Robo Otomasyon CEO’su Haluk Özcan, robotlu sistemleri kurarken en verimli ve en optimum fayda sağlayacak şekilde kurulması gerektiğini belirtti.

Yıldız Teknik Üniversitesi RLC Günleri kapsamında öğrencilerle bir araya gelen Robo Otomasyon CEO’su Haluk Özcan, üretim hatlarını robotlaştırdıklarını ancak Endüstri 4.0 dönüşümünde insansız olamayacağını söyledi. 

Özcan, “Karanlık fabrikalarda elbette insan faktörü olacak, insanı hiçbir zaman elemine edemezsiniz. Ancak ürünün hammadde depolarına robotlarla otomatik bir şekilde depolanması, depolanan ürünlerin AGV’lerle robotların ve konveyörlerin önüne gelip bu sayede üretim şekillendikten sonra tekrar depoya otomatik olarak sevkine üretim teknolojilerinin dijital dönüşümü diyoruz.” dedi.

“TESLA FAALLEŞTİREMEDİ”

Robotlu sistemleri kurarken verimli ve optimum faydayı getirecek şekilde kurulması gerekliliğinin altını çizen Özcan, sözlerine şöyle devam etti: “Örneğin otomotiv üreticisi, çamurluktan 80 saniyede bir üretme talebiyle bize geliyor. Biz de çamurluğu üç boyutlu olarak, 80 saniyede üretim yapacak ve her vardiyada bir ya da iki adet operatör olacak şekilde simülasyonunu yapıyoruz. Ve sonunda diyoruz ki, mesela dört robotla 80 saniyede çamurluğun üretimini yaparız. Aslında dijitalizasyondan beklediğimiz, en verimli, en hızlı ve optimum şekilde, minimum insanla üretimi gerçekleştirmek. Tesla büyük yatırımlarla hatlarına robotları entegre etmesine rağmen faal hale getiremedi. Çünkü yeni bir araba ürettiği ve otomasyonu fazlasıyla kullandığı için üretim yapamadı.”

“KURDUĞUMUZ PROJELER SİSTEME DAYALI”

Bireysellikten ziyade takım oyununun şart olduğunu vurgulayan Özcan, öğrencilere tavsiyelerde bulundu: “Üniversiteyi tamamlarken elektrik mühendisi olarak mekanikçi ve yazılımcıyla ortaklaşa beyin fırtınasıyla projeler geliştirmek zorunlu hale geldi. Çünkü gelecekte hiçbir işveren sadece mekatronik, elektrik ya da bilgisayar mühendisi ilanı vermeyecek. Sistem mühendisleri arayacaklar. Bizim kurduğumuz projelerde tamamen sisteme dayalı.”  

“ARADA HİÇBİR FARK YOK”

Almanya’da ve İngiltere’de ofisleri bulunduğunu İngiltere ofisi üzerinden Jaguar’a çalıştıklarını belirten Özcan, yurt dışı deneyimlerini de paylaştı: “Her işte iyi olamazsınız. Üniversitede mekatronik ya da elektrik mühendisliğini seçtiniz. Mezun olduktan sonra otomotiv, beyaz eşya vb. bir sektörü seçeceksiniz ancak o sektörde de en iyisi olmanız gerekiyor. Örneğin Ford Türkiye’deki bir mühendis Ford ABD’de de çalışabilir. Çünkü sistem aynı sistem, teknoloji hemen hemen benzer. Türkiye’de en iyiyseniz Avrupa’da ya da ABD’de en iyilerinden biri olabilirsiniz.”