Otomotiv ve soğutma ürünleri endüstrilerinde önem taşıyan boru sistemlerinde dünyanın en tanınmış 5 üretici markasından biri olan BANTBORU, önümüzdeki yıllarda üretim kapasitesini arttırmak amacı ile minimum enerji sarfiyatı ve minimum atık oluşumuna öncelik vererek çevre dostu teknolojileri kullanarak hazırladığı yeni boru kaplama tesisini devreye aldı.  

BANTBORU CEO’su Sinan Gider, "Üretim akışımıza daha uygun olan tam otomasyonlu ve otomatik yüklemeli tandem makinalar ve tam otomatik CNC büküm makinaları kullanımı yaygınlaştırılıyor. Bu şekilde manuel kesikli imalatların yüzde 60’dan fazlası tandem transfer makinalarla gerçekleştiriliyor" dedi.

Önümüzdeki 2 yılda 7 milyon avro düzeyindeki kapasite yatırımları sonrası, otomotiv sektöründe, yıllık üretim kapasitesinin 80 milyon metre düzeyine yükseltmeyi hedeflediklerini kaydeden Gider sorularımızı yanıtladı.

Sinan Bey, bize kısaca şirketinizin yapılanmasını anlatmanızı rica ediyoruz. 

Sanayi üretiminde 50 yıllık köklü geçmişiyle BANTBORU, otomotiv ve soğutma ürünleri endüstrilerinde önem taşıyan boru sistemlerinin dünyanın en tanınmış 5 üretici markasından biri ve ülkemizin bu alandaki öncü uzman kuruluşudur. 400’ün üzerinde çalışanımızla halihazırda 30 bin metrekarelik kapalı alanda kurulu üretim tesislerimizde hammaddeden nihai ürüne kadar tüm prosesleri kendi bünyemizde gerçekleştiriyoruz. Yine kendi bünyemizde oluşturduğumuz Ar-Ge merkezimiz, 2015 yılında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından “BANTBORU Ar-Ge Merkezi” olarak onaylanmış durumdadır. 

Otomotiv alanında kendi Ar-Ge, teknoloji ve üretim gücümüzle geliştirdiğimiz ürünlerle BMW, Ford Otosan, Mercedes, Renault, Peugeot-Citroen gibi küresel otomotiv üreticilerinin ve Magna gibi uluslararası tedarik devlerinin en önemli programlarında iş ortağı olarak yer alıyoruz. Soğutma sektöründe ise BSH (Bosch Siemens Hausgerate), Arçelik, Uğur Soğutma, Vestel ve Bundy Refrigeration gibi markalarla iş birliği yapıyoruz. Günlük hayat ile doğrudan ilişkili, rekabetçiliğin ve gelişimin her zaman ön planda olduğu bu iki sektörde de ülkemizin ve dünyanın önde gelen üreticilerinin iş ortağıyız.

2021 yılı ciromuz, 21 milyon avro düzeyinde gerçekleşti. Yeni projelerimizle önümüzdeki 3 yılda yüzde 100 büyüme hedefiyle hareket ediyoruz.
Arjantin’den Çin’e uzanan bir coğrafyada, 23 ülkeye ihracatımızla küresel rekabetin Türk oyuncusu kimliği taşıyoruz ve ihracat gelirlerimiz, ciromuzun yüzde 60’ından fazlasını oluşturuyor. 2017 yılında dahil olduğumuz TURQUALITY® marka destek programının da katkısıyla, ihracatta büyümemizi sürdürüyoruz.

2021 yılında yaklaşık 13 milyon avro düzeyinde gerçekleşen ihracatımızı, 2022 yılında 15 milyon avro’nun üzerine çıkartmayı öngörüyoruz. Rekabet oyununu, fiyat değil, fayda bazlı kuruyoruz; yüksek katma değerli ihracatımızla ülkemiz ekonomisine katkı sağlıyoruz. BANTBORU’nun kg başı ortalama ihracat fiyatı, 2021 itibari ile 7,60 avro düzeyinde gerçekleşti. Ar-Ge ve inovasyon yeteneklerimize, insana, beceriye ve yeterliliğe yatırımlarımızı sürekli bir şekilde devam ettiriyoruz.

Öte yandan, sosyal sorumluluklarımızı da, işimizi olduğu gibi vizyonumuzun ve felsefemizin özetlediği ölçekten bağımsız evrensel bakış açısıyla ele alıyoruz. BANTBORU BM Küresel İlkeler Sözleşmesi ve UN Women tarafından kadınların güçlendirilmesi alanında en önemli küresel platform olarak kurulmuş Kadının Güçlenmesi Prensipleri (WEPs) ve dünyanın en büyük kurumsal sürdürülebilirlik inisiyatifi UN Global Compact imzacısıdır.

BANTBORU bünyesinde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili tüm hususlar, CEO’ya doğrudan bağlı olan İş Sağlığı, Güvenliği ve Çevre Bölümü tarafından yönetilmekte olup, aylık olarak gerçekleştirilen İş Sağlığı, Güvenliği ve Çevre kurullarında tüm düzeltici önleyici faaliyetler takip edilip, Yönetimin Gözden Geçirilmesi Toplantıları’na taşınarak İSG ve Çevre ile ilgili stratejik karara bağlanır. ‘İSG ve Çevre’ Departmanımız, angajmanlarımız doğrultusunda 2021 yılı sonu itibarı ile ‘İSG, Çevre ve Sürdürülebilirlik’ Departmanı olarak yeniden organize edilmiştir. Bu doğrultuda, sürdürülebilirlik kültürünü tüm süreçlerimize entegre ediyor; kapsayıcı niteliğe sahip Kurumsal Çevre Politikamız doğrultusunda, çevrenin korunması için yenilenebilir enerji kullanımı ve enerji verimliliği başta olmak üzere, karbon ayak izimizin azaltılması, sıfır atık konularında çalışıyoruz ve çalışmalarımızı UN Global Compact angajmanımız çerçevesinde düzenli bir şekilde raporluyoruz.

İş gündeminizi öğrenebilir miyiz? 2022 yılının ilk yarısını şirketiniz açısından değerlendirir misiniz?  2022 yılı ve yakın dönem için varsa yeni yatırım planlarınızı ve hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?

Bugün dünyada üretilen her 100 araçtan 4’ünün kritik sistemlerinde ürünlerimizle yer alıyoruz. Orijinal parça üretimi (OEM) alanında, rekabetçi performans gücü, yerli Ar-Ge ve yerli üretimle dünyanın dört bir yanında aranan bir marka olan BANTBORU, kalitesi ve teknolojisi sayesinde dünya devi rakipleriyle ölçekten bağımsız güçle başa baş rekabet etmektedir. 

‘Rekabetçi Performans’ olarak özetlediğimiz kurum kültürümüz, üretim kalitemiz, teknolojilerimiz, müşteri beklenti ve taleplerini öngörüp, en iyi şekilde karşılamayı sağlayan esnek, ancak yüksek disiplinli iş modelimiz, BANTBORU’yu ‘ucuz alternatif’ olmaktan çıkarıp, ‘rekabetçi alternatif’ kimliğine büründürüyor. BANTBORU müşterileri, maliyetin çok ötesinde avantajlar elde edeceklerini biliyorlar. İş gündemimizin temelini de bu oluşturuyor.

2022 yılının ilk yarısında hedeflerimiz doğrultusunda başarılı bir performans ortaya koyduk. Öte yandan 2022, BANTBORU’nun büyüme planları açısından çok önemli bir döneme işaret ediyor. Bu yıl sonu itibari ile TOGG, Ford Otosan, Ford Romanya, Fisker/Magna gibi global otomobil üreticilerinin en önemli projelerinde BANTBORU’nun güncel ve geliştirmekte olduğu ürünleri tedarik etmeye başlayacağız.  2023 yılında ise BMW firmasının 3 farklı kıtada üreteceği araçlarda ürün tedarikine başlayacağız.  TOGG projesi kapsamında BANTBORU, Fren Boruları ve Fren Hortumlarında yerli tedarik için nominasyon almış durumdadır.

BMW’nin biri yeni olmak üzere 5 modeline, özel vasıflı çelik boru tedariği yapacağız. Bu projenin bir diğer önemli yanı, küresel operasyonlarımızı ABD, Almanya, Güney Afrika, İngiltere ve Macaristan olmak üzere 3 kıtada 5 farklı lokasyonla genişletiyor olmamızdır. Bu tesislerden bazılarında üretim ve büküm faaliyetlerini biz yapacağız, bazılarında da iş ortağımız bükümü üstlenecek. Hem içten yanmalı motorlu hem de elektrikli araçlar için üretim yapacağımız bu projede, Mini Cooper’ın yanı sıra, BMW’nin X3 serisinde, 1 ve 2 serilerinde ve yeni modellerinde kritik noktalarda yerli BANTBORU Ar-Ge ve teknolojisi ile üretilmiş ürünler alacak. Bu projenin, birinci kademe tedarikçisiyiz ve projenin yönetimi bizim sorumluluğumuzda olacak. BMW projemizde ilk sevkiyatlar 2024’te 200 bin araçla başlayıp, kademeli şekilde 2027 yılında yaklaşık yılda 600 bin araca ulaşacak. Bu rakam hali hazırdaki global BMW üretim kapasitesinin dörtte birine denk geliyor.

Öte yandan Magna, çok büyük uluslararası bir otomotiv tedarikçisidir ve faaliyetleri, farklı OEM’ler için kendi bünyesinde araç üretimini de içermektedir. Magna’nın üst segment elektrikli araçlarıyla tanınan Amerikan otomobil üreticisi Fisker için Ocean model elektrikli SUV araç üretiminde, fren boruları tedariği için nominasyon almış bulunmaktayız. Bu projenin önemli özelliği, hibrit fren borularını kapsaması. Bu doğrultuda, ürün gamımızı bu yeni ürünle genişleteceğiz. Projede ilk teslimatlar 2023 yılında olacak ve parçaları Magna’ya BANTBORU Almanya üretim üssümüz tedarik edecek. Almanya’daki boru büküm işimiz, bu projeyle start alacak. Bu bağlamda, küresel otomotiv pazarında yüzde 4 olan payımızı iki katına çıkarmış olacağız.

Yeni üretim hattı, Ar-Ge, tesis ya da teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız? Sonuçlarını ve verimliliğinizi nasıl artırdığınızı anlatır mısınız?

2021 yılı içerisinde toplamda 2 milyon avro düzeyinde hem yenilenebilir enerji konusunda hem de enerji verimliliğini ve kapasitemizi arttırma konularında yatırımlarımız oldu. Tüm üretim tesislerimizde toplam 15 bin metrekare çatı alanı üzerinde yer alan güneş enerjisi sistemlerimizi devreye aldık.  Aynı zamanda önümüzdeki yıllarda üretim kapasitemizi arttırmak amacı ile minimum enerji sarfiyatı ve minimum atık oluşumuna öncelik vererek çevre dostu teknolojileri kullanarak hazırladığımız yeni boru kaplama tesisimizi devreye aldık.   

Önümüzdeki 2 yılda 7 milyon avro düzeyinde kapasite yatırımları sonrası, ciromuzun yüzde 85’ini oluşturan otomotiv sektöründe, yıllık üretim kapasitemizi 80 milyon metre düzeyine yükseltmeye ve daha önce söylediğim gibi pazar payımızı da iki katına çıkarmaya hazırlanıyoruz. Bu yatırımlarımızın, üç yıllık bir projeksiyonda ciromuza 20 milyon avro düzeyinde katkı sağlayacağını ön görüyoruz.
Bu yatırımlarımız kapsamında, küresel üretim operasyonlarımızı, 2022 yılında Kuzey Amerika, Afrika ve Avrupa olmak üzere 3 kıtada 5 farklı lokasyonda hayata geçireceğimiz üretim üstlerimizle genişletiyoruz.

Fabrikanızda; hammadde girişinden, tasarım ve Ar-Ge çalışmalarına, oradan sevkine kadar olan üretim süreçlerini anlatır mısınız?

Dünya devlerinin, milyonlarca üretim rakamına ulaşan projelerine ‘ürün satışı’ gündeme geldiğinde BANTBORU, kalitesi ve teknolojisi sayesinde dünya devi rakipleriyle ölçekten bağımsız güçle başa baş rekabet etmektedir.  Otomotiv üreticileriyle çalışmalarımız, araç projeleri bazında 5-7 senelik uzun süreli kontratlarla gerçekleşiyor. Mercedes iş birliğimiz, BANTBORU’nun Ar-Ge becerilerine iyi bir örnek. Mercedes yetkilileri ile gerçekleştirdiğimiz bir toplantıda, talep edilen bir boru sisteminin prototipi, Ar-Ge ve üretim ekiplerimiz tarafından daha toplantı bitmeden hazırlandı ve sunuldu. Mercedes yetkilileri bu durumu hayranlıkla karşıladı.

Üretim süreçlerimizde müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerine, proje özelliklerine göre spesifik düzenlemeler yapsak da, çift cidarlı bakır kaynaklı borularımızda çelik hammadde girişinden ürün sevkine temel süreç başlıklarımızı şöyle sıralayabiliriz:
•    Çelik Hammadde
•    Büyük Dilme
•    Elektrolit Bakır Kaplama
•    Küçük Dilme
•    Çift Cidarlı Boru İmalat
•    Kaçak Testi 
•    Elektrolit Çinko + PVF ya da +PA Kaplama 
•    Markalama 
•    Boy Kesim 
•    Pah Alma 
•    Lazer Sıyırma 
•    Birinci Havşa 
•    Rakor Montajı 
•    İkinci Havşa 
•    Kamera Kontrol 
•    Bükme / Montaj 
•    Paketleme / Etiketleme 
•    Nakliye

PEAK TEKNİK'TEN GÜVENİLİR MAKİNA KURULUMUNDAKİ PÜF NOKTALAR PEAK TEKNİK'TEN GÜVENİLİR MAKİNA KURULUMUNDAKİ PÜF NOKTALAR

Sıfır duruş ve sıfır hata ile kaliteli üretim adına ne tür metod ve sistemler kullanılıyor? Endüstri 4.0 vizyonuna uygun hangi teknolojilerinden yararlanıyorsunuz? Bu teknolojiler üretime, kaliteye ve verimliliğe ne tür katkılar sunuyor? 

Sıfır duruş konusunda, kalite sistemi içinde risk analizleri ve aksiyon planlarımızı, üretim ve planlama dahil olmak üzere her bir departmanımız için tanımlıyoruz. Sıfır duruş için ayrıca, risk analizlerinde tüm ekipman ve hatlarda back-uplar ve emniyet stokları tanımlanıyor.

Duruşlar kestirimci bakım prensibi ile önceden tespit edilip önleyici bakım ve periyodik bakım sisteminde güncelleniyor. Kestirimci bakım yazılımları ve ekipmanları için ek yatırımlar planlıyoruz. Bu işlemleri kalite sistem yazılımı ve SAP üzerinden takip ediyoruz.

Sanayinin Dijital Dönüşümü vizyonunuz nedir? Varsa pilot uygulamalarınızdan bahseder misiniz?

Katma değer oluşturma noktasında, Ar-Ge ve ürün çalışmalarının yanı sıra dijital dönüşüm konusuna da büyük önem veriyoruz. Dijital dönüşüm, şirketimize verimlilik artışının yanı sıra, iş birliği yaptığımız küresel markalarla daha entegre bir şekilde çalışma gücü sağlıyor. Teknoloji kullanımı ve dijital dönüşüm bu gücün sürdürebilirliği açısından çok büyük önem taşıyor. Endüstri 4.0 çağında gerek üretim kalitesi ve performansı, gerekse tedarik zincirlerinde rekabet açısından önemi daha da artan Bilgi Güvenliği ve ERP alanlarında sürekli yatırımlar gerçekleştiriyoruz.

Üretim tesisimizde, kendi bünyemiz içinde geliştirdiğimiz bir online veri toplama sistemini hayata geçirdik. Bu sistemin kendi yazılım ve donanımları, SAP sistemimizle ile haberleşiyor. Anlık üretim durumu, duruşlar, duruş ve hurda analizleri ve online OEE (toplam ekipman verimi) hesaplanıyor. Pilot sistemin başarısı üzerine bu sistemi belli bir alanımıza yaygınlaştırdık ve hedefimiz, 2023 yılında tüm ekipmanlara yaygınlaştırdığımız sistemi MES sistemine dönüştürmektir.

Üretim süreçlerinizde robot kullanıyor musunuz? Robot yatırımının getirdiği avantajları paylaşır mısınız? 

İmalat akış tipimiz nedeniyle, üretim sistemlerinde doğrudan kartezyen robotlar kullanılmıyor. Üretim akışımıza daha uygun olan tam otomasyonlu ve otomatik yüklemeli tandem makinalar ve tam otomatik CNC büküm makinaları kullanımı yaygınlaştırılıyor. Bu şekilde manuel kesikli imalatların yüzde 60’dan fazlası tandem transfer makinalarla gerçekleştiriliyor.