İki kardeşin ortak olarak 2011 yılında kurduğu Balkan Robotik, 2012’de robot entegratörlüğü konusunda projelere odaklandı. Hyundai marka endüstriyel robotların Türkiye distribütörlüğünü gerçekleştiren firma, kendi markasıyla ürettiği robotla 2018 yılında bir proje devreye aldı. 

Firmanın Genel Müdürü Mutlu Balkan ile 2018 yılındaki robotlu uygulamalarını, son dönem projelerini ve 2019 yılı hedeflerini konuştuk.

2018 yılı içerisinde gerçekleştirdiğiniz robot uygulama projeleri hakkında bilgi alabilir miyiz?

Açıkçası bu sene otomotivdeki durgunluk bize de yansıdı ama genel olarak baktığımızda endüstride robota olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu artıştan biz de faydalandık. Beyaz eşya sektöründe özellikle makina, CNC besleme gibi işlerde çok fazla projelerimiz oldu. Lastik kesme uygulamaları yaptık. Gıda sektörüne pek girmiyorduk ama bu sene iki tane gıda projemiz oldu. Ayrıca Balkan Robot markasıyla geliştirdiğimiz robotumuzla bir proje hayata geçirdik. Söz konusu robot, gövde tasarımı, elektronik katmanları ve yazılımı ile tamamen yerli üretim bir robottur. 

Son dönem içinde gerçekleştirdiğiniz bir projeden örnek verebilir misiniz?

Mesela en son projelerimizden birini, mobilya sektörüne yönelik gerçekleştirdik. Proje kapsamında mobilyaların, bantlanmış sırasız olarak gelen sunta parçalarını paletleme robotu ile belli bir düzene oturmasını sağladık. Hatta sekiz çeşit ayrı sunta geliyordu ve bir hattan hangi suntanın geldiğini tespit ederek suntayı doğru paletin üzerine koyarak bir proje gerçekleştirdik. Aynı zamanda CNC besleme uygulaması gerçekleştirdik. Bu çok ilginç bir uygulama, CNC’den çıkan parça ısıl işleme giriyor. Isıl işlemden sonra bir kez daha ısıl işlem yapılıp temperleme sonrasında da lazerde baskı işlemi yapılıyor. Ardından son işlem için CNC’ye giriyor. Böyle bir döngü içerisinde tek robotla çok basit bir programlama yöntemi kullandık. Müşterimiz parça değiştireceği zaman sadece bir noktayı onlara öğretmek suretiyle çok kompakt bir sistem hazırladık. Söz konusu projeyi bu haliyle ticarileştirmeyi planlıyoruz. Çok ciddi bir verimlilik sağladı. Proje ile firma beş operatörden tasarruf etmiş oldu.    

Peki son dönemde ürün grubunuzda yaşanan teknolojik bir gelişme var mı?

Biz 2018 yılına kadar Balkan Plazma markasıyla, plazma kesme makinalarının satışını gerçekleştiriyorduk. Fakat bu makinayı isteyen müşterilerimizin talebi ile plazma kesme tezgahları üretmeye başladık. Şu an bunun üretimini ve satışını yapıyoruz. Projenin henüz ilk yılı olmasına rağmen, birer adet Kuveyt ve Suudi Arabistan’ın yanı sıra Ukrayna’ya ihraç ettik. Özellikle Ortadoğu ağırlıklı satışlar gerçekleştiriyoruz. Azerbaycan’da bir proje için planlarımız var. Dolayısıyla bu proje bizim dünyaya açılma noktasında önemli bir rol üstlendi.

2019 yılında ağırlıklı olarak hangi sektöre ve uygulamalara odaklanmayı planlıyorsunuz?

Biz ağırlıklı otomotiv sektörüne yoğunlaşıyoruz. Çünkü kapımızı çalan 100 kişiden 80’i otomotiv sektöründe faaliyet gösteriyor. Ancak biz CNC besleme konusunda çok iddialı olduğumuzu düşünüyoruz. Plazma kesme tezgahlarında ise dünyanın pek çok ülkesinden müşteri geliyor. Örneğin Bursa’da düzenlenen Metal İşleme Teknolojileri Fuarı’nda temasta bulunduğumuz 15 kişiden 10’u yabancı müşteri oldu.