2030 yılına kadar yurt genelindeki tüm depolarını güneş enerji panelleri ile kendi enerjisini üreten alanlar olacağını hedeflediklerini bildiren Horoz Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Taner Horoz, çevre politikaları ve yenilenebilir enerji ile ilgili hedeflerini anlattı. “Yeşil tedarik zinciri” uygulamalarına ağırlık verdiklerini dile getiren Horoz, “Sosyal, çevresel ve ekonomik alanlardaki sürdürülebilirlik performansımızı geliştirebilmek için etkin operasyonel yapımızdan yararlanıyoruz. İklim değişikliğinin çevremiz üzerindeki olumsuz etkilerini azaltacak taşıma modellerini kullanıyoruz. Bu hususta üzerimize düşenleri yerine getiriyor, dijital ortamda karbon ayak izimizi hesaplayarak; asgari seviyeye düşürmek için taşıma faaliyetlerimizi bu çerçevede planlıyoruz. Uluslararası taşımalarımızda intermodal payımızı her geçen gün arttırarak daha az karbon salınımı yapıyoruz.  Çevresel risklerimizi yönetmek amacıyla faaliyetlerimizde son teknolojik dijital yeniliklerden faydalanıyoruz. Gelecek dönemlerde gelişmiş enerji yönetim sistemleri ile elektrikli ve güneş enerjili araçlara ve farklı yeşil girişimlere odaklanan yeni bir değer zinciri oluşturulması ile toplam karbon ayak izinin önemli ölçüde azalacağına inanıyoruz.” dedi.

DİJİTAL ÇAĞIN İHTİYAÇLARI DİJİTAL ÇAĞIN İHTİYAÇLARI

Horoz Lojistik’in sektördeki konumundan ve geldiği noktadan bahsedebilir misiniz? 

1942 yılında kurulan Horoz Lojistik, istihdamı, yarattığı ekonomi ve sağladığı katma değeriyle lojistik sektörünün yerli ve milli ilk kuruluşlarındandır. Lojistik sektöründe 80.yılını kutlayan firmamız günümüzde, ortaklarının tedarikçisinden müşterisinin müşterisine kadar olan süreçte entegre lojistik hizmetler sunarak iş ortağının rekabet gücüne katkı sağlamayı hedefleyen bir lojistik şirketi olarak yapılanmıştır.

Yurtiçi Komple Taşıma, Depolama ve Dağıtım, E-Ticaret Lojistiği, Mikro ve E-İhracat, E-Ticaret Depoculuğu, Mobilya Montaj ve Satış Sonrası Hizmetler, Uluslararası Karayolu ve Demiryolu Taşımacılığı ve Fransız Ortağımız Bollore Logistics ile Denizyolu ve Havayolu Forwarding Hizmetleri, Konteyner Dahili Taşımacılığı ve Proje Kargo Taşımacılığı alanlarında faaliyet göstermekteyiz.

Yurtiçinde 34 ilde yer alan lojistik merkezlerimiz ve Bollore’nin 5 kıtada 109 ülke ve 600 noktadaki networküyle Türkiye’nin her ilçesini dünyanın her ilçesine bağlayan bir hizmet ağına sahibiz.

Günümüzde önemi gittikçe artan “Yeşil Lojistik” kavramı hakkında bilgi verebilir misiniz? 

Şirket olarak biz her zaman çevreye duyarlı çözümleri yakından takip eden ve uygulamaya çalışan bir çizgide olduk. Bunlar geçmişte daha çok atık yönetimiyle ve çevre temizliğiyle ilgili önlemlerdi. Ancak günümüzde durum çok daha ciddileşti. Son yıllarda yeryüzü kaynaklarını hızla yitirmeye başladığını, önemli iklim değişikliklerinin yaşandığını, buzullardaki erimelerin insanlık için önemli bir tehdit haline geldiğini, kıtlığın ve bugünden daha geniş ve küresel bir açlık riskinin insanlığı beklemekte olduğunu görüyoruz. 

Bu tehditler karşısında çevre bilincinin daha da öne çıkması, şirketlerin de önemli önceliklerinin arasına girmesi ve Avrupa Yeşil Mutabakatı ile de lojistik sektöründe yeşil dönüşüm, yeşil lojistik gibi isimler altında bu konu daha ciddi şekilde ele alınır oldu. Biz Horoz Lojistik şirketleri olarak Türkiye’de atık yönetimini sürdürürken Co2 emisyonlarının azaltılmasını da gündemimizin ana maddelerinden biri yaptık.  Fransız ortağımız Bollore firması da bu konuda çok hassas, yabancı müşterilerimiz de aynı hassasiyette.

Çevre bilinci şirketimizin artık en önemli prensiplerinden biri. Geleceğe daha temiz ve yaşanılabilir bir dünya bırakabilmek için kendi payımıza düşen katkıyı yapmak görevimiz. Bütün sektörün de bu bilinçle hareket etmesi şart. Ancak bu şekilde etkili ve koruyucu önlemlerin neticelerini alabiliriz. 

Yeşil Tedarik Zinciri uygulamanız ile hedeflerinizi anlatabilir misiniz? Lojistik sektörünün çevreye olan etkisini azaltmak için neler yapıyorsunuz? 

Yeşil Tedarik Zinciri uygulamaları için uzun yıllar sürecek olan bir yol haritası hedeflenmektedir. Tüm ticari araçların hibrid modeline geçmesi bunun en önemli adımıdır. Hibrid araçların öncesinde şuan kullanılan akaryakıt sisteminde de karbon salınımını mimimize eden Euro normları yüksek olan araçlar tercih edilmektedir. Bunların yanı sıra lojistik merkezlerimizin çatılarını güneş enerjisi panelleri ile elektrik enerjisini doğa dostu bir şekilde elde etmekteyiz.  Horoz Lojistik olarak “yeşil tedarik zinciri” uygulamalarımıza ağırlık veriyoruz. Bu uygulamalara ağırlık vererek tüketici beklentilerini karşılamayı, maliyetleri azaltmayı ve bilinçli personel davranışlarını teşvik etmeyi hedefliyoruz. Sürdürülebilirlik performansımızı sosyal, çevresel ve ekonomik açıdan geliştirmek amacıyla operasyonel yapımızdan yararlanıyoruz. İklim değişikliğinin çevremiz üzerindeki olumsuz etkilerini azaltacak taşıma modellerini kullanıyoruz. Bu hususta üzerimize düşenleri yerine getiriyor, dijital ortamda karbon ayak izimizi hesaplayarak; asgari seviyeye düşürmek için taşıma faaliyetlerimizi bu çerçevede planlıyoruz. 

Çevreye etkisi olan GES projelerimizin dışında operasyonlarımızdan biraz bahsetmek gerekirse, mevcut imkanı bulunan depolarımızda gün ışığından tam anlamı ile yararlanmak adına çatı dizaynının kurgusunu değiştirip şeffaf paneller belirli noktalara yerleştirilerek depolarımızın gün ışığından tam anlamı ile yararlanıp elektrik kullanımı azaltılmaktadır. Mevcut depolarımızdaki tüm iş makinelerimiz elektrikli araçlardan oluşmaktadır. Tesislerimizde dizel veya LPG’li iş makinaları kullanılmamaktadır. Global iş ortakları ile yürütmüş olduğumuz ticari ve operasyonel faaliyetlerimiz de proje bazında gün içerinde yapmış olduğumuz beyaz eşya ve mobilya teslimatları sonrası ürünlerin ambalajlarını ev adreslerinde bırakmayıp ambalaj atıklarını evsel atıklara karışmaması için depolarımızda bulunan katı atık noktalarına bırakarak ambalaj atıklarının yeniden dönüşüme kazandırılmaktadır. 

Türkiye genelinde kaç adet deponuz bulunuyor? Siz kendi enerjisini üreten depolar için nasıl bir çalışma yürütüyorsunuz? 

34 Lojistik merkezi, 21 Bayi Ortak Depo Lojistik Merkezi, 1 e-ticaret depomuz, 2 Mobilya Bayi Ortak Depo Lojistik Merkezi, 5 konvansiyonel depoculuk hizmeti bulunan tesisimiz bulunmaktadır.  Öncelikle GES kurulumu mümkün olan tesislerimizde santral kurulumuna uygunluk analizleri yapılmaktadır, yapılan analizleri değerlendirmesinde en önemli etkenler çatı statikleri ve çevresel koşulların yeterli olan, tüm tesislerimizde yatırım yapmayı planlamaktayız. 

Hayata geçirdiğiniz güneş enerji santrali projesi hakkında bilgi verebilir misiniz? Toplam kurulu gücü nedir? İhtiyacınızın ne kadarını karşılıyor? 

İlk güneş enerji santrali projemizi Muğla Lojistik Merkezimiz de hayata geçirdik.  Projemizi özetlersek Güneş ışınlarının güneş panellerine erişimi sonrasında   elektrik enerjisi olarak dönüşümüdür. Toplam kurulu gücü 600 Kilowatttır.  6 bin m2 depomuzun İhtiyacının yüzde 100’ü fazlasıyla karşılanmaktadır. 

Projenin teknik detayları hakkında bilgi verebilir misiniz? Kaç adet güneş paneli kullanıldı ve nasıl bir sistem kuruldu? 

Toplam kurulu gücü 600 Kilowatttır.  Toplamda 1460 adet Güneş paneli kullanılmıştır. 

Kurulum noktasında destek aldığınız mühendislik firması oldu mu? Projeyi geliştirirken nasıl bir yol izlediniz? 

Projeyi deneyimli bir Mühendislik firmasının danışmanlığı ile devreye aldık. Uygun yer konum ve bina ile ilgili tüm süreçlerin yeterliği sağlandıktan sonra yatırım devreye alınmıştır.

Yatırım maliyetini düşündüğünüz zaman proje kendini ne kadar sürede amorti edecek? 

5 yılda yatırımın kendini amorti edeceğini öngörmekteyiz.

Uzun vadede enerji alanında yapmayı hedeflediğiniz yatırımları değerlendirebilir misiniz? Tüm depolarınızın çatısını güneş enerji santrali yapmayı planlıyor musunuz?
 
Çevreyle dost ve daha yeşil lojistik çözümler sunmak temel amacımız. Çatı statikleri ve çevresel koşulların yeterli olan, tüm tesislerimizde yatırım yapmayı planlamaktayız. 

Elektrik tüketimi açısından depoları değerlendirebilir misiniz?  Yoğun enerji tüketimi gerçekleşiyor mu? 

Ülke genelinde faaliyet gösteren 1.000 m2 ile 50.000 m2 arasında ölçekleri değişen depolama alanlarını yönetmekteyiz. İş makinaları, istif makinaları, otomatik çalışan konveyör sistemleri, ofis alanları, depo içi aydınlatma, depo dışı aydınlatmalar, endüstriyel yükleme ekipmanlarının tamamı elektrik gücü ile çalıştığından ciddi bir elektrik tüketimi gerçekleşmektedir.  

Yeşil lojistik çözümleri kapsamında elektrikli hibrid araçlar kullanmaya başladınız. Bu atılım karbon emisyonunu azaltma noktasında nasıl avantaj sağladı? 

Horoz Bolloré Logistics firmamız bünyesinde müşterilerimizin satış noktalarına ve depolarına yaptığımız yerel dağıtımlarda çevreye duyarlı, yeşil lojistik çözümler sunuyoruz. Burada ‘daha yeşil lojistik’ sloganımızla çıktığımız yolda tedarik zinciri çözümleri için Ford EcoBlue, 185 PS dizel motorlu, Euro 6.2 emisyon standartlarındaki Ford hibrit panelvanı seçtik. Lüks tekstil markaları başta olmak üzere müşterilerimize sunduğumuz bu tür katma değerli hizmetlerimizle hem doğaya verdiğimiz zararı azaltıyor hem de müşterilerimizin ESG standartlarına uyum politikalarını kolaylaştırıyoruz.