Eve İş Götürme programına konuşan Sağlık İletişim Danışmanı, Ödüllü Kadın Girişimci Serap Öcal, pandemide sağlık hizmetlerindeki dijital dönüşüm üzerine Endüstri Radyo’da değerlendirmede bulundu.

SEKTÖRDE CİDDİ BİR HAREKETLENME SÖZ KONUSU

Sağlık sektöründe ciddi bir hareketlenmenin söz konusu olduğunu ve pandeminin sağlık hizmetlerinde dijital dönüşümü hızlandırdığını belirten Öcal, yeni normal adı verilen sistemin bütün sektörlere yansıdığını ancak sağlık alanının teknolojilerini bu dönüşüme uygun hale getirmeye çalıştığını belirtti.

Öcal, tüm dünyada sağlık hizmetlerinin yarattığı büyük bir pazar olduğunu ve birçok meslek grubuyla birlikte sağlık hizmetlerinin devasa bir endüstri olduğunu belirterek pandemi sürecinde bu sektörlerin dijitalleşmek durumunda kaldığını söyledi.

TEKNOLOJİNİ OLUMLU ETKİLERİ

Kişiselleştirilmiş Tıp sistemi üzerine bilgiler  veren Öcal, “Herkesin yüksek genetik verileri farklı ve bunlara uygun tedaviler artık söz konusu olmaya başladı. Dolayısıyla bu teknolojideki gelişim tedavi imkânlarını da hızlandırmış ve değiştirmiş oluyor. Bu, teknolojinin olumlu etkisi diyebiliriz. Tedavilerde klinik karar sistemleri dediğimiz yani yapay zekanın kullanıldığı cihazlar söz konusu özellikle radyolojide. Yine teletıp dediğimiz uzaktan tedaviler, elektronik sağlık kayıtları gibi alanlarda da çalışmalar bulunuyor.” dedi.

DÖNEMİ YÖNETEBİLMEK ÖNEMLİ

Öcal, yakın tarihte yapılan bir ankete göre, sağlık ve ilaç şirketlerinin sadece yüzde 7'sinin diğer sektörlerdeki şirketlerin yüzde 15'ine kıyasla dijitale geçtiğini belirterek pandemi dönemiyle birlikte bu verilerin değiştiğini söyledi.

Amerika sağlık hizmetlerinin büyük bir pazar olduğunu belirten Öcal, büyük pazara rağmen pandemi dönemini iyi yönetebilmenin de önemli olduğunun altını çizdi. 

TEKNOLOJİNİN SEKTÖRDE KULLANIM ALANLARI

Gelişen teknolojinin sağlık sektöründe kullanım alanlarına ilişkin verdiği bilgide, “ Örneğin, daha düşük ilaç hatası oranı gibi çalışmalar yapılıyor. Hasta kaydı analiz yoluyla, bir hastanın sağlığı ile ilgili ilaç reçeteleri arasındaki herhangi bir tutarsızlığı işaretleyerek potansiyel bir ilaç hatası riski olduğunda sağlık uzmanları ve hastaları uyarabilecek. Dolayısıyla bu klinik karar sistemlerinde bu teknolojiler bizim artık çok işimize yarayacak. Yine önleyici bakımı kolaylaştırılmasında kullanılacak teknolojiler var. Acil servislere çok fazla sayıda hasta geliyor ve bunların çok büyük bir oranı da aslında acil değil. Yapılan araştırmalara göre yüzde 28'inin aslında acil olduğu görülüyor. Hastalar çok daha hızlı bir şekilde tedavi olmak için burayı tercih ediyor. Pandemi döneminde ise bu alanlarda bir ayrışma oldu.” dedi.

Öcal, aynı zamanda personel seçiminde de yapay zekanın kullanıldığını belirterek doğru hastaya doğru personeli yönlendirdiğini belirtti.