Endüstri Radyo’da Satış 4.0 Dünyası programında Koray İnan’ın sorularını yanıtlayan Satın Alma Davranışı ve Nöropazarlama Uzmanı Murat Mercan, covid-19 döneminde tüketici satın alma davranışları üzerine bilgiler verdi. 

Tüketicinin ve insanların davranışlarını tahmin etmek her zaman doğru sonuçlar vermeye biliyor diyen Mercan, özellikle covid-19 salgını dolayısıyla kişilerin satın alma davranışlarında değişimlerin yaşandığını belirtti.

GLOBAL FİRMALAR BUNU KULLANIYOR

Tüketici davranışını, tüketicilerin hizmetlerini nasıl tercih ettiklerini, satın alma süreçlerini, kullanımlarını ve elden çıkarma şekillerini inceleyen bir dal olarak açıklayan Mercan, aynı zamanda tüketici hareketlerini ve bu hareketlere sebep olan motivasyon kavramları arasındaki ilişkiyi açıkladığını da ifade etti.

Mercan, “Tüketici davranışı çok geniş bir kavram. Bütün global firmalar bu davranışları çok iyi analiz eder ve strateji belirler. Özellikle büyük işletmeler ve markalar için başarı, tüketici davranışlarını iyi öğrendiğinizde ve iyi çalıştığınızda tesadüf olmaz.” dedi.

TÜKETİCİYİ BU FAKTÖRLER ETKİLİYOR

Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler üzerine değerlendirme yapan Mercan, “Öncelikle tüketiciye ait yaş, cinsiyet, gelir seviyesi, eğitim, yaşadığı lokasyon gibi özellikler var. Bunların yanında psikolojik etkiler var. Örneğin çok mutsuz olduğunuz anlarda mutluluk hormonuna ihtiyaç duyduğunuz için normalde almayacağınız ürünleri bile almak istersiniz. Bunların dışında bir de durumsal faktörler var, fiziki koşullar, sosyal çevre gibi etmenler de etkiliyor. Aynı zamanda kültürel etmenlerde yine tüketicilerin davranışlarını etkileyen faktörler arasında yer alıyor.” ifadesini kullandı.

KOBİ’lerin ilk önce nöromarketing ve nörobilim üzerine eğitimler almaları gerektiğini söyleyen Mercan, daha sonra insan davranışlarını anlamaya ve çözmeye yönelik bir mantığın da elde edilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.