Endüstri Radyo’da Reel Piyasalar programına konuşan NY&Co Global Hospitality Consultancy Ar-Ge ve İnovasyon Danışmanı Nilüfer Yücedağ, örgütsel yaratıcılık üzerine değerlendirmede bulundu. Yaratıcılık ve inovasyon kavramları arasında bir ayrım var diyen Yücedağ, yaratıcılığı yeni fikirler oluşturma süreci, yeniliği ise yeni fikirlerin mal ve hizmete dönüşmesi olarak açıkladı.

İnovasyon kavramının kendi içerisinde de ayrıldığını belirten Yücedağ, inovasyon türlerinin; örgütsel, pazarlama, ürün ve hizmet, yıkıcı ve yeni bir pazar oluşturma inovasyonu olarak çeşitlendiğini söyledi.

TÜRKİYE’NİN İNOVASYONDA GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ 

Örgütsel inovasyon üzerine bilgiler veren Yücedağ, “Genelde rekabet avantajı yakalama çalışmaları ve iş yapış yöntemlerini geliştirme, farklılaştırma ve yenileme faaliyetleri olarak kabul edilir.” dedi.

Türkiye’nin inovasyon konusunda güçlü ve zayıf yönlerinin bulunduğunu dile getiren Yücedağ, “Türkiye’nin güçlü yanları şöyle; Üniversite eğitimine ulaşılma konusunda 141 ülke arasında 26. sırada, Ar-Ge ve bilimsel çalışmalarda 40. sırada, bilişim ve altyapı konusunda 29. sırada yer alıyor. Marka ve patent başvurularında da iyi sıralarda yer alıyoruz. Zayıf yönlerine baktığımızda ise, eğitime ayrılan bütçe de 111.sırada, kredi kullanımı diğer ülkelere göre daha katı şartları var.” dedi.

ÖZEL SEKTÖR- ÜNİVERSİTE İŞBİRLİĞİ

Üniversite eğitimi ve özel sektör işbirliğinin olmasının önemine dikkat çeken Yücedağ, “Bu işbirliğinde deneyim çok önemli. Aslında özel sektörde de inovasyon olmalı. Yeni açılan birçok teknoloji enstitüleri var ama çok uluslu şirket olmalı ki bu start-up projelerini kendine çekebilsin.  Üniversitelere ar-ge konusunda fonlar yaratılmalı ve cesaretlendirilmeli. Ayrıca bence, özel şirketler ile üniversiteler bu alanda bir işletme gibi çalışmalı.” ifadesini kullandı.

ÇALIŞANIN CESARETLENDİRİLMESİ 

Ben çalışanın inovasyon konusunda çalıştığı kurumdan cesaret beklediğini söyleyen Yücedağ, “Bir çalışan ancak işyerinde bu cesareti görürse yaratıcılığını artırır ve ürüne değer katar. İşveren hem finans anlamında hem de diğer anlamlarda alışana sağlamıyorsa bu süreç ilerlemez. Ayrıca sorgulamak ve başarısızlığı hoş görmek çok önemli çünkü her çalışma başarı getirmeyebilir ama başarıda da çalışanı ödüllendirmek çok önemli.” dedi.