Röportaj: Murat Tanık

Aroma meyve suyu, doğal kaynak suyu ve gazlı içecekler üretiminde 55 yıldır pek çok ilke imza atıyor. Geniş ürün yelpazesi, yüksek meyve işleme kapasitesiyle pazarın önemli oyuncuları arasında yer alıyor. Bursa'nın Gürsu ilçesinde yaklaşık 75.000 metrekare arazi üzerine kurulu Aroma tesislerinde 1991 yılında başlayan yatırım hamlesiyle işlediği meyve miktarını her geçen gün artırıyor. Bu süreçte işlediği meyve miktarını yılda 20.000 tondan 125.000 tona çıkaran şirket, Türkiye’nin önde gelen meyve suyu dolum tesislerinden biri konumuna geldi. Üretim tesisleri günlük 750 ton elma, 400 ton vişne, 400 ton şeftali, kayısı ve 250 ton siyah havuç işleme kapasitesine sahip.

Aroma, dijital dönüşümü aşamalandırarak tüm departmanlarda yalın yönetim, doğru veri, doğru karar stratejisi ile kullanıcılarla birlikte karar verip dönüşümü içselleştirmelerini sağlayarak gerçekleştiriyor. Aroma olarak tüm süreçlerin müşteri öncelikli yalın yönetim ile kurgulandığını söyleyen Aroma Satış, Pazarlama ve İş Geliştirme Genel Müdür Yardımcısı Ekrem Dolun ile kapak bölümü özelinde bir röportaj gerçekleştirdik.

Şirketiniz, alanında hangi ‘ilk’leri ve ‘en’leri başardı? 2023 yılı ilk yarısını şirketiniz açısından değerlendirir misiniz?

Koruyucu, katkı ve ilave şeker içermeyen, yüzde 100 meyve suyu kategorisini Türkiye pazarına ilk sunan markayız. Uludağ’ın zirvesindeki kaynaktan gelen 8,15 pH değerine sahip alkali su olan doğal kaynak suyumuzun yanı sıra nektar ve meyveli içecekler, detoks ve fonksiyonel içecekler ve gazlı içecekler kategorilerinde üretimlerimizi gerçekleştiriyoruz. Bu açıdan tüketicilerimize yenilikçi bir bakış açısı ve bu vizyonla geliştirilmiş oldukça geniş bir ürün yelpazesi ile hitap ediyoruz.  Aroma olarak marka gücümüz, satış ve pazarlama teşkilatımız ve üretim gücümüzle 2023 yılı ilk yarısında da yine beklentilerimizi karşılıyor ve hedeflerimizi tutturacağımızı öngörüyoruz.

2023 dönemi için varsa yeni yatırım planlarınızı ve hedeflerinizi öğrenebilir miyiz? İş gündeminizde neler var?

Uzun süredir yatırım yaptığımız Ar-Ge çalışmalarımız sonucunda sağlık ve form segmentinde tüketici beklentilerine cevap veren Sa-de fonksiyonel içeceklerimizin üretimini gerçekleştirdik. 5 farklı çeşitte, vitaminlerle ve doğal meyve aromaları ile zenginleştirilmiş, koruyucu içermeyen, sağlığa katkı sağlayan içimi keyifli, fonksiyonel ürünlerimizi daha fazla noktada tüketicilerle buluşturmayı hedefliyoruz. Doğal kaynak suyunun, vitaminlerle zenginleşip, doğal meyve aromaları ile içimi daha da keyifli hale getirilmesiyle oluşan bu seri ; “Direnç”, “Enerji”, “Güzellik”, “Detoks”, “Sindirim” olmak üzere farklı vitaminleri ve farklı ihtiyaçlara yönelik 5 çeşidiyle tüketicilerin yaşam tarzlarına destek sağlıyor. Ürün çeşitliliğimizle de hem formuna, hem de sağlığına önem verenler için mükemmel bir seçenek sunuyoruz. Taşıma ve tüketim kolaylığı sağlayan, 330 ml’lik çevreci karton ambalajlarda sunulması ise ekstra pratiklik katıyor.  Aroma Sa-de vitaminli içeceklerin en önemli özelliklerinden biri Uludağ’ın zirvesindeki kaynağından çıkan 8,15 pH değerinde, zengin mineral içeren doğal kaynak suyu ile üretilmesi.

Son 2 yılda yaptığımız yatırımlarla 8.15 pH değeri ve zengin mineralleri ile Uludağ’ın zirvesinden gelen Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak Suyu’nu, Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek çevreye ve doğaya duyarlı, yenilenebilir kaynaklardan üretilen ve geri dönüştürülebilen karton ambalajda sunduk. Bu ambalaj aynı zamanda, 330 ml’lik pratik ebadıyla da taşıma ve kullanım kolaylığı sağlıyor. İklim, doğa ve insanlar için hayata geçirdiğimiz bu projemizle küresel su zirvesinde finalist olduk.

Dijital dönüşüm vizyonunuz nedir? Varsa örnek, başarılı uygulamalarınızdan bahseder misiniz?

Dijital dönüşümü aşamalandırarak tüm departmanlarda yalın yönetim, doğru veri, doğru karar stratejisi ile kullanıcılarımıza dikte ederek değil birlikte karar verip dönüşümü içselleştirmelerini sağlayarak gerçekleştiriyoruz. Önce departman yönetimi için kritik raporlar, kokpit ekranlar üzerinde analizlerimizi yapıyor daha sonra ihtiyaç olan veri ile mevcut kaydedilen veri havuzunu karşılaştırarak sadeleştiriyoruz. 2019 yılında Aroma Süreç Yönetimi olarak başladığımız projede mevcut durumda öneri, izin, fazla mesai, görev, satın alma, bakım arıza yönetimi süreçlerimizi web ve mobil applikasyonlar üzerinden yönetebiliyoruz.

Aroma olarak tüm süreçlerimizi müşteri öncelikli yalın yönetim ile kurguluyoruz. Geleneksel Kanalda distribütör siparişlerimizi müşteri portalı, modern kanalda ise ERP yazılımlarımızın dijital olarak haberleştiği B2B yazılımları ile sistemimize aktarıyoruz. Dijital ortamlarda aldığımız siparişler için ERP yazılımımızda malzeme, insan kaynağı, bakım ihtiyaç planlarımızı çıkarıyor ve üretim sahamızda bulunan kiosklar ile üretimleri gerçekleştiriyoruz.

Depolarınızda operasyon süreçlerini hızlandırmak ve doğru sevkiyatı sağlamak adına ne tür donanım ve yazılımlardan yararlanıyorsunuz?

Üretim sonucu oluşan stoklarımızı otomatik etiketliyor, depo yönetim otomasyon sistemimizde el terminalleri ile barkod okutarak depoluyoruz. Kalite süreçlerimizi yönetiyor ve kurallı sevk ediyoruz.

Geleneksel ve modern kanalların dijital ortamda bildirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda, ERP yazılımında hammadde ihtiyaçlarını belirliyor, üretim hat ve operatörlerimize veri akışını sağlıyoruz. Üretim sonrası ürünlerimizi de yine el terminali ile manuel veri girişi olmadan doğru ürünü, doğru zamanda, doğru miktarda ve doğru adrese sevkediyoruz.

  • 2019 Paperwork BPM Yatırımı
  • 2022 Univera Panorama MSD ve Veri Çekme Yatırımı
  • 2023 ERP Yatırımı
  • 2024 (Bütçe) Endüstri 4.0 Yatırımı

Fabrikanızda enerji maliyetlerinizi düşürmek için ne tür çalışmalar yapıyorsunuz? Kendi enerjinizi üretmek için bir yatırım planınız var mı? Yakın dönemde böyle yatırım yaptıysanız sonuçlarını paylaşır mısınız? 

Kurum olarak kaynaklarımızı verimli kullanmaya her zaman özen gösteriyoruz. Yol haritamızda enerji verimliliği de bunların başında geliyor. Bu alanda önümüze koyduğumuz hedeflerimiz kapsamında da fabrikamızda enerji performanslarının sürekli izlendiği ve iyileştirildiği enerji yönetim programları kuruyor, sürekli güncelleyerek bu sistemlerin sürdürülebilirliğini sağlamak için çalışıyoruz.

2023 sonu için hedefleriniz nelerdir?

MAXION WHEELS'İN FABRİKA YATIRIMINDA OTOMASYON RÜZGARI MAXION WHEELS'İN FABRİKA YATIRIMINDA OTOMASYON RÜZGARI

Geçmişten günümüze değişmeyen kalite politikamız, sağlıklı, güvenli ve lezzetli ürünlerimiz, geleneksel aynı zamanda yenilikçi tutumumuzla yurt içinde ve yurt dışında her geçen büyüyen ve gelişen bir firma olarak hizmet vermeyi sürdürüyoruz. 2023 yılında da bu çerçevede belirlediğimiz gelişim alanları etrafında üretimimizi gerçekleştiriyoruz. Rakamsal olarak baktığımızda da bu yılı yine belirlediğimiz hedefler dahilinde bitireceğimizi öngörüyoruz.