombinasyonundan oluşan kompozit tekneler de yapabilme kabiliyetine sahibiz. Karbon kompozit teknelerde vakum infüzyon yöntemi kullanılmaktadır. Hem İzmir, hem de İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne karbon fiber ve alüminyum/karbon fiber kompozit tekneler yapılmış olup halihazırda İstanbul Boğazı’nda ve İzmir Körfezi ve civarında hizmet vermektedirler. Bir başka “İlk” olarak ise Kıyı Emniyet için inşa edilen hacı-yatmaz tip (Self-righting type) arama kurtarma botlarını sayabiliriz. 

İş gündeminizi ve hedeflerinizi öğrenebilir miyiz? 

Tersanemizde bugüne kadar içlerinde yolcu ve araç feribotları, balıkçı gemileri, yatlar, platform destek gemileri, tankerler, tarama gemileri ve diğer özel amaçlı gemiler olmak üzere 63 adet gemi tamamlanıp teslim edildi. Dolayısıyla hedefimiz üretimde, hem gemi tipi hem de yapı malzemesi itibarıyla bu çeşitliliği devam ettirmektir. Hem yurt içi hem de yurt dışı pazarları hedefliyoruz.

Tersanelerde makina, Ar-Ge ya da teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız?

Tersanede sürekli iyileştirme anlayışıyla hem fiziki hem de sistemsel yatırımlar yapmaktayız. Son zamanlarda üretimde verimliliği artırmak üzere çeşitli yatırımlar yaptık. Bunlar arasında modern blok raspa/boya holleri, blok taşıyıcısı, ilave vinçler vs. sayılabilir. Bunun dışında üretimi en etkin şekilde kontrol etmek üzere bir ERP sistemi geliştirdik ve geliştirmeye devam ediyoruz. 

Gemi üretimine dönük hangi teşvikler var ve bundan siz nasıl istifade ediyorsunuz?

İhraç amaçlı üretim yaptığımız gemiler için Yatırım Teşvik Belgesi alınmakta ve SGK prim ödemelerinde indirimden faydalanılmakta ve KDV muafiyeti elde edilmektedir. Yine bu sayede gümrük işlemlerinin daha hızlı tamamlanması mümkün olmaktadır.

Tersanenizde gemi inşa ya da bakım süreçlerini, tasarım ve Ar-Ge çalışmalarından teslime  kadar adım adım anlatır mısınız?

Tersanemizde bir çeşit yalın üretim (Lean manufacturing) anlayışına göre düzenlenmiş bir planlama ve üretim sistemimiz vardır. Bunun için birbirine benzer ara ürünlerin üretildiği iş istasyonları oluşturulmuş olup grup teknolojisi mantığı ile üretim yapılmaktadır. Bu arada bu iş istasyonlarının kapsamlarını ve iş yüklerini detaylı şekilde görebilmek amacıyla hem çok detaylı bir üç boyutlu model oluşturuyoruz hem de yine oldukça detaylı bir proje planı hazırlıyoruz. Yalnız bizim farkımız; birçoklarının aksine planı, bölümlerden gelen geri beslemeleri dikkate alarak son aktivite kapanıncaya ve gemi teslim edilinceye kadar güncel tutuyoruz. Dolayısıyla oldukça kontrollü bir tersane olduğumuzu söyleyebiliriz.

Makina parkurunuz hakkında bilgi vererek, son dönemde bu alanda yaptığınız yatırımları ve sağladığı avantajları anlatır mısınız?

Gemi inşaatı için gereken birçok makina ve ekipmana sahibiz. Bunlar arasında çok miktarda portal vinç, atölye tavan vinçleri, CNC sac kesim tezgahları, sac ve profil büküm presleri, talaşlı imalat tezgahları, değişik tipte kaynak makinaları, taşıma ve transport araçları sayılabilir. Son dönemde; modern iklimlendirme ve havalandırma imkanlarına sahip bir çift raspa/boya holü inşa ettik. Artık geminin bloklarını ve diğer teçhizatını bu çevre dostu hollerde raspalayıp, boyayacağız.

Hatasız, kazasız ve zamanında üretim adına ne tür metod ve sistemler kullanıyor, daha çok hangi otomasyon donanım ve yazılım teknolojilerinden yararlanıyorsunuz?

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi oldukça planlı ve kontrollü çalışan bir tersaneyiz. Planlamada proaktif davranarak, her proje için, üretim aşamasında sorulacağını bildiğimiz Ne, Nerede, Ne zaman, Kim gibi soruların cevaplarını hazır hale getirip hazırladığımız planı ilk günden son güne kadar gününe takip ediyoruz. Sapmaları raporlayıp zamanında gerekli önlemlerin alınmasını sağlıyoruz. Bu sayede de gemileri zamanında, bütçesinde ve istenen kalitede teslim edebiliyoruz. Şunu gördük ki projeleri zaman konusunda kontrol altına alırsanız, proje sonuna doğru projeyi yetiştirmek için panik ve koşuşturma olmadığı için hem kalite düşmüyor hem de maliyetler yükselmiyor. Bu aynı zamanda iş güvenliği açısından da riskleri azaltıyor ki bilindiği gibi gemi inşaatı iş güvenliği açısından yüksek riskli iş kollarından birisi.

Üretim süreçlerinizde robot kullanıyor musunuz? Kullanıyorsanız robot yatırımının getirdiği   avantajlar nelerdir?

Doğrusu, gemi inşaatının her aşamasına otomasyonu sokmak pek mümkün olmuyor çünkü neredeyse yapılan her gemi prototip olduğu için bütün ürünler farklılık gösteriyor. Yani dizaynını tamamladığınız, prototipini yaptığınız ve sonrasında seri üretime geçip, onlarca, yüzlerce veya binlerce ürettiğiniz bir ürün değil gemiler. Ancak yine de benzer ürünlerin üretildiği istasyonlarda olabildiğince otomasyon kullanmaya çalışıyoruz. Bunlara örnek olarak kendi kendine yürüyen ve kaynak yapan robotları verebiliriz. Özünde gemi inşaatı, yoğunluklu olarak insan emeğiyle üretim yapılan bir sektördür.

Tesisinizde enerji maliyetlerinizi düşürmek için ne tür çalışmalar yapıyorsunuz? Kendi enerjinizi üretmek için bir yatırım planınız var mı? Yakın dönemde böyle yatırım yaptıysanız sonuçlarını paylaşır mısınız? 

Enerji sarfiyatını düşürmek için üretim proseslerini iyileştiriyoruz, gereksiz süreçleri kaldırıyoruz. Bu yukarıda bahsettiğimiz yalın üretimin de gereklerinden bir tanesi zaten. Kendi enerjimizi üretmek içinse henüz bir yatırım yapmadık ama bunu yapmaya çok uzak değiliz gayet olumlu ve sıcak bakıyoruz.
    


 

Güncelleme Tarihi: 24 Temmuz 2020, 16:01
YORUM EKLE

Enerji

Proses Zirvesi

Dergiler
Partnerler