Etekteki Taşlar programına konuşan AGS Global Araştırma Kurucu Ortağı ve Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Güler, pazar araştırmaları üzerine Endüstri Radyo’da bilgiler verdi.

MARKALARA ULUSLARARASI VİZYON KATIYOR

Pazar araştırma kültürünün Türkiye’de yolun başında olmakla birlikte gelişme gösterdiğinin altını çizen Güler, “Araştırmalara bakış açısı son yıllarda daha da fazla değişiyor. Araştırmalar şirketlere, burunlarının veya kulakların nerede olduğunu söylememeli, firmalarımız zaten bunu biliyor. Aksine araştırmalar mutlaka firmalara gerçek içgörü sunmalıdır.” dedi.

Turquality’nin araştırmaların araştırılması, ihracatın katma değeri ve markalaşma süreçleri açısından önemli olduğuna değinen Güler, bugün Türkiye’de ihracat kilogram ortalamasının 1.1 dolar seviyelerinde olduğunu ancak Turquality içinde olan markalarda 4.5 dolar olduğunu belirtti.

Güler, Turquality programının firmalara uluslararası bir vizyon kattığını söyleyerek ümidin her zaman olduğunu vurguladı.

İKİ SORUYA CEVAP BULUNMALI

Bunun yanı sıra bazı yapısal sorunların da olduğunu hatırlatan Güler, sözlerine şöyle devam etti:

“Türk firmaları iki konuya cevap bulmalıdır. Birincisi ‘Nasıl yaşarım?’. Bir türlü bu sorulardan çıkamazsanız sürekli ayakta kalma telaşı içerisinde olursunuz ve hep taşeron, fason noktasında sekteye uğratır. Bu da markalaşma konusunda sıkıntılara yol açar. İkincisi ise, ‘Neden tercih edilmeliyim?’ Bugün siz Katar’a gidin herhangi bir ürünü pazarlamaya çalışın, size şunu diyecektir “Türk ürünleri Çin ürünleri ile kıyaslanamayacak kadar kaliteli fakat biz Almanlara, İtalyanlara verdiğimiz ücreti size ödemeyiz.” Bizim buradan çıkmamız lazım çünkü markalaşma böyle bir şeydir. Markalaşma diyoruz, bugün dünyanın en değerli ilk 5 markası Apple, Google, Microsoft, Amazon ve Facebook. Bunların toplam marka değeri trajik ama Türkiye'nin 1 yıllık GSYH’sına eşdeğer. Bırakın ilk beşi şu anda bizim ilk 500'e dahi giren markamız yok. Bunu karamsarlık olsun diye söylemiyorum ama gerçeklerle yüzleşmeli ve yola böyle devam etmeliyiz ayrıca orta gelir tuzağından böyle çıkmalıyız.” dedi.
Güler, dünyada yaşanan hızlı değişimlerin ancak gelişmiş ülkelerde faydasının görüleceğini söyleyerek Türkiye’nin tarihi birikiminden beslenerek potansiyelin yüksek olduğunu belirtti.

TEŞVİK VE FİNANS MODELİ

Turquality’nin önemli bir teşvik ve finansman modeli olduğunu söyleyen Güler, Türkiye’nin 2003’ten beri bu modeli uyguladığını ve ihracatta önemli gelişmelere neden olduğunu vurguladı.

Güler, “Turquality size çok önemli kurumsallaşma imkanı sunar. Pazarı enine boyuna araştırarak, rakipleri tanıma imkanı sunuyor çünkü sadece satış ve pazarlama programı değil aynı zamanda finans, maliyet, tedarik zinciri, üretim yönetimi gibi birçok başlığı olan bir programdır. Hazırlık sürecinde zorlu olsa da giren başarılı olmuş çok fazla şirketimiz bulunuyor.” açıklamasında bulundu.

Programı buradan dinleyebilirsiniz.