Hayır, başlık sizi yanılmasın, ilgili okullarda ve seminerlerde anlatılan pazarlama ders notlarını yazmayacağım. Bu yazıdaki maksadım sac işleme sektöründeki firmaların nasıl bir mucizeyi başarmak üzere olduklarını paylaşmak!
Her sektörün kendine göre rekabet koşulları vardır. Bu koşulları sektör firmalarının davranışları belirler... Bana göre Türkiye’de sac işleme sektörünün rekabet için harcadığı enerji olması gerektiğinden çok daha fazla.
Elbette rekabet analizi önemlidir ama tüm iş modellerini rekabet üzerine oturtmak, en basit ifadeyle yerinde saymak anlamına gelir. Bu durum, zor piyasa koşullarında (çeşitli krizler gibi) firmaların iflasına bile sebep olabilir.

***

Ekonomik krizin en çok etkilediği sektörlerden biri olan sac işleme sektörü, her şeye rağmen rekabet anlayışını değiştirmemekte kararlı gözüküyor. Yani sac işleme sektöründe (istisnalar hariç) pazarlama tamamen rakiplerin davranışına göre yapılıyor. Yani plansız!
Rakipleri pazarlama faaliyetlerinde bulunuyorsa o da katılım gösteriyor. En çok önemsediği rakibi durmuşsa o da kendini güvende hissediyor ve hiçbir şey yapmıyor…

***

Burada kastettiğim şey 1-2 fuara katılmak ya da katılmamak, birkaç dergiye reklam vermek ya da vermemek değil.
Pazarlamanın birtakım kuralları vardır. Klasik söylemleri bir kenara bırakır ve daha anlaşılır bir halde yazmaya çalışırsak şu başlıklar altında toplayabiliriz:
1) Elindeki ürün ya da hizmeti, kullanıcıya sağladığı avantajlar açısından sürekli geliştirmelisin.  
2) Ürün olarak geliştiremediğin zamanlarda, ‘algı olarak’ geliştirmelisin.
3) Bu gelişimin ilk lansmanını (tanıtma-ortaya çıkarma) yapmalısın.
4) Kullanabildiğin en etkili iletişim kanallarını kullanmalısın.
5) Belli aralıklarla ilk lansmanını hatırlatacak faaliyetlerde bulunmalısın.

***

Sac işleme sektöründe hazır tüm rakiplerin durmuşken neden sen harekete geçmiyorsun?
İşlerin en iyi olduğu dönemde sahneye çıktığın zaman, seni izleyecek seyirciyi daha zor buluyorsun! Oysa şimdi herkes seni izlemeye hazır…
“Bunları yapacak para nerede?” diye soracak olursan, şunu hatırlatmak isterim; ‘Bu aralar otomotiv sektöründe vergi indirimlerinden yararlanarak değiştirmeyi düşündüğün araba paranla’ bunların hepsini yapabilirsin.

Saygılarımla.