Onur Durmuşoğlu’nun hazırlayıp sunduğu Yeni Nesil Pazarlama programının bu bölümünde StartupHR Kurucu Ortakları Nizamettin Sami Harputlu ve Müge Bezgin konuk oldu. Start-up’ların yaşadığı pazarlama zorlukları üzerine konuşan Harputlu ve Bezgin, bu zorlukları ST Endüstri Radyoda anlattı. 

Start-Up Nedir? Bu şirketleri nasıl tanımlarız?

Bir probleme çözüm üreten, yeni başlamış ve genelde teknoloji altyapılı şirketlerdir.  Aslında yurtdışında başarılı Start-Up’lar var. Bunların yaş ortalaması 42. Türkiye'de bu şirketlerin daha genç olmasının sebebi yeni nesil bu dünyaya ayak uyduruyor olması. Çünkü ailen olduğunda, kaybedecek bir şeyin olduğunda onları riske atmak istemiyorsun. Gençlerin kaybedecek bir şeyleri yok bu yüzden riskli olan start-up çalışmalarına daha fazla katılım gösteriyorlar. Türkiye’de 10 yıl sonra belki yaş ortalaması değişebilir. 

Sizin bu şirketi kurma girişiminiz nasıl oldu?

Biz üniversitedeyken başladık ve yaşadığımız bir probleme çözüm üretmek istedik. Birlikte bir sosyal platformun içindeydik ve orada çok fazla ekip arkadaşımızın aynı problemi yaşadığını fark ettik. Biz bu problemi yaşıyoruz ama bizimle birlikte kaç kişi aslında bu problemi yaşıyor diye düşündük. Bir araştırma yaptık internet üzerinden. Gerçekten bizim yaşadığımız problemin aslında birçok start-up ını yaşadığını da fark ettik.Başarısız olmalarının en büyük sebeplerinden biri aslında bu ekip arkadaşı problemi. İnternet araştırması bize yeterli gelmedi. Bu sebeple sahaya indik ve birçok kişi ve kurumla bu konu üzerine konuştuk. Tüm Bu araştırmalar sonucunda da StartupHR’yi kurduk. 

Şu andaki çalışma şekliniz nedir?

Sistemde 5 binin üzerinde kullanıcı var yani Start-up larda çalışmak isteyen insan sayısı bu rakam. 500'ün üzerinde de start-up var. 270'e yakında ilan dönüyor içeride ve 15 bin de mesajlaşma var. Şu anda ilan sistemi ile çalışıyoruz fakat biz ilan sistemini tamamen ortadan kaldıracağız bir süre sonra. aslında profillerin oluşturulması gibi işlemler şu an tamamen insanlar tarafından yapılıyor ve inceleniyor. Bizim asıl amacımız bunu insanlar yapmasın da biz yapalım. Bir yapay zeka teknolojisi ile insanlar onları incelemeden onlara en uygun kişiyi karşılarına çıkartalım istiyoruz. Bu sebeple kişi sayısını artırmaya çalışıyoruz ki yapay zekayı besleyelim. 

Start-Up konusunda problem çözme aşamasında bazen sıkıntılar yaşanabiliyor. Bu tarz problemleri yaşadınız mı ve çözümleriniz nelerdir?

Aslında bu konuda neler yapabiliriz diyen oldukça fazla düşündük. Gelen kişinin bilgisinin doğru olup olmadığı bilgisini ölçmeye çalışıyor. Arkadaki datadan deneyim çıkarabilir miyiz diye düşündük. Şöyle bir çalışmamız var; Kişilerin kendi kullandıkları sosyal medya platformlarından aldığımız datalar var arkada. Orada algoritma kısmında biz kişinin teknik bilgisini ölçmeye çalışıyoruz. Teknik bilgiyi ölçerken de kullandığı, bildiği programları sorguluyoruz. Bunun yanı sıra sadece bilip bilmemesi konusunda değil de ortaya ka proje çıkardığı ile ilgileniyoruz. Yani yalnızca kursa gittim demekle diyenlerle çalışmıyoruz da ortaya proje çıkarmış olan kişileri belirliyoruz.