İtalyan makina üreticisi ortaklarıyla paketleme hatlarına yönelik mühendislik çözümleri sunan Bosforo Mühendislik, 2008 yılından beri birincil, ikincil, üçüncül ambalaj (hat sonu) ve depo olarak ayırdığı kategorilerde hizmet veriyor. 

Bosforo Mühendislik Genel Müdürü Ahmet Emre Turgut, “Ambalaj ve paketleme sektöründe Silikon Vadisi haline gelmiş Bologna Vadisi’ndeki çözüm ortaklarımızla birlikte her gereksinimi bir proje olarak değerlendirerek sistem modellemesi yapıyor ve en teknolojik çözümü, en uygun fiyata sunmaya çalışıyoruz.” diyor.

Firmanızın ürün gamında neler yer alıyor? 

Ambalaj makinalarını; birincil ambalaj, ikincil ambalaj ve üçüncül ambalaj olmak üzere 3 ana gruba ayırıyoruz. Birincil ambalaj dolum, kapama ve etiketleme grubunu kapsıyor. Buradaki çalışmalar, yüksek gramajda dolum sistemlerinde en yüksek dolum hassasiyetini sağlamak amacıyla yapılıyor. Özellikle ağırlık dolum teknolojisi artık 1000 gr’da sadece 1 gr hassasiyetli ürün dolumu yapabilmektedir. Ağırlık dolum teknolojisini kullanarak Türkiye’nin en büyük 100 sanayi kuruluşu içerisinde yer alan bazı firmalara yüksek hassasiyetli baştan sona dolum hatları kurduk. 

“Ultra Clean” teknolojisinden bahsedebilir misiniz? Bu teknolojinin sağladığı avantajlar nelerdir?

Sadece Avrupa’da bulunan “Ultra Clean” teknolojisi ile 25 derecede ketçap dolum sistemini Türkiye’ye getirdik ve uyguladık. Önceden 75 dereceye kadar ısıtılıp mikroorganizmalar yok edilirken artık ketçap kendi sıcaklığında doldurulmaktadır. Diğer çalışma ise, birim dolum hücresi başına en hızlı dolumu sağlamak. Bu sayede yüksek hızlı hatlar gelecekte yaşamımızda yer edinecek ve bu sayede ürünler daha da ucuzlayacak. Etiketleme teknolojisinde ise yüksek hızda istenilen milimetrik koordinatlarda etiketleme yapılabiliyor. 

İkincil ambalaj hangi aşamalardan oluşuyor? 

İkincil ambalaj; koli açma, koli içerisine yerleştirme, koliyi kapama ve ürünü direkt shrinklemeden meydana geliyor. Koli açma başlı başına bir meseledir. Bu sistem otomatize edilerek koli dağları önlenmiş olup bir sistem içerisinde bekletilen kapalı koliler gerektiği zaman açılarak bir sonraki aşamaya servis edilir. Koli yerleştirme tarafında artık milimetrik yerleştirme söz konusu olmuştur. Bu noktada robot teknolojisinin gelişmesinin etkisi büyüktür. Bunun dışında inovatif kartezyen sistemler sayesinde sıkı geçme yerleştirme sistemleri fabrikalarda yer edinmiş ve minimum koli hacminde maksimum ürün depolanabiliyor. Koli kapama her ne kadar basit bir operasyon gibi görülse de aslında çok deneyim gerektiren bir iştir. Sadece küçük bir bantlama mekanizmanın içerisinde yüzlerce parça bulunuyor. Koli bantlama makinası sayesinde düzgün bantlama yapılır ve en önemlisi hep standart bantlama yapılır ve istenirse az bant harcanır. İnsan gücüyle koli bantlama yapılırken zamanla işletme körlüğü oluşur ve yan kısma atılan bant ayarı gözden kaçar. Makina her zaman ne kadar bant istenirse o miktarı yapıştırır. Sıcak tutkal teknolojisinin gelişmesiyle birlikte bant kullanımı azalmıştır. Çünkü uzun vadede sıcak tutkal yapışkan banda göre daha az maliyetlidir. Koli açmada 60 koli/dk. hıza kadar çıkabiliyoruz.

Üçüncül ambalaj tarafında ne gibi çözümleriniz bulunuyor? Robot teknolojilerinin buradaki rolü ve önemini anlatabilir misiniz?

Üçüncül ambalaj tarafında, hazırlanan paketi (shrink ya da koli) palet üzerine dizme yani paletleme, palet sarma ve palet çemberleme bulunuyor. Robot teknolojisinin gelişmesiyle birlikte robotik otomsayon paletleme sistemlerinde çok önemli rol oynamaya başlamıştır. Bu sayede çok farklı hatlardan gelen farklı koliler farklı paletlere robotlar sayesinde dizilebiliyor.  Bunun haricinde robotların yetişemediği hızlarda asansör tipi paletlemeler de mevcuttur. Bunlar özellikle içecek hatlarında kullanılmaktadır. Palet sarma makinasının temel görevi palet üzerine dizilmiş ürünleri taşıma esnasında sabit tutmak için streç film ile sarmaktır. Ancak streç film daha sonra çöpe atılacağı için üreticiler streç filmi minimum seviyede kullanmak ister. Bunun için de elastik özellikleri bulunan plastik bir malzeme olan stretch film gerdirilir. Bunu yaparken köşelerde gerdirme genelde azaltılır çünkü gerdirilmiş stretch film eski konumuna gelmek isterken özellikle köşe noktalarda urunu deforme edebilir. Kenarda yüksek tutulan gerdirme köşede minimuma indirilir. Palet sarma makinalarında diğer bir teknoloji hız üzerinedir. Artık saatte 140 palet sarabilen çok hızlı makinalar özellikle içecek sektöründe yerini almaktadır.