Moda ve Hazır Giyim Federasyonu Başkanı ve TÜRKONFED Başkan Yardımcısı Hüseyin Öztürk, Reel Piyasalar programına konuk oldu. Programda Çetin Ünsalan’ın sorularını yanıtlayan Öztürk, hazır giyim sektörünü Endüstri Radyo’da değerlendirdi.

“DALGALI KUR RİSK OLUŞTURUYOR”

Dalgalı kur üretici için ciddi anlamda risk oluşturuyor diyen Öztürk, “2014 yılında Türkiye'nin toplam ihracat kilogram birim fiyatı 1.44 ileride Ekim sonu itibariyle 1 doların altına düştü. Yine hazır giyimde kilogram birim fiyatımız 17,5- 18 dolardaydı, şu anda 13,5 dolarda seyrediyor. Bunun tek nedeni, kur dalgalandığında ve yukarılarda seyrettiğinde alıcı fiyat indirimi istiyor. Bizim üreticimiz de buna tahammül edemeden indirim yapıyor. 20 gün sonra kur aşağı düşünce, girdi fiyatları da arttığı için bir önceki fiyattan en az yüzde 10 gibi rakamlarla ihracat yapmış oluyor.” dedi.

Bunun sürdürülebilir bir denge olmadığını vurgulayan Öztürk, üreticinin bir önceki yıla göre ortalama yüzde 15 düşük fiyata mal satmış olduğunu belirterek bunun hesabı yapılamayan, riskli bir durum olduğunu ifade etti.

Öztürk, “Bizim ithalatımız dolar, satarken Avrupa pazarına satıyoruz yani euro. Burada alımlarda ve satışlarda eğer makasa geliyor ise üretici, ithalatçı için tekrar kayıp yaşanıyor. Biz bunu son 4-5 yıl içerisinde takip ettiğimizde, önceki dönemlere göre, neredeyse %30-35 oranında kayı var. Ancak 2014'ü dikkate aldığımızda da toplam Türkiye'nin ihracat kilogram birim fiyatında % 44’lük bir kayıp söz konusu. Bu aynı zamanda Türkiye üreticisinin alıcı bölgeye bir servet transferi olduğunu da ortaya koyar.” dedi.

“İHRACAT ÜRETİCİNİN DEĞİL ÜLKENİN SORUNUDUR”

Hepimizin amacı Türkiye’de değer yaratmak olmalı ve bu bir ülke politika haline gelmeli diyen Öztürk, “Biz bunu yapmadığımızda bir masa diğer masanın müşteri haline geliyor. Müşteri de partner olarak bakmıyor, günübirlik bakıyoruz. Buradan çıkmamız lazım.” dedi.

İhracat üreticinin değil ülkenin sorunudur çünkü ihracat demek döviz demekse, cari açığı kapatan bir algı ise bu ülke politikasıdır diyen Öztürk, bugün 211 ülkeye Türkiye’nin hazır giyim gönderdiğini söyleyerek ticaretin birçok köprü kurduğunu belirtti.

Açılan yolların iyi inşa edilmesi gerektiğine vurgu yapan Öztürk, hazır giyim sektörünün potansiyelinin fazla olduğunu ve yatırım değerinin de düşük olduğunu ifade etti. Tüm bunların fırsata çevirerek katma değeri yüksek ürünler üretilmesi gerektiğini ancak bundan önce herkesin ekonomik özgürlüğünü eline alarak birbirinin işini kolaylaştırdığı bir anlayışın hakim olması gerektiğini de vurguladı.

Reel Piyasalar programını buradan dinleyebilirsiniz.