Recep Akbayrak ve Gözde İpek’in hazırlayıp sundukları Şirketler Arası Pazarlama programında bayi sistemine geçmek için gerekli adımlar üzerine konuşuldu. Akbayrak sizlerden gelen soruları ST Endüstri Radyoda yanıtladı.

Ürünlerimizi direkt satış ile satan bir firmayız. Büyümek için bayi sistemine geçmeyi düşünüyoruz. Bu konuda neler önerirsiniz?

Süreci ikiye ayırarak cevap verelim. Bir temassız, doğrudan satış ile bir kanal oluşturuluyor ise -örneğin e-ticaret sitesi üzerinden olabilir- bu durumda yerelde de bayiler oluşturursanız da pazarlama yönetimini kendimizin yapacağı bir alan. Her şey sizin elinizde olmalı. Ancak bölge bayileri oluşturursunuz. Satış kapasitesine göre il bazında da indirgeyebilirsiniz. Siz de kar marjını paylaştırarak bayi yapısına dönüştürebilirsiniz.

Türkiye'nin her yerine kendimiz iletişim kuruyoruz ve şimdi bayilikler vereceğiz diyorsanız da şu anda başkasının olan ve yerelde bayilik yapan firmalarla iletişime geçmeniz gerekir. Burada da en çalışır durumun pazarlamanın ön planda olması.

Özel bir kampanyamız var. Daha fazla kişiye ulaşmak için görüntülü reklamlar mı ara ağı reklamlarını mı daha çok kullanmalıyız?

 İkisini de mutlaka kullanmanız gerekiyor ancak dijital tarafta görüntülü reklamların optimize olduktan sonraki birim erişim maliyeti son derece ekonomiktir. Hem markanızı gösterme fırsatınız da olur. Sizin mutlaka belli aramalarda olmanız ve o kelimelere yatırım yapmanız gerekiyor. Hangisi daha ağırlıklı diye sorarsanız daha geniş alana ulaşabileceğiniz görsel ağlar derim. 

Makine sektöründe faaliyet gösteren bir firmanın satış departmanında çalışıyorum. Kariyerimi pazarlama alanında ilerletmek istiyorum bu konuda neler yapmalıyım?

Satış tarafındaki stresi yönetememe ve başarı elde edememekten dolayı ben pazarlama alanına geçmek istiyorum diyorsanız bu önerdiğim bir şey değil. Hayır ben satışla pazarlama arasındaki derin farklı anladım pazarlama satışı da içine alan bir talep oluşturma sanatıymış diyorsanız evet bu konuda öneririm. Bir kere aradaki farkı çok derin bir şekilde araştırmak ve anlamak gerekiyor.

Satış tarafı müşterinin ikna olduğu, yani sizin eğer bireysel olarak ikna edeceğiniz bir satış sisteminiz varsa, genelde endüstride bununla karşılaşıyoruz, iş son derece zor. Yani bu yönüyle satış tarafında çalışan arkadaşlara teşekkür borçluyuz.

azarlama ile desteklenmiyor ise o faaliyetler durum zor. Artık her türlü ürüne erişmenin son derece kolay olduğu bir çağda yaşıyoruz. Kararlarımızı etkileyen en önemli faktör pazarlama iletişimidir.