Bahar’la İş Dünyası programının bu bölümünde Mikromobilite.net Kurucu Ortağı Hakan Akgün konuk oldu. Akgün, mikro mobilite araçlarla ilgili Bahar Yıldırım’ın sorularını yanıtladı.

Mikro Mobilite Nedir?

Mikro mobilite, mikro hareketlilik demek. Yanınızda taşıyabileceğiniz sıfır karbon salınımına sahip küçük ulaşım araçlarıdır. İlk kilometre ve son kilometre mantığı çerçevesinde kullanıma sunulur. Diyelim ki; evinizden işinize gideceksiniz. Metroya giderken ulaşım aracına bir araçla gitmeniz gerekiyor. İş bu, o ulaşım aracını ortadan kaldırmış oluyor. Mikro mobilite aracınızla metroya ulaşıyorsunuz. Yani kısa mesafede kullanılan elektrikli araçlar bunlar. Kendi aracınız entegre olabilen ve taşınabilen bir yapıya sahip.

Bu araçların türleri nelerdir?

Şu an sokakta gördüğümüz, insanlar tarafından bilinen scooterlardan ibaret değil. Bu serüven Türkiye'de hoverboardlarla başladı. Tabii onlar biraz daha hobi ve oyuncak olarak yer aldı ancak teknolojinin gelişmesiyle birlikte elektrikli scooterlar, bisikletler, kaykaylar, patenler ve hatta elektrikli ayak halkaları diye tabir edilen çeşitler ortaya çıktı. Ben bu araçları geleceğin şimdiki hali olarak tanımlıyorum. Artık insanların ulaşım alışkanlıkları değişmeye başladı. 

Pandemi döneminin bu sektöre etkisi nasıl oldu?

Pandemi süreci birçok alışkanlığımızı değiştirmeye başladı. İnsanlar bireysel araçlara yöneliyor artık. Özellikle İstanbul’da trafik ve park probleminden dolayı birçok kişi aracını da çıkarmak istemiyor. İşte tam bu noktada mikro mobilite araçlar devreye giriyor. İnsanlar en azından yakın mesafe ise veya daha az toplu ulaşım aracı kullanmak için bu araçları tercih ediyorlar. Artık bu bir keyif amacıyla değil ihtiyaçla kullanılmaya başlandı. Pandemi süreci de bunu hızlandırmış oldu. Eskiden insanlar bu tarz araçlara hobi ve eğlence olarak bakarken artık ihtiyaç olarak görüp kullanmaya başladılar. 

Peki bu araçlar güvenli midir? Güvenli olması için önerileriniz nelerdir?

Bu sektör dünyada 3 yıldır Türkiye’de ise 1 yıldır var olan bir sektör. Dolayısıyla eksikleri çok, henüz bu anlamda çalışmalara devam ediliyor. Bu araçların kullanımında özellikle kiralama şirketlerine büyük görev düşüyor. Kullanıcıları korumak adına kast vb. ekipmanların kullanımının zorunlu hale gelmesi lazım. Bunun içinde bir bilinçlendirme çalışmasının yürütülmesi gerekiyor. Elektrikli tek tekerli araçlar tehlikeli gibi gözükebilir ancak koruma ekipmanları ile desteklenebilir. Burada önemli olan aracın seviyesine göre ekipman derecelerinin de artması gerekiyor.