Fabrika içi taşımacılıkta liderliği hedefliyor

MODOYA, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılı olan 2023 yılında intralojistikte teknoloji ve ciro olarak lider firma olmayı hedefliyor.

Fabrika içi taşımacılıkta liderliği hedefliyor
EndüstrideAra1

Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılı olan 2023 yılında intralojistikte teknoloji ve ciro olarak lider firma olmayı hedefleyen MODOYA, bu kapsamda yazılımından donanımına Ar-Ge’ye büyük önem veriyor.

MODOYA Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Özcan ve Yönetim Kurulu Üyesi İsmail Özcan ile firmalarının gündemini ve gelecek hedeflerini konuştuk.  

Sadece AGV değil yazılım, donanım ve akıllı şarj sistemleri gibi konularda da çalışmalarınız bulunuyor. Bu kapsamdaki yenilikleriniz ile ilgili bilgi verebilir misiniz?

İsmail Özcan: Otonom araçların bilinen navigasyon yöntemlerinden tamamını ürünlerimizde kullanıyoruz. Yönlendirme teknolojisinde halihazırda var olan çizgi takip edilmesi, iletken metal ya da manyetik şerit takip edilmesi, lazer tarayıcılarla gerçekleştirilen reflektörlü veya çevrede bulunan sabit engellerin haritalandırma yöntemleriyle navigasyon gibi yöntemleri ürünlerimizde kullanıyoruz. Bunlara ek olarak, 2019 yılında kendi geliştirdiğimiz doğal navigasyon yazılım ve sistemimizi piyasaya sunduk. Akıllı şarj sistemlerimiz mevcut. Genelde müşteriler batarya şarjı, aküleri yerinden çıkartıp şarj etme yöntemini kullanıyordu. Aslında bu da lityum iyon ve akıllı şarj sistemlerinin ekonomik olmamasından kaynaklanıyor. Lityum iyon bataryaları kullandığımız akıllı şarj sistemlerimiz, özellikle ekonomik olmasından dolayı öne çıkıyor ve tercih ediliyor. Bunlara ek olarak, bizim üst akıl dediğimiz trafik yönetim modülümüz bulunuyor. Şirketlerin ERP ya da MRP sistemlerine kendi geliştirdiğimiz esnek arayüz programımızla bağlanabiliyoruz.

Ar-Ge çalışmalarınızdan bahsedebilir misiniz? Son dönemde hangi başlıklar üzerinde duruyorsunuz?

Hikmet Özcan: Eskişehir Teknoloji Geliştirme Bölgesi’nde bulunan Ar-Ge firmasıyız. Teknoloji Geliştirme Bölgesi’nde bulunmamız Ar-Ge becerilerimize katkı sağladığını söyleyebilirim. Navigasyon ve güvenlik uygulamalarını inovatif olarak ürünlerimize eklemiş durumdayız. Şimdiye kadar OYA’larda bilinen teknoloji ve ürünleri uygulamalarımıza katmamızın yanı sıra söz konusu sensörlerin imal edilmesi amacıyla Ar-Ge projelerimize devam ediyoruz. Lazer ile çevrenin taranarak engellerin ya da konum bilgilerinin elde edilmesi için sensör geliştirme çalışmalarımıza, aynı zamanda ultrasonik sensörlerle hem konum hem de güvenlik için sensör geliştirme çalışmalarımıza devam ediyoruz. Ayrıca kamera ile de gerek navigasyon gerekse güvenlikte kullanılacak projelerimiz üzerinde çalışmalar gerçekleştiriyoruz.

Son dönemlerde ürünlerinizde hangi özellikler öne çıkıyor? Ürün gamınıza yeni ürün/ürünler eklemeyi planlıyor musunuz? 

İ.Ö.: Ürünlerimizde kullandığımız ana kontrol ünitesi bizim tarafımızdan tasarlanmış ve geliştirilmiştir. Buna ruh veren gömülü yazılımımız, müşterilerimizin taleplerine bütünsel cevap vermemizi sağlayan esnekliği sunuyor. Başta çatallı tip elektrikli araçlar olmak üzere tüm elektrikli otonom ya da manuel araçları, güncel teknoloji seviyesinde otonoma çevirebildiğimiz kiti geliştirdik ve devreye aldık. OYA ile entegre iz takip edebilen, OYA kontrol ünitesi ile haberleşebilen, akıllı taşıma arabaları tasarladık ve devreye aldık. C liner, E liner ve V liner olmak üzere isim verdiğimiz arabalarımız gerektiğinde tam otomasyonlu şekilde çalışabiliyor. Yazılım alanında güçlüyüz. Müşterilerimiz, birbirinden farklı depo ve üretim kontrol programları kullanıyor. Bunlara adapte olan arayüz programlar geliştirdik. 

Ürünlerinizde iş güvenliğini sağlamak üzere gerçekleştirdiğiniz çalışmalar nelerdir? 

H.Ö.: Evet, insansız kullanımlarından ve insanın olduğu ortamlarda çalışmasından dolayı güvenlik seviyeleri dolayısıyla iş güvenliği önem taşıyan konular arasında geliyor. Tasarımlarımızı, SIL3 seviyesinde bir güvenlik sağlayacak şekilde ya da bu bağlamda çeşitli analizler yaparak etkisinin, seviyesinin ya da ortaya çıkabilecek zararları göz önüne alarak, planlayarak gerçekleştiriyoruz. Güvenlik konusunda lazer tarayıcılarla oluşturulan güvenlik sistemleri, ultrasonik sensörlerle araçların önünde engel olup olmadığını tespit eden sistemler ya da optik sensörlerle kameralar aracılığıyla engel tespiti ürünlerimizde gerçekleştiriliyor. 

Yakın dönemde endüstride fabrikalara ne tür çözümler sundunuz? Bunun sonuçları neler oldu? 

H.Ö.: Endüstride fabrikalarda uyguladığımız OYA projelerinde maliyet fayda analizlerinde 7 ila 26 ay içerisinde başa baş noktasını yakaladığını ve projenin karlılığa geçtiğini tespit ettik. Bu durumun katma değeri yükseltmek için müşterilerimizin memnuniyetle karşıladığını ve yeni projeler ile katma değeri arttırmaya devam ettiklerini görüyoruz.

OYA’ların Endüstri 4.0’a entegrasyonu konusunda ne tür çalışmalar yapıyorsunuz? Müşterilerinizden bu yönde talepler geliyor mu?

İ.Ö.: Üretimde çalışan OYA’larımız akıllı öğrenebilen makinalardır. Yalın üretim, izlenebilirliğin sağlanması ve planlanması gibi konularda kesin doğrulukla çalışır. Süreçlerin uygulanmasında, paydaşların kurallara uymasında denetleyici görevini gerçekleştirir. Ürünlerimizi kullanan müşterilerimiz, OYA’ların çalışma senaryosunda bu özelliklerine yönelik tüm taleplerini karşılıyor.

Orta ve uzun vadeli hedefleriniz nelerdir?

İ.Ö.: İntralojistikte lider olmak için hem şirket altyapılarına bağlanabilen yazılımlar hem trafik kontrol sistemleri hem de akıllı depolama yazılımları gerekiyor. Elbette, esas işi yapacak olan OYA’lara yani AGV’lere ihtiyaç var. Bu alanda 2023 yılında yani Cumhuriyetimizin 100. yılı ile birlikte intralojistikte fabrika içi taşımacılıkta teknoloji ve ciro olarak lider firma olmayı hedefliyoruz. 


 

Güncelleme Tarihi: 20 Ocak 2020, 16:15
YORUM EKLE

Robentex

Roboride

Dergiler