Bursa'da ileri kompozit malzeme üreten ve kullanan sektörlere yönelik test ve Ar-Ge hizmeti sunulan İleri Kompozit Malzemeler Araştırma ve Mükemmeliyet Merkezi'nde (İKMAMM), kompozit alanında numune üretimi, 20 çeşit test ve 5 farklı yöntemle prototipleme yapılıyor. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) tarafından Bursa, Eskişehir, Bilecik Kalkınma Ajansının (BEBKA) destekleri ile 17 milyon liralık yatırımla kurulan, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank'ın katılımıyla 30 Ekim 2020'de açılışı gerçekleştirilen İKMAMM, sanayicilere Ar-Ge ve test merkezi olarak hizmet veriyor.

İLERİ KOMPOZİT MALZEME ÜRETEN

Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi'nde (DOSAB) 13 bin metrekare alanda faaliyet gösteren Bursa Teknoloji Koordinasyon ve Ar-Ge Merkezi (BUTEKOM) çatısı altındaki İKMAMM, ileri kompozit malzeme üreten ve kullanan sektörlerin sürdürülebilirliğine katkı sağlamanın yanı sıra sektörün Ar-Ge altyapısını güçlendiriyor.
İKMAMM'ın, Bursa'nın "otomotiv üssü" olması, çalışmalarıyla havacılık ve savunma alanına da katkı sağlaması amacıyla kurulduğuna dikkat çeken BUTEKOM Genel Müdürü Mustafa Hatipoğlu, Türkiye'de bu çapta imkana sahip olan TUSAŞ’ın, İstanbul'da Sabancı Üniversitesinin bir kuruluşunun ve de BUTEKOM bünyesindeki İKMAMM’nın olduğunun altını çizdi. Buraya ciddi bir yatırım yapıldığını söyleyen Hatipoğlu, amaçlarının seri üretim olmadığını, pilot üretim olduğunu kaydetti.  Ar-Ge projeleri yapmayı, test laboratuvarlarıyla projeleri denemeyi amaçladıklarını belirten Hatipoğlu, bu şekilde sanayiye hizmette bulunmayı amaçladıklarının altını çizdi.

"26 DOKTORA ÖĞRENCİSİ HAFTANIN 3 GÜNÜNÜ BURADA GEÇİRİYOR"

İKMAMM'da Türkiye'de nadir bulunan cihazların olduğunu aktaran Hatipoğlu, çalışmaların sürekli arttığını belirterek merkezdeki 26 doktora öğrencisinin haftanın 3 gününü burada vaktini geçirdiğini, hem projelere yardım ettiklerini hem de kendi projelerini geliştirdiklerini kaydetti. BUTEKOM çatısı altındaki kadrolarının hem laboratuvar hem de üretim cihazları konusunda ciddi bir tecrübe kazandığını kaydeden Hatipoğlu, ellerindeki projelerin anlaşmasını yaptıktan sonra üretmeye başlayacaklarını söyledi. Yeni gelen ve gelecek cihazlarla üretim kabiliyetinin daha da artacağını belirten Hatipoğlu, şehir dışından da birçok projenin test için ya da Ar-Ge geliştirmek için buraya getirildiğini ve böylelikle TÜBİTAK projesinin yazıldığını söylüyor. 

"KOMPOZİT, ÇELİĞİN YERİNİ ALACAK"

Kompozitin çelikten daha dayanıklı ve hafif, maliyetinin ise yüksek olduğunun altını çizen Hatipoğlu, bu işe otomotivin hızlı girdiğini ancak şu anda çok hızlı gitmediğini kaydetti. Maliyet yüksekliğinin çözülebildiği takdirde kompozitin, çeliğin yerini alacağını dile getiren Hatipoğlu, raylı sistemlerde, vagonların çelik iken alüminyuma geçildiğini, alüminyumdan tekrar kompozite dönüşün başladığını kaydetti. 
Kompozitin, çelik olan her yerde hafiflik bakımından tercih edilecek bir ürün olduğunun altını çizen Hatipoğlu, otomobilde kullandığınızda otomobili, hafiflettiğinin altını çizdi.(AA)