Dr. Yıldız Tuğba Kurtuluş Kara’nın hazırlayıp sunduğu Toplum 5.0 programına katılan Eatron Technologies Yönetici Direktörü Umut Genç otonom ve elektrikli araçlar üzerine ST Endüstri Radyoda değerlendirmede bulundu.

Otonom sürüşün zorlu bir konu olduğunu ve mühendisler olarak seviyelendirdiklerini belirten Umut Genç, hiç otonom olmayan seviyeyi 0 olarak kabul ettiklerini ve seviye 5’e kadar toplamda 6 otonom sürüş seviyesinin bulunduğunu ifade etti.

SEVİYE 2’DE SORUMLULUK SÜRÜCÜDE

Genç,” Seviye 0 demek aracın bütün sürüşünü insanlar yapıyor demek. Seviye 1 ise direksiyonu ya da hızlanmayı, fren veya gazı elektronik sistemin kontrol etmesi anlamına geliyor. Seviye 2’ye de kısmi otonomi diyoruz.  Burada hem direksiyonu hem hızlanmayı otonom sürüş sistemini araç kontrol ediyor. Siz sürücü koltuğundasınız ve yolu izliyorsunuz. Ancak herhangi bir durum olursa sorumluluk tamamen sürücüde oluyor. “ dedi. 

SEVİYE 5 YAKIN GELECEKTE PEK MÜMKÜN GÖZÜKMÜYOR

Genç,” Seviye 3’te ise yine direksiyon, hızlanma ve yavaşlama her şey araçta  ancak  gözümüzün sürekli yolda olmasına gerek yok. Herhangi bir sinyal alırsanız da 30 saniye ile 1 dakika arasında kontrolü ele alabilirsiniz. Şu anda piyasada satılan seviye 3 araç bulunmuyor. Seviye 4’te araçta sürücü bulundurmak zorunlu değil. Buna yüksek otonomi diyoruz ama belirli zamanlarda belli şartlar altında çalışıyor. Seviye 5’e geldiğimizde ise her yerde her şartta otonomi kullanılıyor. Siz arka koltuğa oturuyorsunuz ve istediğinizi yapıyor. Bu seviye yakın gelecekte pek mümkün olabilecek bir otonomi değil.” ifadelerini kullandı.

ROBOT TAKSİ ÇALIŞMALARI YAPILIYOR

Büyük ekonomilerde seviye 4 araçların yani robot taksilerin denemeleri yapılıyor diyen Genç, özellikle Çin’de Baidu firması ve Amerika’da Yandex ve Google’ın bazı şehirlerde bu çalışmaları yaptığını ancak bu çalışmalara milyarlar harcamak gerektiğini belirtti. Büyük şirketlerin bu teknolojiyi bir an önce kullanıp pazarda pay almak istediklerini de vurguladı.

ÖNCELİKLİ KONU: GÜVENLİK

Seviye 4 araçların hayatımızda yer edinebilmesi için öncelikle güvenlik konusunun tam olarak çözülmesi gerektiğini belirten Genç, hem mühendislerin hemde kanun koyucuların toplumun güvenliğini garanti edecek sistemleri konumlandırması gerektiğinin altını çizdi. Genç, bu araçların çevresindeki her şeyi algılayabiliyor olması ve insan kullanımından daha güvenli seviyede bulunmasının gerektiğini de sözlerine ekledi.