Sıfır düzey araçlar şöförün her şeyi kontrol ettiği, yolda olup bitenigözlemekten sorumlu olduğu dönemin ürünleriydi.

Birinci düzey araçlarda bazı fonksiyonlar otomatize edilmişti. Otomatikfrenleme, şeritten ayrılmama, hız kontrolü gibi işlevlerle sürücülere destekolurlardı. Bu düzeye araçtan araca iletişim teknolojisinin uygulamaya alındığı1999 yılında ulaşılmıştı.

İkinci düzey araçlarda önceki dönemin fonksiyonları kombine edilmişti.Araç hızını ayarlayabilmekte, diğer araçlarla arasındaki mesafeyikoruyabilmekteydi. Acil olmayan durumların kontrolü sürücüden alınmıştı.

Üçüncü düzey araçlar için öngörülen senaryoda sürücü aracı yolaçıkardıktan sonra kontrolü araca devretmekte, acil durumlar oluştuğunda sürüşüdevralmaktadır. Araç sürücüye kontrolü devrederken pek çok uyarıda ve önermedebulunur. 

Dördüncü düzeyde sürücü varış noktasını araca bildirmekte, araç gerek görürsekontrolü devretmekteydi. Bu düzeydeki araçlar neleri niçin yapacaklarını sesliolarak bildirirler.

Beşinci düzey araçlarda direksiyon, pedal bulunmuyor. Bu düzeyde otomobilartık robotluğa terfi etmiş oluyor.

Ford 2021 yılında beşinci düzey araçların seri üretimine başlayacağını açıkladı.Tesla bu işi 2018 yılında hayata geçireceğim diyor. Toyota ise tarih veremiyorama yakında diyor.

Teknoloji açısından beşinci düzey araçların yollara çıkmaları için hiçbirengel yok! Ne sensörlerde, ne veri hesaplama hızında, ne yapay zeka düzeyindeyetersizlik söz konusu değil.

Sorun insanların makinelerin yaptığı yaralanma ve ölümlere toleransgöstermemesi. Şöförler ABD’de yılda 17.500 ölüme neden oluyorlar. Bugünküdüzeyi ile yollarda sadece insansız araçlar bulunsa bu rakam yarıya inecek.

Bu bile yetmiyor, robotlar insanoğlunun ayrımcı hoşgörü sınırları içinegirmeye uğraşıyorlar.