ST Endüstri Radyo’da Dr. Yıldız Tuğba Kurtuluş Kara’nın hazırlayıp sunduğu Toplum 5.0 programına konuk olan Marka ve Pazarlama Danışmanı Onur Tuğman, toplum 5.0’da iletişim, pazarlama ve marka üzerine değerlendirmelerde bulundu.

Marka ve pazarlama danışmanı Onur Tuğman, 20 yıla yakın profesyonel kariyerinde, müşteri ilişkileri yönetimi, stratejik pazarlama ve yaratıcı departmanlarda olmak üzere farklı görevlerde bulunup üst düzey yöneticilik yaptı. 2012 yılında Tam Hizmet Reklam Ajansını hayata geçiren Tuğman, 2016 yılında marka ve iletişim danışmanlığı ajansını kurarak mentorluk, koçluk ve eğitmenlik aracılığıyla yaşam performansını arttırmak isteyen kişilere iletişim ve yönetim danışmanlığı gibi birçok hizmeti veriyor. 

Toplum 5.0’ın iletişim ve pazarlama üzerine etkilerini değerlendiren Tuğman, teknolojinin 2000’li yılların başından itibaren dönüştüğünü ve artık makinelerinde düşündüğü ve birbirleriyle iletişim halinde olduğu bir sisteme doğru gelişme gösterdiğini belirtti. Insanın sadece düşünerek fark yaratmasının oldukça sınırlı kaldığını ifade eden Tuğman, insanın düşünme kapasitesinden çok daha üst düzeyde kişilerin yaratmış olduğu yazılımlar ve makinelerin günümüzde yer aldığını sözlerine ekledi.

“PANDEMİ SÜRECİ TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINI DEĞİŞTİRDİ”

Tuğman,” Büyük veri dediğimiz insanların ve firmaların davranışlarını bir şekilde data olarak alan ve bunları işleyerek bundan sonraki adımı takip edebilen süreçler içerisine girdik. Bu sosyolojide toplumun davranışlarını, psikolojide insanların davranışlarını ifade ederken pazarlama alanında ise tüketici davranışlarına karşılık geldi. Daha önceden tüketiciyi takip etmek ve daha sonraki süreçte tüketiciyi bir şekilde yönlendirmek adına kullandığımız kavramlar olarak hayatımıza girdi. “ dedi.

Bu sürecin planlanandan daha hızlı bir gelişme gösterdiğini belirten Tuğman, bunun en büyük nedeninin pandemi süreciyle birlikte tüketici davranışlarının değişmesi olduğunu söyledi. 

PAZARLAMA BİR ALGI YÖNETİMİ”

Psikoloji olmadan sosyolojinin , sosyoloji olmadan da pazarlamanın tanımının yapılamayacağını belirten Tuğman, pazarlamanın gelecekle ilgili bir algı yaratmak ve bu yaratılan algının yönlendirilmesi olduğunu ifade etti. Tuğman,” Bizim şu anda kullandığımız ürünler ve ihtiyaç duyduğumuz hizmetler zaten pazarlamacılar tarafından 10 yıl öncesinden planlanan, üretim aşamasından geçirilen ve bize sunulan  ürünlerdir. Pazarlamanın temel amacı; insanların bir şekilde onlara verilen ürünü kullanmaları ve ihtiyaç duymalarını sağlamaktır.” dedi.

“DİJİTAL DÖNÜŞÜM PAZARLAMAYI ETKİLEDİ”

Toplum içerisindeki dijital dönüşümün pazarlama üzerine de etkileri olduğunu belirten Tuğman,” Alışverişi artık  internet üzerinden yapıyoruz, faturalarımızı telefondan ödüyoruz. Pandemi döneminde sanal gözlükler ile dünya turları satıldı. Başlangıç aşamasında bunların yaşandığı bir pazarlamada gelecekte neler yaşanabileceği konusunda sonsuz bir düşünce oluşuyor.” dedi.