Hibrit manevra lokomotifi, yük terminallerinde trenleri hazırlamak için manevrada kullanılıyor.
Dünyada, Fransa, Çin ve Japonya tarafından üretilen hibrit lokomotifte ürün başına 2,5 milyon avro bedelle satılıyor. Türkiye hali hazırda, yüzde 40 oranında daha fazla yakıt tüketimi olan dizel lokomotif kullanıyor.
TCDD Taşımacılık ile Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii AŞ (TÜLOMSAŞ) ve ASELSAN teknik ekiplerinin müştereken ve yoğun çalışmayla ürettiği hibrit lokomotif ise 1,5 milyon avroya üretiliyor.
Yani ürün başına 1 milyon avro ve yüzde 40’lık yakıt tasarrufu sağlayan, lokomotiften, şimdiden 10 adet üretildi. Yeni hedef ise hibrit lokomotifin ihraç edilmesi.

YERLİ HİBRİT LOKOMOTİF NE KADAR?

Türkiye’de üretilen hibrit lokomotifle birlikte, milyonlarca Avro’nun Türkiye’de kalacağını kaydeden, TCDD Taşımacılık A.Ş Genel Müdürü Veysi Kurt, kamu ve özel sektör iştirakıyla üretilen yerli hibrit manevra lokomotifi sayesinde tasarruf sağlanacağını söyledi.
“Biz bunu dışarıdan alsak, anahtar teslim maliyeti 2,5 milyon Avro. Buna karşılık, yerli üretimde, yaklaşık 1,5 milyon Avro’ya üretim maliyeti hesaplıyoruz.” dedi.
Altyapıyı TCDD’nin üstlendiğini ve tren işletmeciliğinden sorumlu olarak da Taşımacılık A.Ş.’nin kurulduğunu belirten Kurt, şirketin demir yolu ağı üzerinde işletmecilik yapan tek kamu kurumu olduğunu ve demir yolu ağı üzerindeki tüm yüksek hızlı tren, yük ve yolcu trenlerini işlettiğini kaydetti.

Diğer sektörlerdeki gibi demir yolunda da, yerli ve milli teknolojinin geliştirilip, yerli üretimin çok önemsendiğini
vurgulayan Kurt, şunları söyledi:
“Kamu, özel sektör el ele vererek bir proje geliştirdik. TCDD Taşımacılık, ASELSAN ve TÜLOMSAŞ ortaklığında, hibrit manevra lokomotifi üretimine geçildi.
2017 yılında 10 adet sipariş verdik. Akabinde bunun üzerine çalışmaya başlandı ve bu çalışmalar sonucunda Fransa, Çin ve Japonya’dan sonra hibrit manevra lokomotifi üreten dördüncü ülke olduk.

HİBRİT LOKOMOTİF YÜZDE KAÇ YERLİ?

Bu lokomotif, yüzde 40 civarında yakıt ekonomisiyle çalışıyor. İlk lokomotif tamamlanarak, Eylül 2018’de Almanya'daki InnoTrans Fuarı'nda tam puan aldı.

Yeni lokomotifte ilk aşamada yerlilik oranı yüzde 60 civarında. Kısa sürede bu oran yüzde 80’e çıkarılacak.

HEDEF, HİBRİT LOKOMOTİFTE İHRACAT

İlk etapta 10 adetlik üretim yapılacak ve ilkini 2019’da işletmeye almayı planlıyoruz. Devamında diğer siparişlere odaklanacağız. Dünyada aynı ürün 2,5 milyon euroluk bir fiyatla satılıyor. Yani biz yerli üretimle, ürün başına 1 milyon avro tasarruf sağlayacağız.” dedi.