Yatırımda hız kesmeyen Sedef Gemi İnşaatı’nın, bu yıl da gündeminde başarısını artıracak birçok yatırım başlığı var. Mikro panel hattını, otomasyon ile ön imalat parçaları üretecek olan bazı ekipmanlarını devreye sokmak üzere olan markanın İş Geliştirme ve Stratejik Planlama Direktörü Fahri Arısoy “Bir diğer yeni yatırımımız ise aynı anda dört noktada kaynak yapabilen bir dik kaynak makinası. Aynı zamanda mevcut dört boya holümüze iki boya hölü daha ilave ediyoruz.” diyor.

Sedef Gemi İnşaatı’nın yıllık gemi inşaat kapasitesi ve toplam tersane alanı ne kadar?
Sedef, Türkiye’de özel sektöre ait en büyük tersanedir. 1972 yılında Dilovası’nda STFA bünyesinde kuruldu. Firmanın tarihinde Eski Sovyetler Birliği’nden 12 gemi siparişi alınması, ardından tekrar 12 gemi daha sipariş edilmesi dönüm noktasıdır. Bu gemilerin yapımının teslim tarihine yetiştirilebilmesi için buradaki tersanesinin kurulmasına karar verilmiştir. 1990 yılında Tuzla’da daha modern bir tersane kurulmuştur. Tersane, bügünkü sahipleri Kalkavan ailesi tarafından satın alınarak 2000 Aralık ayında Turkon Holding’e geçmiştir. 195 bin metrekare üzerine kurulu Tuzla işletmesi, yaklaşık 300 metre sahil kısmına, yaklaşık 700 metre ise denizden karaya doğru uzunluğa sahiptir. Orhanlı’da ise atölyelerin ve stok alanının yer aldığı iki parsel mevcut. Tersanenin toplam alanı Orhanlı’daki atölye ve stok alanları ile birlikte yaklaşık 275 dönümdür. Sedef, sahip olduğu teknoloji ile de Türkiye’nin en gelişmiş tersanesidir. 2001 ile 2005 yılları arasında bir Alman tersanesi ile bilgi paylaşımı ve teknoloji transferi konusunda anlaşarak, bu süreçte edindiğimiz bilgi ile 200 milyon doları aşkın yatırım gerçekleştirdik. Bu yatırımla 25 bin tondan 100 bin ton çelik işleme kapasitesine ulaştık. Tersanemiz yılda altı gemi yapabilme kapasitesine sahip. Yapabileceğimizen büyük gemi 300 metre boyunda 45 metre enindedir. 2008 yılında yaşanan krizden tüm tersaneler gibi Sedef’in de etkilenmesi nedeniyle hedeflediği büyük gemilerin yapımını gerçekleştiremedi ancak farklı alanlara yönelerek faaliyet alanını geliştirdi. 

Şu anda hangi projeler üzerinde çalışıyorsunuz? 
Değişim projeleri kapsamında beş projemiz mevcut. Karadeniz Holding için farklı işlevdeki gemileri ya da dubaları enerji gemisine çeviriyoruz. Bu alanda bugüne kadar gerçekleştirdiğimiz en büyük projemiz, yaklaşık 500 megavat kapasiteye sahip KPS14 isimli gemi oldu. Geçen yıl teslim ettiğimiz bu gemi şu anda Endonezya’da. Bugüne kadar gerçekleştirdiğimiz 10’u aşkın dönüşüm projesi gemileri Irak, Lübnan, Gana gibi farklı ülkelerde çalışıyor. Bir diğer önemli projemiz ise Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığı için yaptığımız Türkiye’nin ilk yerli uçak gemisi TCG Anadolu, çok maksatlı amfibi hücum gemisidir. Proje hazırlığının tamamlanması ardından inşaat kapsamında geminin montaj ve donatım çalışmalarına devam ediyoruz. 2021 yılı içerisinde projeyi teslim edeceğiz. İnşaatı devam eden gemi tamamlandığında 12 adet F35 savaş uçağı, dört adet Atak helikopteri, sekiz adet orta yük nakliye helikopteri, iki adet seahawk genel maksat helikopteri ve iki adet insansız hava araçlık kapasiteye sahip olacak. Çok amaçlı Amfibi savaş makinası, dört adet LCM çıkarma gemisi, iki adet LCVP çıkarma aracı, iki adet RHIB botu, 13 altay tankı, 27 Zırhlı Amfibi Hücum Aracı (ZAHA) , altı Zırhlı Personel Taşıyıcı (ZPT), 48 muhtelif araç, 1 Amfibi Deniz Piyade Taburu kapasiteye sahip olacak. Gemide ayrıca bin 410 metrekare tank, konteyner gibi ağır araçlar için ağır yük garajı mevcut. Bin 165 metrekare gemi havuzu, bin 880 metrekare hafif yük garajı, altı iniş alanı ile bir uçuş rampasına sahip 5 bin 440 metrekare uçuş güvertesi, 900 metrekare hangar yer alıyor. Montaj ve entegrasyonu Aselsan ve Havelsan tarafından yapılacak olan TCG Anadolu uçak, helikopter ve askeri araçları taşınmasının yanı sıra insani yardım operasyonlarında da kullanılacak. 5 bin mülteci tahliyesi, 81 konteyner, 5 bin 200 metre kare araç park kapasitesine sahip gemi yakıt ihmali yapmadan Türkiye’den Amerika’ya gidip gelebiliyor. Ayrıca geminin içerisinde hastane, tam teşekküllü iki ameliyathane, yoğun bakım üniteleri, yanık ünitesi, 32 yatak kapasiteli tıbbi alanlar, diş tedavi odası, karantina ve enfeksiyon odaları da yer alacak. Gemide bin 223 askeri personel görev alacak. 231 metre uzunluğu, 58 metre yüksekliği, 32 metre genişliğinde olan savaş gemisi, Türkiye’nin en büyük ve en donanımlı askeri gemisi olma unvanına sahip. Geminin hakkında bilgi veren Sedef Tersanesi İcra Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, “Türkiye’de şu ana yapılmış olan en büyük askeri gemi” olduğunu vurguluyor.

Aynı zamanda Türkiye’nin en büyük hacimli kuru havuzuna sahip tersanelerinden birisiniz. Bu alandaki çalışmalarınızdan bahseder misiniz?
50 mx315 m havuzda, 48 metre eninde 310 metre boyunda bir gemiyi yapma kapasitesine sahibiz. Havuzun üzerinde 500 ton ve 550 ton ağırlık kaldırma kapasitesine sahip iki ayrı kreyn var. Toplamda bin 50 tonluk parçayı, tek bir defada dört kanca vasıtası ile havuzun içerisine yerleştirebiliyoruz. Yaklaşık 500 metre alanda yürüyerek 50 metreye kadar uzanabilen ve iş parçalarını gemilere veren jibkreyn var. 90 derece yön değiştirerek, bir çalışma alanından bir başka çalışma alanına gidebilen özel bir yapısı bulunmaktadır. TUBİTAK tarafından desteklenen bu inovatif ürünü, partnerimiz Transport Tesisleri ile birlikte geliştirdik. Belli üreticiler ve markalarla çözüm ortağı olarak uzun vadeli çalışmalar yürütüyoruz. Aynı zamanda aynı firma ile Suudi Arabistan’a ve Amerika’ya teslim ettiğimiz yüzen havuzlar için de karşı ağırlıksız özel bir kreyn geliştirdik.

Sac işleme kapasiteniz nedir? 
Sac işleme kapasitesi büyük gemiler yapmanızı tarifleyen bir faktördür. Yedi kesme tezgahı, iki düz panel hattımız ile 100 bin ton çeliği işleme kapasitesine sahibiz. Aynı zamanda köprü parçaları gibi özel ve nitelikli çelik kontrüksiyon yapabilmeye olanak tanıyan EN 1090-1 sertifikamız var. Üçüncü Boğaz Köprüsü’nün özel panellerinin yapımında görev aldık. Çanakkale Köprüsü’nde de yer alabilmek için çalışmalarımız ve süreç devam ediyor.  

Haberin tamamı ST Makina Dergisi'nin Ağustos 2018 sayısında