İSTANBUL (AA) - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, "Kabotaj hattındaki yük taşımacılığı 56 milyon tona ulaşmış, yolcu taşımacılığı ise 150 milyon yolcuyu aşmıştır. Yine kabotajda, 13,5 milyon araç taşınmıştır. Ülkemizin toplam dış ticareti içerisindeki deniz yolunun parasal değer olarak payı, 2003 yılında 57 milyar dolarken, 2019 yılında 222,1 milyar dolara yükselerek yüzde 290 oranında artmıştır." şeklinde konuştu.

Bakan Karaismailoğlu, Piri Reis Üniversitesi'nde gerçekleştirilen İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası (DTO) meclis toplantısına katılarak burada bir konuşma yaptı.

Kabotajın, bir devletin kendi limanları arasında yük ve yolcu taşıma hakkı amanasına geldiğini belirten Karaismailoğlu, 20 Nisan 1926 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde kabul edilen önemli bir kanun ile Türklere ait olmayan gemilerin Türkiye sahillerinde yük ve yolcu taşıma yapmasının önüne geçildiğini anımsattı.

Türk denizciliğinin ticari gemi filosu, gemi inşa sanayisi ve limancılık faaliyetleriyle bir bütün olduğunun devlet stratejisiyle teşvik edilmesinin yıl dönümü olan 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramını kutlayan Karaismailoğlu, şu bilgileri paylaştı:

"Ülkemizde dış ticari taşımacılığın yaklaşık yüzde 90’ı deniz yolu ile yapılmaktadır. Sektörün GSMH’deki payı 18,4 milyar dolar ile yüzde 2,5’tir. Bu rakamlar da gösteriyor ki; ekonomimizde yakalanan istikrar, denizcilik sektöründe de kendini göstermiş ve denizciliğin birçok alanında önemli atılımlar gerçekleştirilmiştir.

Son dönemlerde, denizciliğimizin her alanında kayda değer bir artış meydana gelmiştir. Bunların bazılarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Limanlarımızda elleçlenen yük miktarı 2003 yılında 190 milyon ton iken, 2019 yılında 484 milyon ton olarak gerçekleşmiştir. Yine aynı dönemde, konteyner elleçleme sayımız 11,5 milyona ulaşarak 4,5 kattan fazla artmıştır.

Kabotaj hattındaki yük taşımacılığı 56 milyon tona ulaşmış, yolcu taşımacılığı ise 150 milyon yolcuyu aşmıştır. Yine kabotajda, 13,5 milyon araç taşınmıştır. Ülkemizin toplam dış ticareti içerisindeki deniz yolunun parasal değer olarak payı, 2003 yılında 57 milyar dolarken, 2019 yılında 222,1 milyar dolara yükselerek yüzde 290 oranında artmıştır."

Bakan Karaismailoğlu, hükümet olarak denizcilik sektörünün ekonomi içindeki ağırlığının artmasına olanak tanıyan her adımı atmayı sürdüreceklerini dile getirererek, Türkiye'nin, gemi adamı yetiştirmede dünya için önemli bir kaynak olduğunu belirtti.

Türkiye'de uluslararası standartlarda eğitim veren ve bakanlık tarafından akredite edilmiş 103 eğitim kurumunun ve dünya denizlerindeki gemilerde hizmet etmeye hazır 133 bin 721 aktif gemi adamının bulunduğunu anlatan Karaismailoğlu, denizcilik sektörünün geleceği açısından, eğitime büyük değer verdikleri bilgisini paylaştı. Karaismailoğlu, şöyle konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Bu kapsamda, İMEAK Deniz Ticaret Odası tarafından Ar-Ge ve inovasyon kültürünün gelişmesi, yeni deniz teknolojileri ile yüksek katma değerli üretim ve ihracat hedeflerine katkı sağlanması amacıyla düzenlenen 'Denizci Millet, Denizci Ülke Yarışması'nın gelecek yıllarda da sürdürüleceğini müjdelemek isterim. 2 Ocak’ta başlayan ve 27 Mart’a kadar devam eden yarışmaya, 53 fikir ve projenin başvurmuş olması denizcilik sektörüne olan ilginin de göstergesi."