Dijital Dönüşüm ve Toplum 5.0 Sohbetleri programında Hüseyin Halıcı'nın sorularını yanıtlayan Eğitimci Danışman Dr. Yılmaz Sönmez, Türkiye'deki aile işletmelerinin ve KOBİ'lerin sorunlarına ilişkin Endüstri Radyo'da değerlendirmelerde bulundu.

Aile şirketleri üzerine 20 yıllık bir deneyim ve birikimi olan Sönmez, "Türkiye'deki işletmelerin %90-95'i aile şiketleri. Bu şirketlerin görünen ve görünmeyen sorunları var. Bugüne kadar bize ailesini emanet eden ve bir çözüm yolu isteyen çok işletme oldu. Aile şirketlerine danışmanlık yapıyorsanız adil olmanız gerekiyor, saygılarını ve güvenlerini kazanmanız gerekiyor." dedi. 

"ÖNCELİKLERİN FARKLI OLMASI GELİŞİMİN ÖNÜNDE BİR ENGEL"

KOBİ'ler ve aile şirketlerinin yapısına, stratejilerine, sorunlarına ve gelişimlerine değinen Sönmez, "Endüstri 4.0, otomasyon, teknoloji ve dijitalizasyona geçmek istenirken işler bir noktada tıkanabiliyor. Bunun nedeni önceliklerin farklı olması. Daha kendi içlerinde raporlama kültürünü oturtmamış, kendi içlerinde bir sistem kurmamış, kendi içerisinde görev dağılımları yapmamış, yakın dönem strateji planını kurgulamamış şirketlere dijitalizasyona geçişten bahsettiğinizde duymuyor bile sizi. Çünkü öncelikleri farklı. Aile şirketleri kurumsal bir yapıyı henüz oturtamadıkları için o seviyeye gelemiyorlar. Gündemlerini dönüşüm, yenilik ve dijitalleşmeye odaklanarak gelecek on yılın planını çıkaran çok az şirket gördüm. Bunu gerçekleştirmek için kaleyi içten feth etmek gerekiyor." dedi.

Şirketlerin alışmış oldukları geleneksel tutumları değiştirmeye odaklanmaları gerektiğini dile getiren Sönmez, "Bugün artık bir tıkla müşteriye ulaşabiliyorken, şu an hala telefonda mutabakata varmaya çalışan işletmeler var. Bu aşamaları artık geçmeliyiz. Bugünün ve yarının gündemlerini doğru okuyup, şirketi geleceğe hazırlamak gerekiyor." dedi. 

KOBİLER NEDEN BÜYÜK İŞLETME OLAMIYOR?

Neden ülkemizdeki KOBİ'ler büyük işletme olamıyor sorusunun cevabının yanlış yerlerde arandığına vurgu yapan Sönmez, "Yönetim Kurulu olarak aldığımız kararları incelerken, en çok yol katettiğimiz işletmeler neresi, en hızlı hareketlenme nerede olmuş diye baktığımda, en hızlı sonucu aile için sükuneti sağladığımız zaman aldığımızı gördüm. Aile içinde sükunet sağlandığı zaman inanılmaz bir vizyon ve enerji ortaya çıkıyor. Hızlı karar, hızlı hareket, hızlı vizyon ve strateji bir araya geldiğinde, işletme 3 yılda geleceği konuma 1 yılda gelebiliyor." dedi. 

ATAY: "DİJİTALLEŞME TRENDLERİ STRATEJİ VE DEĞER YÖNETİMİYLE İLGİLİ" ATAY: "DİJİTALLEŞME TRENDLERİ STRATEJİ VE DEĞER YÖNETİMİYLE İLGİLİ"

Son olarak, bir dijitalleşme hamlesinden önce bakış açısının değiştirilmesi gerektiğini dile getiren Sönmez, "Değişimi ve dönüşümü gerçekleştirmek zorundayız. Aksi halde dünyadaki rekabet üstünlüğünü kaybedeceğiz." dedi.

Programı buradan dinleyebilirsiniz.

Editör: Haber Merkezi