ST Endüstri Radyoda Makinanın Gündemi programının konuğu RAINMAKER İş Çözümleri Kurucu Ortağı Bahtile Tokdemir oldu. Tokdemir, bir fikrin ürüne dönüşümü ve pazarlaması için gerekli olan finansal kaynaklara ulaşılabilmenin yollarını ve detaylarını anlattı.

“ÜRÜNÜ DÜNYAYA PAZARLAMAK GEREKİYOR”

Dünyaya teknolojik anlamda yön veren ülkeler sınıfında yer almadığımızı belirten Tokdemir, teknoloji geliştiğinde bu ürünleri kullanmama gibi bir şansımızın olmadığını belirtti.

Özellikle çocukların fikirlerini patentleyip değerli bir ürüne dönüştürme fırsatını uzun yıllar yakalayamadığını, bu şansları olsa bile ülkenin farklı gündemlerinde yok olup bittiğini ifade eden Tokdemir,  bir ürünün standartlaştırılıp dünyaya pazarlanması gerektiğine dikkat çekti. 

Tokdemir, TÜBİTAK desteklerini yaygınlaştırmaya karar verdiklerinde 2006 yılında bir eğitim düzenlediklerini ve burada teknoloji projelendirme hikayelerinin başladığını kaydetti.

FİKİRDEN ÜRÜNE, ÜRÜNDEN PAZARA

Bir fikrin finansal kaynaklarla destek alabilmesi ve hayata geçirilmesi için insan kaynaklarının önemine değinen Tokdemir, fikirdeki teknoloji unsurlarının araştırılıp dünya literatüründeki yerinin belirlenmesinin önemli olduğunu belirtti. 

Tokdemir, “Teknolojik zenginliği artıracak üniversite-sanayi işbirliğine ihtiyaç var. Geliştirilen ürünün farklı sektörlerde uyarlamasının; örneğin, makinanın yazılımı, sensörü gibi farklı sektörlerle işbirliği yapılıp ürünün komplike bir hale getirilmesi için farklı işbirlikçilerine ihtiyaç var.” dedi. Tokdemir, bunu yaparken rekabet ortamına ihtiyaç duyulduğu ve sadece fon kaynağına değil, bu yapıları geliştirecek insan kaynağına ihtiyaç olduğunun da altını çizdi.

“TÜRKİYE’NİN İŞ ANLAYIŞI DEĞİŞTİ”

Türkiye olarak iş anlamında değiştiğimizi ve dönüştüğümüzü belirten Tokdemir, 2007 yılının öncesinde devlet fonlarının yüksek oranda verilmediğini belirtti. Dünyada çok önceden küresel değer zinciri kavramının ortaya çıktığını ve tasarım, teknoloji, üretim, lojistik gibi tüm aşamaların hesaplanıp ülkelerin kendini bu değer zinciri içerisinde konumlandırdığını ifade etti. Tokdemir, küresel değer zinciri içerisinde Türkiye’nin konumunu ucuz işgücü ve üretim üzerine sağlamlaştırdığını da sözlerine ekledi.  

Endüstri 4.0 kavramının sadece dijital dönüşüm sektörü değil çok ciddi bir mental dönüşümü de beraberinde getirdiğine vurgu yapan Tokdemir, “Tüm firmaların bu konuya çok ciddi eğilmesi ve bu konuda önemli projeler geliştirmesi ülkemizin geleceği için hayati bir konudur.” dedi.