Tesla’nın artık kendisini bir "otomotiv şirketi" olarak değil, "yüksek teknoloji şirketi" olarak tanımladığını anlatan Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, şunları söyledi: 

“Tesla, insanlara bambaşka deneyimler vaad ediyor. Akıllı araçlarıyla, pil ve şarj teknolojileriyle, yeni nesil tam otomatik üretim sistemleriyle, yakında paylaşımlı araçlarıyla yepyeni bir devrime imza atıyor. Özellikle paylaşımlı otomobil pazarına göz kırpan Hertz, elektrikli ve akıllı Tesla otomobillerle paylaşımlı otomobil pazarında inisiyatif alacak gibi duruyor.” 

"PAYLAŞIMLI OTOMOBİL PAZAR GELİYOR"

Sektörlerdeki dönüşümü ve teknolojideki gelişmeleri anlatan Dr. Arslan, Ford'un 1908 yılındaki T modeli ile seri üretime başlanan otomobilin 113 yıllık kitlesel üretim ve yaygınlaşma tarihinin Hertz'in Tesla kararı sonrası yepyeni bir çağa girdiğini belirtti.

Araç sahipliği kavramının dönüşme arifesinde olduğunu aktaran Dr. Arslan, insanların büyük kısmının artık otomobile sahip olmak yerine, ihtiyacı olduğu yer ve zamanda otomobile ulaşmayı tercih edeceklerini söyledi.

Hertz'in beklenmedik kararının sektördeki tüm kiralama şirketlerinin ve pazarda hakimiyeti olan kritik üreticilerin stratejilerini tamamen gözden geçirmesine yol açacağını ifade eden Dr. Arslan, elektrikli otomobile dönüşün daha da hızlanacak gibi göründüğünü kaydetti.

"NORVEÇ'TE SATILAN OTOMOBİLLERİN YÜZDE 74'Ü ELEKTRİKLİ"

Teknoloji şirketlerinin paylaşımlı araç ağlarına odaklanacaklarını ifade eden Dr. Arslan, "Geçen sene Norveç’te satılan sıfır otomobillerin yüzde 74,8’i, İrlanda’da yüzde 52,4’ü, İsveç’te yüzde 32,3, Hollanda’da ise yüzde 25’i elektrikli otomobillerden oluşuyor. UBER gibi taksi platformları, Amazon, Google, Alibaba, Tencent gibi teknoloji öncüleri hatta Toyota, Ford, BMW, Mercedes gibi geleneksel otomobil üreticiler paylaşımlı araç ağlarına odaklanmaya başlayacaklar." dedi.

Benzinli ya da dizel otomobile kıyasla daha az parçası bulunan yeni nesil elektrikli otomobiller ile bayilerin servislerine geçmişte olduğu gibi para kazandırmayacaklarını dile getiren Dr. Arslan, "Servislerde müdahale oldukça kısıtlı hale gelecek. Güncellemelerin çoğu bulut ortamlardan akıllı bir şekilde takip edilecek. Nasıl bugün LCD TV tamircilerine çok iş düşmüyorsa, gelecekte araç servislerine de düşmeyecek. Hatta araç kaza yaptığında bile kişiselleştirilmiş parçalar 3D yazıcılar ile üretilerek, araçlara takılacak. Kaportacı mesleği bile tarihe karışacak diyebiliriz." şeklinde konuştu.

RULMAN VE GÜÇ AKTARIM EĞİTİMLERİ İLE VERİMLİLİK RULMAN VE GÜÇ AKTARIM EĞİTİMLERİ İLE VERİMLİLİK

"TEKNOLOJİ FİRMALARININ DEĞERİNİ CİRO BELİRLEMİYOR"

Dünyada en büyük ciroyu milyonun üzerine çalışana sahip Walmart'ın yaptığını, cirosunun 2021 sonunda pandeminin etkisiyle 600 milyar dolara koşarken pazar değerinin 500 milyar doları bulamadığına dikkat çeken Dr. Arslan, hipermarketlerin yerini Amazon'un liderliğini çektiği yeni nesil pazar yerlerine bıraktığını ifade etti.

Netflix'in, TV ve sinema sektörünü bütünüyle yenilediğini, Zoom gibi yeni nesil iletişim platformlarının iş ortamlarını mesafeli ortak çalışılabilecek ortamlara taşıdığını, paylaşımlı ofislerle aynı ortamda farklı firmaların çalışabildiğini bildiren Dr. Arslan, Getir örneğini vererek tahmini olarak cirosunun en az 15-20 katı bir seviyeden 7,5 milyar dolar değerlemeden yatırım almayı başardığını ve artık teknoloji şirketleri için cironun öneminin olmadığını söyledi.

Çin'in en büyük lojistik platformu ve nakliye pazaryeri haline dönüşen Full Truck Alliance'ın (FTA) 30 milyon değerleme aldığını, 10 milyonun üzerinde kamyoncuya ev sahipliği yaptığıını ve günde 40 binden fazla FTL/LTL taşımayı yönettiğini ifade eden Dr. Arslan, tarihinde ilk kez geçen sene 26 milyon dolar kar açıklayan girişimde, Softbank, Alibaba, Tencent gibi büyük sermaye gruplarının yatırımcı olduğunu söyledi. 

"EN BÜYÜK LOJİSTİK FİRMASININ PAZAR PAYI YÜZDE 0,7"

Avrupa’nın en büyük karayolu yük taşımacılığı trafiğine sahip Türkiye’de günde ortalama 450 bin FTL (Tam Kamyon Yük) taşıma gerçekleştirildiğini aktaran Dr. Arslan, "Hafta başı günlük 600 bin taşımaya kadar çıkan trafik, hafta sonu 200 binlere geriliyor. Türkiye’de 8 binin üzerinde irili ufaklı lojistik/nakliye firması taşıma yapıyor. 880 bine yakın 16 ton ve yukarı kapasiteli kamyona ev sahipliği yapan Türkiye’de yollardaki kamyonların yüzde 85-90’ı şahıslara ait. Türkiye’de 1,2 milyon aile geçimini doğrudan kamyondan kazanıyor." diye konuştu.

Türkiye’de faaliyet gösteren en büyük lojistik firmasının Türkiye pazarından sadece yüzde 0,7 pazar payına sahip olduğuna dikkati çeken Dr. Arslan, Türkiye’nin en büyük 11 lojistik firmasının toplamının pazardan ancak yüzde 5 pay alabildiğini söyledi.

"GÜNDE 30 BİNİ AŞKIN FTL TAŞIMAYI YÖNETECEĞİZ"

Yılın üçüncü çeyrek sonu itibariyle Türkiye’de 3 bin 500’den fazla FTL taşımayı kontrol etmeye başlayan ve Avrupa’nın sayılı lojistik teknolojilerinden birisi haline gelen Tırport'un, 3 yıl içinde yüzde 7 pazar payına ulaşmayı ve günlük 30 binin üzerinde FTL taşımayı yönetmeyi hedeflediğini vurgulayarak sözlerini şöyle tamamladı:

"Halihazırda yaklaşık 60 kişilik bir ekiple bu dev operasyonu yöneten firmamız, günlük 30 bini aşkın taşımayı sadece 400 kişilik bir takımla yönetebilecektir."