Endüstri Radyo'da programında dijital menü ve paket sipariş programları üzerine bilgi veren Elektraweb CEO'su Kemal Oral, özellikle 2010 yılından sonra yoğun bir şekilde turizm, yiyecek-içecek sektörü ve diğer sektörlerde internetin kullanılmaya başlandığını söyledi.

Son yıllarda sistemlerini tamamen internete taşıdıklarını ve bulut sunucularında hizmet vermeye başladıklarını belirten Oral, “Türkiye'de 4 binin üzerinde işletmeye hizmet veriyoruz. Bunların büyük bir çoğunluğunu da kamu oluşturuyor. Geçmişten beri sektöre ve işletmelere bulut sistemlere geçmek gerektiğini, bunun avantajlarını ve artık bir zorunluluk olduğunu anlatıyoruz.” dedi. 

TÜRKİYE ONLİNE SİSTEMLERE ÇABUK ADAPTE OLDU

Oral, Covid-19 salgınının yaşanması ile birlikte özellikle turizm sektöründe işletmelerin internet teknolojisinin ne kadar yararlı olduğunu anladıklarını söyledi.

Online satış sistemlerinde Avrupa ve Amerika’ya göre Türkiye’nin geride olduğunu ancak salgında yaşanan değişimler nedeniyle insanların daha çabuk adapte olduğunu belirten Oral, “Türkiye yenilikleri seven ve çabuk adapte olabilen bir ülke. Bu sebeple teknolojiye de çabuk adapte olup online satışa geçtik. Yiyecek, market, tekstil gibi alanlarda hızlı bir gelişim var bu konuda.” dedi.

LOJİSTİK SIKINTILAR YAŞANDI

Firmaların stratejileri üzerine de değerlendirme yapan Oral, “Online satışlar sektörlere göre çok önemli değişiklikler arz ediyor. Örneğin, dayanıklı tüketim malzemelerinde perakende alışverişleri düşünürseniz farklı sıkıntılar ve zorluklar var. Oysa yiyecek ve içecek sektöründe daha farklı durumlar yaşanıyor. Online satış bu süreçte bizim lojistik sistemimizi tamamen çökertti. Kargolarımız gelemedi, kayboldu, haftalarca beklenen kargolar oldu. Kargo firmaları gece gündüz çalıştı.” ifadelerini kullandı.

SİSTEMLER ÖNEMLİ YATIRIMLARLA YAPILIYOR

Online satışın yiyecek ve içecek konusunda sıkıntılarının daha fazla olduğunu dile getiren Oral, insanların beklentilerinin, doğru siparişin alınması ve zamanında getirilmesi olduğunu vurguladı. Oral, “Burada daha fazla detay var. Siparişi almak, kurye ile göndermek, ödemenin hemen alınması veya sonra alınması gibi teferruatlı bir süreç. Türkiye’de 500 binin üzerinde küçük-büyük yiyecek-içecek işletmesi var. Bu işletmelerin hepsinin birden online sisteme geçmeleri imkansız. Bu sistemler çok önemli yatırımlarla yapılıyor. Dolayısıyla bu işletmelerin sistemlere hemen ulaşması pek mümkün değil.” dedi.

Oral, yiyecek ve içecek sektöründe online sipariş sistemlerinin diğer sektörlere göre daha önemli, gerekli ve yararlı olduğunu aktardı.