Faaliyetlerine kalıp imalatı ile 1980 yılında başlayan zaman içerisinde sac parça üretimine ağırlık veren Sembol Otomotiv, otomotiv sektörü başta olma üzere çeşitli sektörlere hizmet sunuyor.

Özellikle kaynak hatlarına robot yatırımı yapmayı planladıklarını ifade eden Sembol Otomotiv Genel Müdürü Erdinç Şahin, robot yatırımı ile birlikte nitelikli kaynak operatörü bulma sorununu çözmenin yanı sıra üretimlerinde artış ve kalite elde ederek verimliliklerini artırmayı hedeflediklerini söylüyor.

Şirketinizin yapılanmasını ve yakın dönem iş gündeminizi anlatmanızı rica ediyoruz.

1980 yılında adi ortaklık olarak kalıp imalatı için kurmuş olduğumuz firmamız, 1994 yılında Ltd. Şirkete dönüştürülmüştür. Unvanımız, Sembol Otomotiv San Tic Ltd Şti.’dir. Şirketimiz, yaklaşık 40 kişi ile iki bin 500 metrekarelik kapalı alanda hizmet veriyor. Zaman içerisinde kalıp imalatı ikinci planda kalmış, sac parça üretimi ağırlık kazanmıştır. Otomotiv sektörü başta olma üzere inşaat, elektrik, elektronik, aydınlatma, telekomünikasyon altyapıları, yangın söndürme sektörü, otomotiv sektöründe şasi, kabin, motor üzerindeki braketler, kapı iç grupları, torpido parçaları, şasi takviyeleri vb. bunlarla ilgi hammadde tedariki kesme, bükme delme, kaynak ve punta işlemlerini yapıyoruz. Boya, kaplama ve kataforez işlemlerinde ise, tedarikçilerimizden destek alıyoruz. Montaj işlemelerini de yerine getirerek sevkiyatlarımızı gerçekleştiriyoruz. Kalite sistemlerini işyerimizde uyguluyoruz. ERP programımız var. Çalışanlarımıza kalite ve milli servet bilincini vermeye çalışıyoruz. Şirketimizde genel müdür ve fabrika müdürüne bağlı olarak çalışan kalite, üretim, satın alma, üretim planlama ve sevkiyat birimlerimizin yanı sıra muhasebe ve personel birimlerimiz mevcuttur. Atölyemizde usta başı ve usta yardımcıları mevcuttur. Hedefimiz, şirketimizi uluslararası bir konuma getirmektir. İhracat ağırlıklı ülke ekonomisine katkı sağlayan, istihdam yaratan bir firma olmak istiyoruz. Müşteri memnuniyeti birinci önceliğimizdir. Kalite, zamanında üretim ve sevkiyat olmazsa olmazlarımızdandır.

Üretim hatlarınıza robot yatırımı yapmayı planlıyor musunuz? Hangi hatlarınızda ve neden robotlardan yararlanmayı düşünüyorsunuz?

Üretim kalitemiz de robot ve otomasyon sistemlerini tesis etmek en büyük hedeflerimizdendir. Özellikle kaynak hatlarımızda robot yatırımı düşünüyoruz. Kaynak operatörü istihdam sorununu çözmek ve kalite artışı ile üretim artışını dolayısıyla verimliliğimizi arttırmak istiyoruz.

Daha önce robot yatırımıyla ilgili bir fizibilite çalışması yaptınız mı? 

Daha önce robot yatırımı ile ilgili bir fizibilite çalışması yaptık. Yurt dışı bağlantılı bir iş parçası görüşmelerimiz vardı. Adet ve kalite gereksinimlerinden dolayı çalışmayı yaptık. Fakat döviz kuru etkisinden ve hammadde fiyatlarının yüksekliğinden dolayı pazarımızı Çin’e kaptırdık. O nedenle ertelemek durumunda kaldık.

Yeni üretim hattı, Ar-Ge, tesis ya da teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız?

Genelde müşteri taleplerine cevap verebilmek için yatırım planlıyoruz. Kendimize ait bir ürünümüz olmadığı için çok fazla kendi isteğimizle yatırım olmuyor. En son yatırımımız, 500 ton kapasiteli hidrolik pres oldu. Önümüzdeki süreçte iki hedefimiz var: Birincisi robot yatırımı yapmak, ikincisi işyerimizi daha modern bir fiziki alana taşımak. Bunun için Sakarya’daki bir organize sanayi bölgesine üye olduk. 

Fabrikanızda; hammadde girişinden, tasarım ve Ar-Ge çalışmalarına, oradan sevkine kadar olan üretim süreçlerini anlatır mısınız?

Müşteri siparişleri sisteme düştükten sonra otomatik olarak hammadde ihtiyaçları hesaplanır. Satın alma tedarik ve sipariş çalışmalarını yapar. Üretim planlama gerekli iş emirlerini açar. Hammadde girişinden itibaren kalite kontrol devreye girer. Bütün giren hammadde partilerine lot numarası verilir. Bütün operasyonlarda, proseslerde kontrol mastarları, kontrol fikstürleri veya şablonları, şahit numuneler mevcuttur. Kalite kontrol onayından sonra seri üretim yapılır. Hammadden başlamak üzere bütün prosesler izlenebilirlik için kayıt altındadır. İç atölyelerimizdeki işlemler (pres, kaynak, punta vb.) bittikten sonra, boya, kaplama veya kataforez prosesleri için tedarikçilere sevkiyat yapılır. Parçalar döndükten sonra montaj işlemleri, göz kontrol işlemleri, gerekli olan proseslerde yüzde 100 kontrol ve düzeltme işlemleri yapılır. Tesellüm ambarlarımızda LİFO ve FİFO (İlk giren ilk çıkar, son giren son çıkar) sistemi uygulanmaktadır. Müşteri geri dönüşlerinde sevk irsaliye numarası verilirse adı geçen parçanın geriye dönük olarak hammaddeleri ne zaman geldi, hangi tedarikçiden geldi, hangi makinalarda hangi operatörler tarafından hangi tarihte hangi lot numaralı hammadde ile kaç adet üretildiği kayıt altındadır. Bu ürünler müşteri memnuniyeti için termin tarihleri ve miktarlarına göre sevk edilir. 

Makina parkurunuz hakkında bilgi vererek, son dönemde bu alanda yaptığınız yatırımları ve sağladığı avantajları anlatır mısınız?

Sac parça üretimi yaptığımız için Giyotin makaslar (0,5-13 mm x 3000) hidrolik ve eksantrik presler (30-500 tona kadar kapasiteli) kaynak makinaları, Gazaltı, tozaltı, alüminyum, MİG, TİG kaynakları yapılır. Ayrıca 5 kw’den 160kw’ye kadar punta ve projeksiyon kaynak makinalarımız vardır. Özel amaçlı montaj, test cihazları, kontrol cihazları vardır. Kontrol fikstürleri mevcuttur. 
Depolarınızda operasyon süreçlerini hızlandırmak ve doğru sevkiyatı sağlamak adına ne tür donanım ve yazılımlardan yararlanıyorsunuz?
HBS marka ERP programı kullanıyoruz. Hassas ölçüm cihazlarımız, standart sevkiyat kasa, kutu ve ambalaj sistemlerimiz mevcuttur.

Sizi tanıyabilir miyiz? Akademik kariyerinizden ve profesyonel iş geçmişinizden bahsedebilir misiniz?

1958, Bilecik-Gölpazarı doğumluyum. İlkokulu Bedi köyünde bitirdim. Ortaokul eğitimi için Gölpazarı’nda bulundum. Liseye başladıktan sonra ekonomik koşullar ve sağlık problemlerinden dolayı öğrenimime ara vermek zorunda kaldım. İstanbul’a 1974 yılında geldim. 2 yıl değişik sanayi iş kollarında çalıştıktan sonra tekrar öğretimime devam etmek istedim. Gece okuluna gitmem gerekiyordu. Mesleğim, tesfiyecilik ve kalıpçılık üzerineydi. Gece meslek lisesi sadece Sultanahmet Endüstri Meslek Lisesi’nde mevcuttu. Kartal’da ikamet ettiğimden dolayı Kartal’daki akşam Ticaret Lisesine devam ettim. 1979-1980 dönemlerinde mezun oldum. Üniversite sınavlarında Adana’da bir üniversite kazanmama rağmen gidemedim. Yine ekonomik durumum engel oldu. Sonunda 1980 yılı sonunda müteşebbis olma hayalim gerçek oldu. 1980’den bu yana, 40 yıldan beri sanayimize hizmet vermekteyim. Ülkemizin kurtuluşu üretmekten geçer. Vaktimizi ne kadar iyi değerlendirip üretim adet ve kalitemizi arttırırsak, mili servetimiz de o denli artar. Bu ülke sınırları içindeki her varlık milli servettir. Kişiler geçici sahiplerdir. Bu ülke bizlere eğitim verdi, okulları açtı, öğretmenler verdi. Şimdi bizlerin bu aldıklarımızın karşılığını ödeme vakti. Zaman geri dönüşümü olmayan en kıymetli değer elimize sınırlı olarak verilen bu zamanı iyi değerlendirelim çalışalım, okuyalım, öğrenelim, uygulayalım. Hem kendimizi kalkındıralım he ülkemiz kalkınsın hem de milli gelirimiz artsın.