Reel Piyasalar programına konuşan Deloitte Türkiye Lideri Hakan Göl, e-ticaret üzerine Endüstri Radyo’da değerlendirmede bulundu.

20-21 Ocak tarihlerinde gerçekleştirilen E-ticaret Zirvesi üzerine bilgiler paylaşan Göl, “Gerçekleştirdiğimiz zirvede 22 konuşmacı ağırladık ve 21 tane oturum yaptık. Bizim için çok kıymetli içgörüleri oluşturdu. Zirvesinin temasını da hızlı ticaret olarak belirledik. Yaşanan bu değişimin önceden olacağını biliyorduk çünkü hakikaten ayak sesleri çok güçlü bir şekilde geliyordu. Hızla değişen talep ve tedarik zinciri var. Pazar, tedarik, teknoloji insan açısından muazzam bir dönüşüm sergiliyor. Bu dönüşümü yapmak için gereken süre aylardan günlere indi. Dolayısıyla her marka, her gün çok kritik kararlar almak durumunda kaldı.” dedi.

DEĞİŞİMLER YAŞANIYOR

Bu dönemde özellikle ciddi inovatif uygulamaların devreye alındığını ve kampanyalar, lansmanlar, iş ortaklıkları, iş yapış şekli ve düşünce şeklinde değişimlerin yaşandığını söyleyen Gül, hem konseptin geliştirilmesinde hem de iteratif tasarım döngülerinin yer almaya başladığını belirtti.

Gül, “Bugünün tüketicisi nedir, dijital ayak izinde nereye doğru bakıyor, neler yapıyor gibi araştırmalar önem kazandı. E-ticaretin en önemli konularından biri ödeme sistemleridir. Tüketicinin davranışındaki dönüşümden nasıl etkileniyor bankalar ve gelecek planları nedir diye ele aldık. Ayrıca verilerin güvenliği nedir, korunması için hangi adımlar gibi konuları da ilk defa bir zirvede konu ettik. Bir de yeni nesil perakende nedir diye baktık çünkü orada da bir dönüşüm söz konusu.” dedi.

E-TİCARET BÜYÜK BİR POTANSİYELE SAHİP

E-ticaretin büyük potansiyele sahip olduğunu söyleyen Gül, Deloitte olarak yaptıkları araştırmalarda ülkeleri karşılaştırdıklarını ve buradaki en önemli parametrelerden birinin, online perakendenin toptan perakendeden aldığı payın temel alındığını söyledi.

Gül, “Bu araştırma pandeminin öncesinde yapılan bir araştırma idi. Türkiye toptan perakendenin içinde %6’lık bir pay alıyor. Çin’de bu oran %28.2 olarak gözüküyor. İngiltere %18.3, ABD %15.2, Almanya’da %11.7 oranında yer alıyor. Türkiye’nin bu konuda gidecek daha çok yolu var.” dedi.

Online alışveriş yapanların yüzdesinin de önemli olduğunu söyleyen Gül, Türkiye’de tüketicinin bu anlamda güvenini kazanmanın uzun sürdüğünü ancak şu anda iyi bir düzeyde olduğunu belirtti. 

PAZAR YERLERİ KOBİ’LER İÇİN BİR FIRSAT

E-ticaret potansiyelinin KOBİ'lerde daha fazla olduğunu söyleyen Gül, “Ülke içinde e-ticarette KOBİ'lerin yeri ayrı ve bence büyük bir potansiyele de sahip. Özellikle ihracattaki yerleri burada önemli. Türkiye'de hiç yaşlanmayacak bir pazar yerleri gerçeği var. Bu pazar yerleri tüketicileri ve kobileri de özellikle buluşturan bir platform olarak ortaya çıktı. Pazar yerlerinin büyümesi çok tartışılan da bir konu olmakla beraber sağladığı çok ciddi faydalar olduğunu düşünüyorum. “ dedi.

Gül, marka üretmiş KOBİ’lerin kendi dijital yerlerini güçlendirmeye çalıştıklarını belirterek pazar yerlerinin KOBİ’lerin markalaşması ve belli bir ticaret hacmine ulaşması için önemli bir fırsat yeri olduğunu düşündüğünü sözlerine ekledi.