Zaman Kafa Tutanlar programına konuk olan SOR Araştırma ve Danışmanlık Kurucusu ve Yönetici Ortağı Çiğdem Ortalan, araştırma sektörüne dair Endüstri Radyo’da değerlendirmede bulundu.

ARAŞTIRMA ÇEŞİTLERİ 

Araştırma türlerinden söze başlayan Ortalan, öncelikle kalitatif araştırma üzerine bilgiler verdi. Tüketici tavrının, tüketici davranışının arkasında yatan nedenleri inceleyen bir araştırma olduğunu belirten Ortalan, “Nasıl ve neden sorularına cevaplar arar. İstatistiki sonuç vermez, içgörü elde edilir. Tüketicinin gönlünden geçenler elde edilir ve bu ürünü seçerken onun motive eden duygusal faktörler elde edilir.Bir soru formu yoktur tamamen açık uçlu sorulardan oluşan soru akışı vardır. Bir sohbet niteliğinde yönlendirilir, içine farklı yöntemler var.” dedi.

Kantitatif araştırmalar ise ölçer diyen Ortalan, “Ne kadar, kaç sorularının cevaplarını arar. İstatistiki sonuç verir, tamamen yapılandırılmış bir soru formu aracılığıyla veri toplanır.” ifadelerini kullandı.

Ortalan, bu iki araştırma yönteminin birbirinden farklı ancak birbirini tamamlayan yöntemler olduğunu da belirtti.

ARAŞTIRMALAR HİBRİT BİR MODELE DÖNECEK

Online araştırmalar üzerine de değerlendirme yapan Ortalan, araştırmaların, grup tartışmalarının farklı bir boyut kazandığını belirterek tüketicinin kendi evinde nasıl konuştuğu, nasıl hissettiği gibi durumları  gözlemleye bildiklerini söyledi.

Kovid-19 salgını ile birlikte yöntemlerinde değiştiğini belirten Ortalan, bundan sonraki süreçte araştırmaların hibrit bir model ile ilerleyeceğini ve insanların hem ekranlara alıştığını hem de sosyalleşmeyi özlediğini söyledi.