ST Endüstri Radyo’da Murat Erdin’in hazırlayıp sunduğu Kültür Endüstrisi programının bu bölümünde Beykoz Kundura Kültür ve Sanat Yöneticisi Buse Yıldırım konuk oldu. Yıldırım, sinema ve dizi sektörünü değerlendirdi. 

OSMANLI’DAN BERİ AYAKTA KALAN ENDER ENDÜSTRİYEL KÜLTÜR MİRASI; BEYKOZ KUNDURA

Birçoğumuzun dedelerinden duyduğu Sümerbank kültürünün bir parçasıydı Beykoz Kundura, daha eskiye gidersek de Osmanlı'nın ilk sanayileşme dönemine tanıklık eden bir yapı. Aynı zamanda II. Mahmut döneminde kuruluyor. İlk kağıt fabrikası olarak aktif bir şekilde kullanılan bir yer yani o dönemler biraz daha zanaatkarlıktan sanayileşmeye geçiş süreci var. Hamidiye kağıt fabrikası da o dönem 19. yüzyılın sonlarına doğru belli bir süre sadece aktif kalabiliyor. Bu yapı Osmanlı'dan beri ayakta kalan endüstriyel kültür mirası olarak ender mekanlardan biri kabul ediliyor. 1980 ve sonrası ekonomi politikasının değişmesi ile de biraz düşüşe geçiyor ve 1986'da ilk zararı resmi olarak duyuruluyor. Ardından 2002-2003 dönemlerinde özelleştirme üzerinden de satışı gerçekleşiyor ve uzun araştırmalar sonucunda da bugünkü halini alıyor. 

“SADECE FİLM PLATOSU DEĞİL”

Sadece plato ve çekimler üzerinden ilerlemiyor tabi ki. Kurumsal etkinlikler için kiralama, kültür-sanat işbirlikleri yapılarak konserler düzenleme, İstanbul Caz Festivali’nden yola çıkarak keşfettiğimiz sosyal yaşamı zaten bize ilham vermişti. Bizde kendi içeriğimizi ürettiğimiz, içinde sinema, kültür, sahne barındıran işler planlamaya ve yapmaya devam ediyoruz. 

“BEYKOZ KUNDURA KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNE BİRÇOK KATKIDA BULUNUYOR”

Beykoz Kundura’nın sektöre çok önemli katkıları var.  Aslında bir nevi hikaye fabrikası diyebiliriz. Plato’dan kazanılan yani elde edilen gelirle hep yatırım yaparak yenilemeye, restorasyon çalışmalarına ve diğer kültürel faaliyetleri de hep birbirini besleyen bir yapı üzerine kurdu.  Bir nevi idealist bir yapı üzerinden ilerliyor. Evet pandemi sürecinde sektör biraz duraksadı ve yani kısmen sekteye uğradı diyebiliriz ama şu an içerikle kurulan ilişki çok değişti. Özellikle kişilerin internet ve televizyonla kurduğu ilişki arasında farklar var.  Yapımcılık her daim canlı kalacak ancak içerik değeri ve bu değerin tanımı artık değişiyor. Özellikle pendemi ile beraber değişen dünya düzeninde de bir hızlanma var. Kundura tarafında da yeni projeler başlıyor. 

“PANDEMİ KURALLARI AKSATILMIYOR”

Kundura'nın girişinde kontroller yapılıyor yani genelgede belirtilen tüm kontroller; ateş ölçümü vesaire yapılarak giriş sağlanıyor.Mekan yönetiminde senaryo yazıları ve çekim planlamaları değişiyor. Yakın temaslar kurulmadan, çok kalabalık ortamlara girilmeden sınırlı mekanlarda çekimler gerçekleştiriliyor. Biz belirli ortamı sağlıyoruz ancak prodüksiyon şirketi esas görevli yapı oluyor.