ST Endüstri Radyo’da Otomotiv Dünyası programının bu bölümünde Ahmet Said Özen’in iki konuğu vardı; Aramedya Genel Müdürü Nurten Berberoğlu ve İlk 2Plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür. Otomotiv sektöründeki son durum ve elektrikli otomobilleri değerlendiren konuklar, TOGG üretiminin Türkiye’de yedek parça sektörünü nasıl etkileyeceğini de değerlendirdi. 

Pandemi sürecini yedek parça zinciri nasıl geçirdi?

Pandemi döneminde yedek parça zinciri buna hazır olmamalarına rağmen hiç durmadı. Zaten hepsi stoklu çalışan firmalar, yılların verdiği tecrübe ile zaten hepsi büyük firmalar, gayet başarılı bir şekilde geçirdiler bu süreci diye düşünüyorum. 
 Kriz ortamında depolarını genişletenler oldu, olası bir durumda için tekrar hazırlıklı olduklarını düşünüyorum. 

Türkiye’de yedek parça sektörü ne durumda?

Türkiye’ye yedek parçalar Cumhuriyet dönemi öncesi gelmiş yani birçok Avrupa ülkesi bunu keşfetmiş. Türkiye'de bulunmayan bir yedek parça olduğunu düşünmüyorum. Bu tedarik zinciri ve yedek parça ithalatı ve ihracatı her zaman birinci sırada oldu.

TOGG’un getirdiği yeniliklere Türkiye hazır mı?

Türkiye yeniliklere her zaman açık bir ülke. Nasıl ki ilk doğalgaz çıktığında insanlar şaşırmıştı nasıl olacak diye. Şimdi aynı süreç elektrikli araçlar için söz konusu. Hazırlıklarını yapan firmalar var dolayısıyla olumlu anlamda bir etkinin söz konusu olacağını düşünüyorum. 

TOGG’un üretimi yedek parça sistemini nasıl etkileyecek?

Herkes için bir heyecan söz konusu. Birçok firma oraya mal satmak için birbirleriyle yarışıyor. Ben TOGG üretiminin heyecan katacağını düşünüyorum.

Dijitalleşme Türkiye’de otomotiv sektöründe hangi aşamada?

Türkiye’de bu yavaş yavaş oluyor ancak Avrupa ve Amerika kadar hızlı değil bu süreç. Otomobile binmeden, eşine göstermeden, incelemeden alınamıyor. Bu süreç gelişecek ama Türkiye’de bir şey alırken dokunmak gerekiyor o yüzden oldukça yavaş değişecektir. 

İkinci el otomotiv sektöründeki artışı nasıl değerlendirirsiniz?

Sıfır aracın elde olmaması ikinci el araçların rağbet görmesinin nedenlerinden sadece bir tanesi. Araç dövizle ithal edilen bir şey.  ÖTV’nin düştüğü dönemde ikinci el araçların alımı düştü sıfır araçların yükseldi. 7-8 ay kadar bir sürede ikinci el araç fiyatları olması gerektiğinin altında seyretti. Ana nedenlerden biri budur. Daha sonra artan nedenlerden dolayı sıfır aracın getirilememesi de etken olarak ikinci el araçlarda artış oldu.

Tekrar eski fiyatları bulma ihtimalimiz nedir?

Bunun geri gitmesi nasıl olabilir; birincisi ÖTV limitlerinin yükseltilmesi ve kuralları tekrar gözden geçirmek lazım. Formalize etmek gerekiyor; eski kredi faizlerine indirmek gibi bir yol izlenebilir. İkincisi; kur da inerse çok daha güzel olur.