Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın ekonomide ilan ettiği reform süreci doğrultusunda yeni ihracat seferberliği başlattıklarını açıklayan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, 2000 yılında 36 milyon ton olan Türkiye ihracatının 2023 yılında miktar bazında 200 milyon tona ulaşacağını öngördüklerini belirtti.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ve Birlik başkanlarının katılımıyla düzenlenen TİM Genişletilmiş Başkanlar Kurulu'nda ev sahibi olarka konuşan Gülle, 2000 yılından beri tutar bazında ihracatta rekor artışlar gerçekleşirken, tonaj bazında da ihracatın katlandığını ifade etti.

"LOJİSTİĞİ, DAHA HIZLI VE AZ MALİYETLİ YAPMAMIZ GEREKİYOR"

Gülle, 2000'de 36 milyon ton olan ihracatın 2019’da ise 146 milyon tona ulaştığını ve 2023'te ise miktar bazında 200 milyon tona ulaşacağını öngördüklerini ifade ederek, şöyle konuştu:

"Gelişen ihracatımızla beraber, buna paralel olarak lojistik ihtiyacı da artıyor. Rakip ülkeler stratejilerini, bu doğrultuda belirliyor. Mesela Çin, kuşak yol projesinde devreye aldığı tren yoluyla dünyanın dört bir yanına ürünlerini 15 günde ulaştırırken, biz henüz 2 bin- 3 bin kilometre ötedeki, Avrupa ülkelerine, 1 haftadan kısa sürede ürünlerimiz ulaştıramıyoruz. Bu nedenle AB’ye daha hızlı ve ucuz maliyetli taşıma yapabilmemiz kilit önem taşıyor."

"DEMİRYOLU VE DENİZYOLU İLE İHRACATA AĞIRLIK VERMELİYİZ"

Hacim artışından kaynaklı Avrupa'daki sınır kapılarında bazı zamanlarda yoğunlukların oluştuğunu söyleyen Gülle, sınır kapılarına gerçekleştirdikleri ziyaret ile yoğunluğun önlenmesi amacıyla karayolu yerine, demiryolu ya da denizyolu aracılığıyla ihracatın yapılması için uygun bir altyapının kurulmasının önemine dikkat çekti. 

Gülle ayrıca, ihracatta bu yönteme ağırlık verilmesinin Avrupa’nın Yeşil Mutabakat ve Sıfır Emisyon hedefi gibi ticari gerekliliklerin yerine getirilmesi noktasında büyük kolaylık sağlayacağının altını çizdi.

Toplam ihracatta havayolu taşımacılığının yüzde 8,2, demiryolu taşımacılığının ise sadece yüzde 0,8 civarında olduğu bilgisini paylaşan Gülle, demiryoluyla taşıma kapasitesinin artırılması ve altyapısının geliştirilmesi için desteğe ihtiyaçları olduğunu kaydetti. 

Gülle, lojistiği maliyet, güvenlik ve hız açısından kolay hale getirecek demiryolu projelerine gerçekleştirilecek yatırımların Türkiye'yi güçlü bir geleceğe taşıyacağına vurgu yaptı.

"RO-RO, ESNEKLİK VE MALİYET AVANTAJI SUNUYOR"

Denizyolu taşımacılığındaki kazanımlardan memnun olduklarını dile getiren Gülle, "Türkiye’nin ihracatında denizyolu taşımacılığı, 2014’te yüzde 53,4 iken, 2019'da yüzde 60,3’e yükseldi. Bununla beraber denizyolu ile olan ihracatımızın, toplam taşımalarımızdaki payının artırılmasının bir yolu da Ro-Ro taşımacılığının yaygınlaştırılması. Varış limanlarından sonraki rotalar için zincirin hızlı bir şekilde akmasını sağlayan Ro-Ro, ihracatçılarımıza önemli bir esneklik ve maliyet avantajı sağlıyor." dedi.

Gülle, bilhassa Alsancak Limanı'nda yeniden Ro-Ro seferlerinin başlaması adına gerekli işlemlerin tamamlanmasını beklediklerini de sözlerine ekledi. (AA)