Bosch Grubu, 2021 yıılnda satışlarını ve finansal sonuçlarını önemli ölçüde büyüttü. Ön rakamlara göre toplam satışlar, yüzde 10’luk bir artışla 78,8 milyar avro seviyesine ulaştı. Kur etkilerinin ayarlanmasının ardından, teknoloji ve servis satışlarındaki artış yüzde 11 oldu. Faaliyetlere ilişkin faiz ve vergi öncesi kazançlar (FVÖK) yüzde 50’nin üzerinde artarak 3,2 milyar avroya çıktı. Önceki sene yüzde 2,8 olan faaliyetlere ilişkin FVÖK marjının, böylece yüzde 4 civarında gerçekleşmesi umuluyor. Robert Bosch GmbH Yönetim Kurulu Başkanı olan Dr. Stefan Hartung, şirketin ön finansal rakamlarının sunumunda, “İşimiz 2021'de, beklenenden çok daha iyi performans gösterdi. Tedarik darboğazlarından kaynaklanan maliyet yükleri ve hammadde fiyatlarındaki artışlar gibi birçok zorluğa rağmen tahminlerimizi aşmayı başardık” dedi. Hartung’a göre iş başarısını önemli ölçüde şekillendiren ‘sosyal mesafeli zamanlardaki dayanışma’ oldu. Hartung, “Çalışanlarımıza şirketimize duydukları bağlılık; müşterilerimize, tedarikçilerimize ve iş ortaklarımıza ise güvenleri için teşekkür ediyorum. Bosch olarak teknolojik öncülüğümüzü sürdürmek istiyoruz” şeklinde konuştu.

Bosch, bu senemikroelektronik ve elektromobilitede toplam yaklaşık 1 milyar avro dahil olmak üzere, stratejik olarak önemli alanlara büyük tutarlarda yatırım yapmayı sürdürüyor. Aynı zamanda Bosch, otonom sürüş alanında Volkswagen ile yakın zamanda duyurulan ittifak gibi ortaklıklara giderek daha fazla odaklanıyor. 

Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ayrıca, çok sayıda ülkenin, gelecekte büyümeyi önemli ölçüde teşvik etmek için iklim açısından nötr bir ekonomiye doğru ilerleme çabalarını bekliyor. Hartung, “İklim eylemi, mobilite çözümlerinden endüstriyel otomasyona, bina teknolojisinden ev aletlerine kadar işimizi ileriye taşıyor. Bağlantı ve yapay zekâ sayesinde enerji verimliliği gelişmeye devam edecek” şekilnde konuştu. Bu bağlamda Bosch, 2020 yılında 4 milyon adet olan ağa bağlı elektrikli el aletleri, ev aletleri ve ısıtma sistemleri satışlarını, 2021'de yüzde 50 artırarak 6 milyonun üzerine çıkarma başarısını gösterdi.

KÜRESEL OTOMOTİV ZİNCİRİNİN OTOMASYON İHTİYACI KÜRESEL OTOMOTİV ZİNCİRİNİN OTOMASYON İHTİYACI

ELEKTRİFİKASYON İLE BERABER GELEN BÜYÜME

Bosch, kendisini, Avrupa Yeşil Mutabakatı’nın hedeflerine adadı. İş kolları, şimdiden küresel ısınmayla mücadele için çok çeşitli önlemler geliştiriyor. Bosch, dünya genelindeki 400 lokasyonunda 2020 yılının ilk çeyreğinden beri iklim nötr oldu. Şirket, bugün 2030 senesi arasında tedarik zinciri boyunca (satın almadan ürün kullanımına kadar) karbon emisyonlarını yüzde 15 oranında azaltmayı hedefliyor. Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı’na göre, elektrifikasyon zaten giderek daha fazla iş alanına yol açıyor. Hartung, “Elektromobilite alanında milyarlarca avroluk satış yapıyoruz. Ayrıca evlere yönelik ısı pompalarıyla çift haneli oranlarda büyüyoruz ve elektrikli tahrik üniteleri, endüstriyel teknolojide ilerleme kaydediyor” dedi. Bunun şirketi güçlü bir konuma getirdiğine inanan Hartung, “Bosch, iklim eylemini büyümeye dönüştürüyor. Şirket, iklim nötrlüğe dönüşümün hem ekolojik hem de ekonomik olarak nasıl başarılı olabileceğini gösteriyor” dedi. 

OTOMOTİV VE ENDÜSTRİYEL TEKNOLOJİDEN GELEN BÜYÜME

Bosch, elektromobilitede daha fazla büyüme potansiyelinden de fayda elde eidyor. 2021 senesinin sonundan beri şirket, elektrikli araçların menzilini yüzde 6'ya kadar artırabilen silisyum karbürden (SiC) yapılmış güç yarı iletkenleri üretiyor. Pazar araştırma şirketi Yole'ye göre bir bütün olarak SiC pazarı, önümüzdeki üç yıl içinde yılda ortalama yüzde 30 büyüyerek 2,5 milyar doların üzerine çıkacak. Almanya Federal Ekonomik İşler ve İklim Eylemi Bakanı Dr. Robert Habeck, sabit yakıt hücresinin (katı oksit yakıt hücresi, SOFC) seri üretimi hakkında daha fazla bilgi edinmek için kısa süre önce Bosch'un Bamberg tesisine bir ziyaret gerçekleştirdi. Bosch, SOFC teknolojisi ile yeni iş fırsatlarının kapısını açarken yenilenebilir enerjiye geçişte rol oynuyor. 2024 yılına kadar şirket, SOFC teknolojisine 400 milyon avrodan, mobil yakıt hücrelerine ise 600 milyon avrodan fazla yatırım yapmayı amaçlıyor. 

Bosch, batarya üretimi için fabrika ekipmanı işine de girdi. Bu iş alanı potansiyele sahip: şirkete göre, küresel batarya pazarı yılda yüzde 25'e kadar büyüyor. Bosch, Volkswagen ile batarya hücresi üretim süreçlerini toplu üretime hazır hale getirmeyi araştırıyor. Hartung, “Ortak hedefimiz, Avrupalı bir tedarikçinin batarya teknolojisinin yüksek hacimli üretiminde maliyet ve teknoloji lideri olmasıdır” şeklinde konuştu. Uzmanlar, ortak planları iklim nötr mobilite ve sürdürülebilir bataryaların seri üretimine giden yolda önemli bir adım olarak nitelendiriyorlar.

MİLYARLAR DEĞERİNDE BİR PAZARDA ÇİFT HANELİ BÜYÜME

Bosch ayrıca araçlara yönelik yazılım geliştirmede büyümeyi ve konumunu genişletmeyi planlıyor. Mobilite Çözümleri iş kolu, şimdiden dünya genelinde araçları, her yıl kendi tescilli yazılımını çalıştıran 200 milyondan fazla kontrol ünitesiyle donatıyor. Boscht, otomotiv yazılımı pazarının 2030 senesine kadar yaklaşık 200 milyar avroluk bir hacme ulaşmasını umuyor. Mobilite Çözümleri İş Kolunun yeni Başkanı ve Bosch Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Markus Heyn, “Bosch bu pazarda çift haneli büyüme görecek. Burada, otomobilin bir internet düğümüne dönüşmesinin küçük bir kısmından faydalanacağız” şeklinde görüş bildirdi.

Heyn'e göre Bosch, bu yolda stratejik rotayı şimdiden belirledi. Şirketin uygulamadan bağımsız araç yazılımı portföyü, 2022 yıılnın ortalarında Bosch Grubu’nun bir iştiraki olan ETAS’ta bir araya getirilecek. ETAS, evrensel uygulama için temel araç yazılımı, ara katman yazılımı, bulut hizmetleri ve geliştirme araçları sunacak. Ayrıca Bosch'un yeni Mobilite Bilişim Çözümleri bölümü, sürücü desteği ve otonom sürüş gibi işlevler için özel donanıma sahip uygulamaya özel araç yazılımı geliştirilecek. Bu alanda Bosch, Ocak 2022 yılının sonunda Volkswagen'in yazılım iştiraki Cariad ile geniş kapsamlı bir ittifaka girdi. Heyn, “Amacımız, her gün kullanılan araçlarda kısmen ve yüksek seviyede otonom sürüşü gerçeğe dönüştürme sürecini hızlandırmak. Pazar için diğer otomobil üreticilerine fayda sağlayacak standartlar belirlemek istiyoruz” şeklinde konuştu.

EĞİTİM İÇİN BİR MİLYAR AVRO AYRILDI


İklim nötr ekonomiye giden yol, aynı zamanda Bosch'un bir işveren olarak şekillenmesine yardımcı olmak istediği yolu da anlstıyor.  Bosch Yönetim Kurulu Üyesi ve Endüstriyel İlişkiler Direktörü Filiz Albrecht, “Birçok sektör dönüşüm geçirirken, Bosch bunu istihdamı yeniden düşünmek için bir fırsat olarak görüyor. İnsanları bir işten diğerine geçerken desteklemek için, işverenler açısından ‘yeni istihdam olasılıklarını kendi şirketlerinin dışında da görünür kılmak’ giderek daha önemli hale geliyor” dedi. Bu nedenle Almanya'da Bosch, engin deneyimi ile iş dünyasının dönüşümüyle ilgilenen bir sektörler arası girişim olan Allianz der Chancen'e katkı sağlıyor. Albrecht, “Bu değişikliği sosyal olarak kabul edilebilir hale getirebileceğimize inanıyoruz” dedi. Bu amaçla şirket, çalışan yerleştirme ve yeterliliği için yeni yaklaşımlar da izliyor. Ayrıca Bosch, son beş yılda bir milyar avrodan fazla olmak üzere, işgücünün becerilerini geliştirmek için sürekli olarak yatırım yapıyor. 

Şirketin iş dünyasında değişimi yönlendirmesinin bir başka yolu da hibrit iş birliği modelleri. Albrecht, “‘Smart Work’ girişimimizle uzaktan çalışma ile sahada çalışma arasındaki etkileşimi sistematik olarak şekillendiriyoruz. Ekipler, süpervizörleriyle birlikte, ne zaman ve nerede çalışacaklarına ilişkin esnek düzenlemeyi kendileri belirliyor” dedi. Çalışma saatlerini ve yerlerini belirlemek, özellikle yazılım geliştiriciler için önemli ve Albrecht'in dediği gibi bu profesyonellere olan ihtiyaç büyük: “Yalnızca Almanya'daki Mobilite Bilişim Çözümleri bölümünde, şu anda yazılım uzmanları için 1.000'den fazla boş pozisyonumuz var.” Dedi.

TÜM İŞ KOLLARI SATIŞLARINI ARTIRDI

Bosch Grubu’nun 2021 senesindeki toplam satışları, önceki seneye kıyasla büyümekle kalmadı, aynı zamanda krizden önceki sene olan 2019'dan daha yüksek düzeyde gerçekleşti. Bosch Grubun Yönetim Kurulu Üyesi ve CFO’su Dr. Markus Forschner, “Şirketin farklı sektörler ve bölgelerdeki geniş çeşitliliği bir kez daha meyvesini verdi. Küresel arz darboğazlarına rağmen tüm iş sektörleri satışlarını artırdı” dedi. En büyük iş kolu olan ve en yüksek satışları üreten Mobilite Çözümleri, dördüncü çeyrekte iş ortamı gelişmeleri frenlese de önemli bir büyüme kaydetti. Özellikle otomotiv sektörü üzerinde büyük etkisi olan çip sıkıntısına rağmen satışlar yüzde 7,5 artarak 45,4 milyar avroya yükseldi. Kur etkilerine göre ayarlandığında, bu artış oranı yüzde 7,9 oldu. Sanayi Teknolojileri iş kolu, özellikle makine mühendisliği pazarındaki toparlanmadan yararlandı ve 6,1 milyar avroluk satış gerçekleştirdi. Önceki yıla göre artış hem nominal olarak hem de kur etkilerinin ayarlanmasının ardından yüzde 20 oldu. CFO Forschner’ın da belirttiği gibi bu, satışların kriz öncesi seviyelerine döndüğü anlamına geliyor. Tüketici Ürünleri iş kolunda, ev ve bahçe ürünleri bir kez daha güçlü talep gördü. 21 milyar avro ile satışlar, önceki yılın seviyesinin çok daha üzerinde gerçekleşti. Artışın oranı yüzde 2 ya da kur etkilerinin ayarlanmasının ardından yüzde 15 şeklinde oldu. Enerji ve Bina Teknolojileri iş kolunda satışlar yüzde 11'lik artışla 5,9 milyar avroya yükseldi. Kur etkilerinin ayarlanmasının ardından bu oran yüzde 12 oldu. Forschner bu gelişmeyi, “İş dünyası, aslında kriz öncesi seviyesini aşarak, iklim dostu ısıtma teknolojisine yönelik güçlü talepten yararlandı” dedi.

TÜM BÖLGELERDE SATIŞ ARTIŞI OLDU

Forschner, “Bölgesel olarak da Bosch satışları genel olarak artış gösterdi” şeklinde konuştu. Avrupa’da satışlar yüzde 9,3 artarak 41,5 milyar avroya yükseldi. Kur etkileri ayarlandığında, bu oran yüzde 10 oldu. Kuzey Amerika’da satışlar 11,5 milyar avroya yükseldi. Satışlardaki yüzde 6,5’lik artış, kur etkilerinin ayarlanmasının ardından yüzde 10 oldu. Güney Amerika’da satışlar, yüzde 32 oranında veya kur etkilerinin ayarlanmasının ardından yüzde 41 oranında artışla 1,4 milyar avro oldu. Forschner, “Özellikle bölgenin geçen yıl koronavirüs pandemisinden sert bir şekilde etkilendiği dikkate alındığında, bu oldukça olumlu bir gelişme” dedi. Asya Pasifik’te satışlar yüzde 12 artarak 24,4 milyar avroya yükseldi. Kur etkilerinin ayarlanmasının ardından bu oran yüzde 11 şeklinde gerçekleşti.