Çoğu zaman farkında bile olmadan birçok sektörde aynen bu durum yaşanıyor!
Hiçbir firma pazarı tek başına büyütecek finansman gücüne (ya da cesaretine) sahip olmadığı için, ilgili sektörün tüm firmaları hep aynı müşteri potansiyeline gidiyor.
Bu durumda fiyata dayalı rekabet kaçınılmaz oluyor ve karlı büyüme gerçekleşemiyor.

Birlikte pazarı büyüttüler

Bazı sektörlerde pazarı büyütme konusunda rakip firmaların birlikte hareket edebildiklerine şahit oluyoruz.
Aslında dünyada bunun çok sayıda örneği var ancak ülkemizde yeni yeni kullanılmaya başlayan bir model.
Bunlardan en popüleri Fındık Tanıtım Grubu olmuştu. Sonra dernek düzeyinde ortak tanıtım faaliyetleri ile pazar büyütme çabalarını gördük.

Alçı Derneği, Otomotiv Sektörü Derneği, OAİB’ye bağlı Makina Tanıtım Grubu (tıkır tıkır) gibi.
İçlerinde en günceli sigorta sektörünün halen devam etmekte olan ortak tanıtım faaliyeti... Hani, ``sadece çizgi film kahramanlarının sigortaya ihtiyacı yoktur, geriye kalan herşey için...`` diye devam eden kampanya.

Her sektöre uyarlanabilir

Yukarıda verdiğim örneklerin çoğunda hedef pazar büyüdü ve oldukça başarılı sonuçlar alındı. İçlerinde bir tek Makina Tanıtım Grubu faaliyetleri beklenen kadar (harcanan para kadar) amacına ulaşamamış gibi gözükse de bence sorun ortak tanıtım faaliyetinde değildi. Sorun, kampanyanın altının doldurulamayışında. Yani o, ``Türkiye’nin makinaları tıkır tıkır...`` diye devam eden kampanya döneminde bir makina imalatçısı firma çıkıp da; ``İşte Türkiye’nin tıkır tıkır diye çalışan makinası bu!`` diyerek o iletişim rüzgarını arkasına almayı cesaret edemedi!

Özetle, bugüne kadar, pazarı büyütmek için ortak hareket eden her sektör yatırdığı para kadar az ya da çok kazandı.
Örneğin bu model, proses otomasyonu sektörü için de rahatlıkla uygulanabilir...
İster sektörün derneği olan Enosad bünyesinde istenirse, sektörün büyük oyuncuları olan firmaların bir araya gelerek oluşturacakları bir bütçe ile başlanabilir.

Mesela, ``üretim esnasında her seferinde başka sonuçlarla karşılaşmaktansa, tüm üretim sürecinizi otomasyonla yönetin; yüzde şu kadar kazanın!`` denilebilir.
Ardından verilecek bir miktar PR desteği ile bakir ama oldukça zor olan otomasyon sektöründe pazar büyütülmüş olur.
Bunun zorluklarını biliyorum. Ama tartışmaya değer!

Saygılarımla.