Reel Piyasalar programında Çetin Ünsalan’ın sorularını yanıtlayan HKSM Genel Müdürü Ufuk Güner, sanayide verimlilik açısından servis hizmetinin önemi üzerine Endüstri Radyo’da değerlendirmede bulundu.

Endüstri kuruluşlarında özellikle ağır sanayide servis hizmeti vermeye çalıştıklarını belirten Güner, işletmelerin bütün süreçleri tek başına yapabilme işgücü, zaman ve parasının olmadığını belirterek servis hizmeti ile  işlerin yüksek verimlilikte yapılabileceğini söyledi.

AMAÇ: VERİMLİ VE KALİTELİ ÜRETİM YAPMAK

Güner, “Bakım süreçlerinde, özellikle acil bakımlarda fabrikanın iyileştirmesine %1’lik bir duruşla bile engellediğinizde %1 kadar yatırım yapmış olursunuz. Eğer istenmeyen duruşlar %10’lara çıktıysa aslında siz %10 kayıpla içerdesiniz demektir.” ifadesini kullandı.

Fabrikaların kuruluş amaçlarının verimli ve kaliteli üretim yapmak olduğunu ve bakım için kurulmadığını belirten Güner, üretim süreçlerinin belirli sistematik ilerleyiş ile optimum bir şekilde olması gerektiğini söyleyerek Türkiye’de bu motto ile servis hizmeti kurduklarını vurguladı.

FARKINDALIK OLUŞTUKÇA TALEP ARTIYOR

Hareket kontrolü servis merkezini kurduklarını ve endüstriyel alanda hizmet eden tüm sistemlerde projeden çok bakım süreçlerini, sürdürülebilir üretim süreçlerini takip etmeyi amaçladıklarını belirten Güner, “Türkiye buna ne kadar açık diye düşünürken şu anda yetemediğimizi gördük. İnsanların farkındalığı oluştukça, konuya dışarıdan uzman gözüyle bakılmaya başlandıkça talep artmaya başladı.” dedi.

Güner, bu süreci sadece uzman insanlarla yürütmek yerine izleme sistemleri kurma gayreti içine girdiklerini söyleyerek servis hizmetlerini ekipmanlarla yapmaya başladıklarını ve  hangi verinin nasıl analiz edileceği konusunda çalışmalar yürüttüklerini dile getirdi.

ADIM ADIM İŞLER YAPILMALI

Ekip olmanın verimlilik açısından son derece önemli olduğunu vurgulayan Güner, “Fabrikadaki operatörden temizlik görevlisine kadar herkes çok önemli. Örneğin bir ekipman düşünün, sürekli toz oluyor, yağ ve pislik içinde. Bir arıza oluştu, o arızaya ilk müdahaleyi etmeniz gerektiğinde önce temizlemeniz gerekir. Burada bile ciddi bir zaman kaybına uğrarsınız ama her gün 10 dakikalık ya operatörün ya da bir temizlik görevlisinin temizlediğini düşünün ileride oluşacak bir arızada o kaybedeceğiniz 4-5 saatten bir anda kurtulmuş olursunuz.” dedi.

Güner, periyodik bakım süreçlerini yaptığımız firmalarda temizlik konusunda da sıkıntılar olduğunu söyleyerek adım adım yapılacak işlerin, filtre değişiminin, yağ kontrolü yapmanın önemli olduğunu söyledi. 

BAKIM SÜREÇLERİ NASIL YÜRÜTÜLÜYOR?

Otomatik bir şekilde bakım süreçlerinin yönetilebilmesi için 15 aylık bir periyot ile ilerlediklerini söyleyen Güner, “Firmalarda bu 15 aylık süreyi 5 eşit parçaya bölüyoruz. 3’er aylık periyotlar ile ilk önce firmadaki acil bakımları yani oluşan plansız duruşları mutlaka kaydedilmesini istiyoruz. Bunu bakım onarım yönetim sistemi ile yapmakta fayda var. Bu süreç bittikten sonra artık tekrar eden arızaları, neden tekrar ettiklerini gördükten sonra o noktaların belirlenip planlaması yapılıyor. Gerekli ölçümlemelerin yapılmasını ve yine not edilmesini istiyoruz. Bazen küçük ayrıntılar, mali değeri düşük olan bir motor bile arıza olduğunda fazla maliyet çıkarabilir. Dolayısıyla bunun analiz edilmesi gerekiyor.” dedi.

Güner, sisteme entegre yapıldıktan ve uzmanın arıza başlangıcını tespit ettikten sonra gerekli iş planlamasının yapıldığını ve ona uygun çalışmaların yürütüldüğünü sözlerine ekledi.