Recep Akbayrak ve Gözde İpek’in hazırlayıp sundukları Şirketler Arası Pazarlama programının bu bölümünde, ihracatı artırmak için yapılması gerekenler konuşuldu. Akbayrak ve İpek sizlerden gelen soruları ST Endüstri Radyoda yanıtladı.

Strateji belirleme noktasında sorun yaşıyoruz. Makine imalat sektöründeyiz ve ürünler genel olarak standart. Nasıl öne çıkabiliriz?

Ürünlerin arasında illa çok derin bir fark olması gerekmiyor. Bütün pazarlamada doğru hedef kitle ile etkileşim sağlamak önemlidir.  Bizim ürünümüz rakiplerimizle birebir aynı olabilir veya bazı değerleri ile altında bile olabilir. Pazarlamanın işi zaten ürünü en iyi tarafından ele almak ve hedef kitle ile etkileşim içerisine girmek. Burada yapılması gereken de tam olarak bu. Sizin sektörünüzde neyi tercih ettiğiniz ile doğru orantılı. Sektörünüzle etkileşim kurabileceğiniz şirketinizin dokusuna uyabilecek bir hikayeyi merkeze alarak hedef kitlenizi bilgilendirme esaslarına dayalı iletişim kurduğunuzda sektörde farklılaşma süreçlerini çok daha kolaşlaştırmış oluyorsunuz. Üstelik bunu cebinizden para çıkmadan da yapabilirsiniz.  

Firmayı bırakmış, terk etmiş müşterileri geri kazanmak için neler yapılabilir?

Burada müşterinin niye kaybedildiği önemli. Pazarlama departmanı mutlaka temas kurmalı ve sorunun ne olduğunu anlamaya çalışmalı. Derin sorunlar varsa tercih başka noktalara kaydığı için cevap verilmeyecektir. Yine de yüzdesel olarak ortada bir durum var değiştirilebilir mi diye ilk dokunulması gereken yer pazarlama departmanı. Eğer neyi değiştirmemiz gerektiği konusunda cevaplar gelirse, bu alanları değiştirmek ve geliştirmek için çalışmalar yapılabilir. Eğer bu olmazsa üçüncü şirketlerden bir anket talep edip pazar araştırması formundan cevap verebilecekleri sorular hazırlamak daha faydalı oluyor.  

Sadece paradan kaynaklı gitmişse müşteri, sizin yeterince marka değeri ve mevcut müşteri ilişkileri yönetimi açısından pazarlama kurgusunun iyi çalışmadığının göstergesidir. Mutlaka burayı yeniden revize etmek gerekir. 

Otomasyon sektöründe anahtar kelimeleri belirlerken nelere dikkat edilmelidir? Tavsiyelerde bulunursanız çok mutlu oluruz.

Öncelikle kendi konunuzla alakalı bir google araştırması yapmanız gerekiyor. Rakip firmalar reklam vermişler mi? Vermişler ise hangi kelimeleri kullanmışlar gibi sorulara cevap bulmak lazım. Sonra empati yapın lütfen ve müşteri potansiyeli üzerinden gidin. Müşteriniz olsa google'da arama yaparken ne yazardı? Bunları mutlaka sıralayın ama bu konuda harf yazımları bile önem arz ediyor. En çok sorun olarak görülen şey, reklamlama yapınca bir süre sonra sonuçları unutuluyor. Mutlaka pazarlamayı iyi yönetiyor olmak lazım. Sonuç alamamak gibi bir durum yoktur önemli doğru adımları atabilmektir. 

İhracatı artırmak için neler yapabiliriz?

Türkiye'de sektörlerde pazar daraldığında, döviz kurlarında hareketlilik yaşandığında ve özellikle dönemsel olarak yaz aylarında durgun geçen sektörlerin aklına gelen ilk şey ihracat oluyor. İhracatında çıkış noktasında  ülke ülke ve mutlak global bir strateji geliştirmek gerekiyor. Genelde nihai ürünlerimiz son tüketiciye olmadığına göre yerelde bayi, distribütör gibi birilerini bulmak gerekir. En kısa vadede beklenti içine girilecek alan dijital dünya ama tek başına yetmez. Siz dijitalde bir yandan bir strateji kurguladınız hedef ülkenize de karar verdiniz. Adımlarınız şunlar olmalı; yerel dilde bir site, tamamen oraya özel, yalın ve sade, dijitali merkeze aldığınız tek bir sayfa ve bu sayfanın içerisinde neden Türkiye’deki bu ürününüze başka bir ülkede satacak alan arıyorsunuz? Ona ne sağlayacaksınız? Başka ülkelerden almak yerine neden sizden alsın? konularında merak uyandırdığınız çalışmalar yapmanız gerekiyor.