Recep Akbayrak ve Gözde İpek’in hazırlayıp sundukları Şirketler Arası Pazarlama programının bu bölümünde, pazarlamada en çok tercih edilen mecralar konusu ele alındı. Akbayrak ve İpek sizlerden gelen soruları yanıtladı.

Şirketin, markanın adı ne kadar önemli? Belirlerken neler dikkate alınmalı?

Akılda kalıcı oluşu, sektör içerisinde çok klişe olmamak kaydıyla diğerlerinden farklı bir isim bulmak önemli. Yolun başındayken bunlar çok önemli oluyor ama sonuçta bir karar veriliyor. Bu kararın arkasında duruyor. Aradan yıllar geçiyor isim çok içine silmiyor. Bu tip durumlarda da işte zaten şirket adı, marka birbirinden farklı olabiliyor. Bu tür durumlarda da yeni markalar ortaya koymak lazım. Eğer yolun başında ise burada çok kreatif şeyler üzerine düşünebilirsiniz. Eğer hedefleriniz çok büyükse daha çok başkasınında kullanma potansiyeli var olduğunu düşünüyorsanız, hiçbir yerde olmayan birisini tercih etmek daha kalıcı sonuçlar verebilir.

Satınalmacıların kararını değiştirebilmek çok zor. Kullandıkları markadan, üründen vazgeçmek istemiyorlar. Bu nedenle yeni firmalara satış yapmakta zorlanıyoruz. Bunu aşmak için neler yapılabilir?

Yatırım süreçleri onların üzerinde. Çoğunlukla da sektörde ne olup bitti ile ilgili bazı firmaları biliyoruz. Çoklu heyetler oluşturarak fuarları çok ciddiye alıyorlar. Yani sektörde ne olup ne bittiğini anlayabilmek için. Ancak sadece satın almanın görevi, ürünü satın almak değil sektörde yeni gelişen bir takım ürünler ve hizmetleri takip etmek. O ürünler, hizmetler tercih edilirse ve firmasına ne şekilde katma değer sağlayacak konusuyla ilgili verileri toplayıp ilgili departmana bu bilgileri vermekle görevliler. Satış sadece tek kanaldan yapılmıyor. Yani biz onu sadece yukarıdan aşağı, yani üst düzey üretimden aşağı doğru pazarlama iletişimi tek başına yeterli olmuyor.Burada önemli olan süreci aynı anda yönetmektedir. 

Fabrikalardaki IT departmanındaki kişiler hedef kitlemiz oluşturuyor. Bununla ilgili ne tür çalışmalar yapabiliriz?

Sizin bir müşteri potansiyeliniz zaten var. Zaten müşterileriniz için strateji geliştireceksiniz. IT departmanındaki sorumluların ürünleriniz ve hizmetleriniz hakkındaki memnuniyet ile memnun olmadıkları alanlar neyse; nelerden memnun olmadıklarını bunu anketle dışardan bir hizmet satın alarak yapabilirsiniz. Bunu yaparken kesinlikle bunu satış departmanı ile yapmamalısınız. Çünkü onlardan gelecek bazı verilerde gözden kaçabilir, eksik kalabilir. Dolayısıyla burada mümkünse 3. bir şirketten hizmet alarak, memnuniyet derecesini anlamak önemli. 

Pazarlama çalışmalarının etkisini ölçebilmek için çalışmaya başladıktan ne kadar süre sonra marka algısı araştırması yapılmalıdır?

Marka algısı için minimum 6 ay süre belirlemek gerekiyor ama bu 6 ay dolmadan belli seviye gelip gelmediğine bakılabilir. 4 aydan önce de bu çok önemli bir sonuç vermeyecektir. Markanızın konumlandırmasında zaten firma çok uzunca bir süredir faaliyet gösteriyor olabiliyor sektörde. Buradaki öncelikle amaç marka bilinirliğini artırmak olabiliyor. Yeni bir ürününüz olabilir bu ürününüzün lansmanı için yeni bir çalışma yapıyorsunuz bunun için 6 aylık bir süre belirleyip 4 ay orada ısrarlı bir şekilde pazarlama iletişimini yönetmeniz gerekir. 

Şirket içi eğitimler için ne önerirsiniz? Bu eğitimleri departman departman ayırmak mı yoksa tüm şirketi birleştirmek mi daha faydalıdır?

Eğer konu pazarlama ise tabi tüm departmanları, başta satışı işin içerisine çekerek öncelikli olarak mutlaka satışla pazarlama stratejisinin izini birlikte geliştirmek gerekiyor.Sonra eğer markanın konumlandırması işlemi ise yapılan faaliyet o zaman bütün tarafları işin içerisine çekerek önce bir genel olarak lansmanını yaparak sanki müşteriye yapıyormuşsunuz gibi yani şirketin içerisinde bu lansmanı yapıyor olmak lazım.