GEMİDE KRİTİK KARARLARI KAPTAN ALMALI

Bilgi Güvenliği Uzmanı Atalay Keleştemur, Türkiye’de denizcilik sektörü ve dijitalleşme  üzerine değerlendirmede bulundu. 

EndüstrideAra - Haber Detay

Reel Piyasalar programında denizcilik sektöründeki dijitalleşme üzerine değerlendirme yapan Bilgi Güvenliği Uzmanı Atalay Keleştemur, gemide bulunan tüm mürettebatı ve yükü koruyacak kişinin kaptan olduğunu ve birtakım kararlar alması gerektiğini belirtti.
Bu kararların bir makine tarafından alınmasının riskleri olabileceğini ifade eden Keleştemur, sadece hukuki açıdan değil, birçok konuda gemide insan faktörünün önemli olduğuna dikkat çekti. 

“TEKNOLOJİ ZARURİ OLURSA YATIRIM YAPILIYOR”

İnsan kaynağı açısından denizcilerimiz muazzam diyen Keleştemur, Türk denizcisini çalışkan, becerikli ve cefakar olarak tanımlıyor. Gemi inşaat sektörü içerisinde de dünya denizciliğinde önemli bir yere sahip olduğumuzu belirtirken, yeni yapılan gemileri dışında tutarak, tek sıkıntının denizcilik filosunda 1980 ve 1990’lı yıllara ait gemilerin bulunduğunu ve teknolojiye ayak uydurma konusunda biraz geri planda kaldığımız olduğunu ifade etti.
 
Türkiye’de denizcilik firmalarının yöneticilerinin zorunlu olmadıkça teknolojik yatırım yapmaktan kaçındıklarını dile getiren Keleştemur, “Dijital şartlar tüm gemilerde yavaş yavaş zaruri  hale getirilmeden önce diğer ülkelerdeki gemilerin zaten çoktan dijital üzerine çalışmalar yaptıklarını gördük.  Onlar dijital haritalarla gemileri yönetirken biz elimizde pergel ve gönye ile harita üzerinden manuel lokasyon tespiti yapıyorduk. Ancak ne zamanki zaruri hale geldi şu anda bütün gemilerimiz dijital. ” dedi. 

“KRİTİK KARARLARI İNSANLAR ALMALI”

Keleştemur, “Bugün en son teknolojide yapılmış olan Tesla’nın bile kazalar yaptığını görüyoruz. Bir geminin sevk ve idaresi bir otomobilin kullanımından çok daha zor şüphesiz. Dolayısıyla kritik kararları ancak kaptanlar yani insanlar verebilir. " ifadesini kullandı.

Otonom gemilerin içerisinde birçok yeni sistemin bulunduğunu ancak gemi mürettebatının önemini vurgulayan Keleştemur, “ Bir kere o halat güzelce örülecek, o el incesi atılacak, gemi sürekli denizde tuzlu su yiyor onun bakımını kim yapacak? Belki ileride bunu robotlar yapar ama bana göre insan faktörü çok önemli. Türk denizcileri de burada sahaya çıkmak zorunda.” dedi.

“DÜNYA LİDERİ OLABİLİRİZ”

Türk denizciliği üzerine değerlendirme yapan Keleştemur, ülkemizdeki denizciliğin dünya denizciliğinde lider konuma gelebilecek potansiyele sahip olduğunu belirtti.  İTÜ Denizcilik Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Piri Reis Üniversitesi gibi denizcilik alanında çok önemli fakültelerin olduğunu belirten Keleştemur, bu fakültelerde okuyan öğrencilerin uluslararası yarışmalarda Amerika Birleşik Devletleri, Yunanistan ve Japonya gibi dünya denizciliğinde önemli yere sahip olan ülkeler arasında birinci geldiğini vurguladı. 
 
 
 

Güncelleme Tarihi: 27 Kasım 2020, 14:48
YORUM EKLE

Robot Zirvesi

Endüstri 40 Zirvesi

Dergiler