90.000 metrekareye yayılmış 1323 stand, 15.000’den fazlası Almanya dışından gelen 52.000 ziyaretçi, 302 konferans... Düzenlenen fuarın gelişme hızı da etkileyici. Katılımcı firma ve ziyaretçi sayıları %10, yurtdışından gelen ziyaretçi sayısı %34 artış göstermiş. Başarıda ZVEI (German Electrical and Electronic Manufacturers` Association) ve VDMA (German Engineering Federation) de büyük pay sahibi. Bu örgütler bilgi paylaşım ortamına dönüşmüş fuarın konferanslarını organize ettiler.

*     *   *

Konferanslarda öne çıkan konulardan biri otomatik kontrol uygulamalarındaki performans iyileştirmelerinin mutlaka parasal kazanç sağlaması gerektiği oldu. Kar getirmeyen yalnızca teknoloji aşkına yapılan yatırımlardan kaçılması gerektiği vurgulandı. Ürün değişkenliğinin azaltılması (kalitenin arttırılması), daha çabuk start up yapılabilmesi, ürün değiştirme zamanlarının kısalması, ekipman kullanım sürelerinin artması, enerji tasarrufu gibi yararlar da ikincil hedefler olarak gösterildi. (Bu vesile ile kontrolör performansının arttırılması konulu dosya çalışmamıza hiçbir yanıt gelmemiş olduğunu da üzülerek hatırladım. Biz onlardan daha önce konuyu gündeme taşımaya çalıştık. Ecnebilerle aramızda mutlaka bir fark olacak yani!)

*   *   *

Bir diğer tartışma da cihaz düzeyindeki kontrol ile saha düzeyindeki kontrol kıyaslaması oldu. Cihaz düzeyindeki kontrol stratejisinde proses otomasyon fonksiyonları tamamen dağıtık olduğundan kontrol sisteminde herhangi bir zayıf nokta bulunmamakta. İnsan-makina arabiriminde arıza oluştuğunda, prosesin görünürlüğü kaybolduğunda, kontrol döngüsündeki bir komponent; pozisyoner, aktüatör vb. çalışmadığında bundan sistemin kalanı etkilenmemekte.
Saha düzeyindeki kontrol ise sisteme büyük esneklik getirmekte, kontrolörler daha üst düzey kontrol fonksiyonları üstlenebilmekteler, ileri kontrol ve optimizasyon algoritmaları kullanabilmekteler. Her cihazda değişik fonksiyon bloklarından herhangi biri çalıştırılabilmekte. Cihaz-saha düzeyi kontrol yaklaşımlarından uygun olanı bulmak önemli.

*   *   *

Günümüz uzaktan izleme uygulamalarının yaygınlaştığı bir dönem. Ben de önceden söz verdiğim bir başka toplantının aynı tarihlere gelmesi nedeniyle Nurnberg’e gidemedim.  Uzaktan izledim. Hiç yoktan iyi oldu, değil mi…