Reel Piyasalar programına konuşan Kimya Mühendisi ve TUÇEM Derneği Başkan Yardımcısı Nihal Sözbir Karakuş, biyodizel yakıt üzerine ST Endüstri Radyoda değerlendirmede bulundu.

Biyodizel, bitkisel atık yağlardan elde ediliyor ve 1900’lü yıllara uzanan bir hikayesi var diyen Karakuş, uzun yıllardır biyodizelin dizele muadil bir yakıt olarak kullanıldığını kaydetti.

Biyodizel, Türkiye’de de 1934 yılında Mustafa Kemal Atatürk tarafından Atatürk Orman Çiftliği'nde traktörlerde kullanıma açıldığını ve bize miras olarak bırakıldığını söyleyen Karakuş, “Maalesef bu konu daha sonra atıl kalmış ve günümüzde son 10 yıldır konuşulan bir yakıt türü.” dedi.

“1.7 MİLYON TON YAĞ TÜKETİLİYOR”

Karakuş, “Uzun yıllardır bir Akdeniz ülkesi olarak kızartma pişirme yöntemini çok kullanıyoruz. Her sene Türkiye'de yaklaşık 1.7 milyon ton yağ tüketilmekte. Bu oldukça ciddi bir rakam ve bunların büyük bir kısmı da kızartma yapılıyor. İşte bu kızartma yapılan yağların da aşağı yukarı 350 bin tonunu bitkisel yağ oluşturuyor.” dedi.

“CİDDİ ORANDA KİRLİLİK SEBEBİ”

Oluşturulan atıkların hem çevreye verdiği zararları olduğunu hem de biyodizel aşamasında kullanılarak faydaları olduğunu belirten Karakuş, “Atık yağlar kızartma işleminden sonra geriye kalan toksit ürünlerdir. Genelde evlerde kullanırken çok az miktarda ‘ne olacak ki ‘ diyerek lavabolardan içeriye dökülüyor. Bu atık yağlar böylelikle göllerimizi ve denizlerimizi ciddi oranda kirletiyor. “ ifadesini kullandı.

Karakuş, atık yağların su kirliliğinin %25’ini oluşturduğunu belirterek, suyun yüzeyini bir tabaka halinde kapsadığı ve hava ile teması kestiği için denizdeki canlılara da zarar verdiğini dile getirdi.

Karakuş, bu kirliliğin oluşmasını engellemek amacıyla atık yağ toplanma alanlarına bir kap ile bırakılması gerektiğinin altını çizdi.

“ÇEVRECİ BİR YAKIT”

Petrol rezervlerinin dünyada artık  bitmek üzere olduğunu ve alternatif yakıt türlerine dikkat edilmesi gerektiğini belirten Karakuş, biyodizel kullanıldığında fosil yakıtların gösterdiği sera etkisi ve karbondioksit emisyonu gibi dezavantajların olmadığını çünkü biyodizelin tamamen çevresel bir yakıt olduğunu ifade etti.

Biyodizel üretiminin maliyetli olduğunu ancak atık yağlardan üretim sağlanırsa daha az maliyet çıkaracağını vurgulayan Karakuş, atık yağları eğer ki biyodizel olarak değerlendirilmez ise çevreyi kirletmenin yanında insan sağlığını da tehdit ettiğini sözlerine ekledi.