Reel Piyasalar programında Çetin Ünsalan’ın konuğu olan TOSYÖV Başkanı Ş. Nezih Kuleyin, 16. KOBİ Zirvesi hakkında ST Endüstri Radyoda değerlendirmede bulundu.

16. KOBİ Zirvesi’nin pandemi şartlarında yapılması üzerine değerlendirme yapan Kuleyin, bu zirvelerin büyük otellerde yapılmasının sadece bir içerik dinlenmesinden çok kişilerin birbirleriyle iletişim kurması açısından önemli olduğunu vurgulayarak covıd-19 pandemisi nedeniyle dijital ortamda gerçekleştirildiğini belirtti.

DAHA FAZLA KİŞİ KATILIM GÖSTERDİ

Canlı bir organizasyon kadar etkin bir iletişimin olmadığını ancak katılımın normalden daha yüksek olduğunu belirten Kuleyin, açılış oturumunun 3 binden fazla kişiyle izlendiğini ve normal şartlarda fiziksel açıdan bu zirveyi bu kadar çok katılımla yapma şanslarının olmadığını ifade etti.

Kaydettikleri zirveyi izleyen sayısının 8 bini geçtiğini vurgulayan Kuleyin, zoom gibi uygulamalara rakip bir yerli ürün ile zirveyi gerçekleştirdiklerini de kaydetti.

“PANDEMİ TEDARİK ZİNCİRİNİ KIRDI”

16. KOBİ Zirvesi’nin normal şartlar altında Mart ayında yapılması planlandığını ancak pandemi süreciyle birlikte Aralık ayına alındığını belirten Kuleyin, zirvenin ilk konu başlığının ihracatta yaşanan büyüme beklentilerinin istenildiği gibi olmadığını ve Türkiye’nin şans noktasında bulunduğunu dile getirdi.

Pandemi her şeyden önce tedarik zincirlerini kırdı çünkü dünyada hiçbir ürünün malzemelerinin tek bir ülkede üretilmediğini belirten Kuleyin, ürünlerin hepsinin belirli uluslararası işbirlikleri ile bir zincir oluşturduğunu ve toplam zincirin tamamının ürünün oluşmasında etkili olduğunu vurguladı.

Kuleyin, bu zincirin bir halkasının eksik olmasının ürünü ortaya çıkarma konusunda sıkıntılar yarattığını da ifade etti.

“KÜÇÜK BİR KRİZ DEĞİL”

Covid-19 sürecinden sonra neler yaşanabileceği konusunda bir bilinmezliğin olduğunu ve dünya nüfusunun hızla artması ile birlikte kırılganlıkların oluştuğunu belirten Kuleyin, dünya ekonomisinin 11 trilyon dolar küçüldüğünü vurguladı. 
Kuleyin,” Bu rakam sadece virüsün ortaya çıkması ile birlikte yaşandı. Daha büyük felaketlerle uğraşmadık. Bu küçük bir kriz değil.” dedi.

“KOBİ’LERİN EN BÜYÜK İHTİYACI BİLGİ DESTEĞİ”

Kuleyin, ülkenin ekonomisinin kobi'ler tarafından yürütüldüğünü ve ülkedeki şirketlerin %98.2 sini oluşturduğunu dile getirirken  stratejik planlamanın yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini ve KOBİ’ler tedarik zincirinin neresinde, daha etkin üretim yapılabilmesi için hangi destekler sağlanmalı konusunda çalışmaların hazırlanması gerektiğini belirtti.

Kobi’lerin en büyük ihtiyaçlarından birinin bilgi desteği olduğunu belirten Kuleyin, üretimi sağlarken kendini geliştirecek olanaklara para harcayamadığını ve günü gününe yaşadığını ifade etti. Bu stratejik planlamanın yapılmamasının halinde olası başka bir krizde yine aynı sorunların yaşanacağını da ekledi.

“SEKTÖREL ÇÖZÜMLER ÜRETİLMELİ”

KOBİ’ler için neler yapılabilir konusunda bir ‘ekonomi çalışma grubu raporu’ çıkardıklarını ve kamuoyuyla paylaştıklarını belirten Kuleyin, “Bu çalışmanın sonucunda kısa dönemli kredi destekleri ile KOBİ’lerin sorunları ancak ertelenebiliyor.” dedi.

Kuleyin, krize çözümün genel kararlar ile yapılamayacağını ancak sektörel bazda stratejik çözümler üretilmesinin gerektiğini sözlerine ekledi.