Ayedaş tarafından sektörde ilk kez devreye alınan afet haberleşme sistemiyle, İstanbul’da deprem nedeniyle iletişim altyapısının hasar görmesi durumunda, Ayedaş ekipleri birbirleriyle haberleşerek çalışmalarına devam edebilecek.

İLETİŞİM VE KOORDİNASYONU DEVAM ETTİRECEK

Enerjisa bünyesindeki faaliyet gösteren elektrik dağıtımı firması Anadolu Yakası Elektrik Dağıtım AŞ (Ayedaş) tarafından geliştirilen sistem, olası İstanbul depreminde şirketin hizmet bölgesi olan İstanbul Anadolu Yakası'nda kullanılmak üzere devreye alındı.

Saha operasyonlarında güncel teknoloji görüntülü bas konuş sistemi aracılığıyla haberleşen firmanın ekipleri, sistem ile birlikte deprem ve benzer afetler sonucunda telekomünikasyon hizmetinin kesintiye uğradığı durumlarda bile iletişimin devamlılığını sağlayabilecek. Şebeke yönetimi, genel müdürlük, telsiz operatör binaları ile saha ekipleri arasında iletişim ve koordinasyonu devam ettirebilecek.

Sistem çerçevesinde üç kulenin yanı sıra iki mobil haberleşme istasyonu devreye alınırken, yaklaşık 500 ekip aracı, söz konusu kule ve istasyonlar üzerinden iletişime geçilmesini sağlayan haberleşme sistemleriyle donatıldı. Bu sayede İstanbul Anadolu Yakası’nın yüzde 95’lik kısmında alternatif ve bağımsız bir haberleşme sistemi depremlere ve büyük çaplı afetlere karşı önlem olarak hayata geçirildi.

ENERJİSA ŞİRKETLERİ AFETLERE KARŞI ÇALIŞMALARA ODAKLANDI

Enerjisa Dağıtım Şirketleri afet durumlarına karşı son dönemde önemli çalışmalara imza atarak birçok mobil ve alternatif sistemi geliştirdi ve kullanıma aldı.

Binalar içerisinde yerleşik çalışan ve afetlerde kullanılamaz hale gelebilecek Merkezi Uzaktan Kontrol ve Veri İzleme (SCADA) merkezlerinin, bir otobüs içerisinde mobil alternatifi geliştirildi. Böylece 21 milyondan fazla kullanıcıya hizmet verilen Başkent EDAŞ, Toroslar EDAŞ ve Ayedaş şebekelerinin biri veya hepsi uzaktan yönetilebilir hale getirildi.

Diğer yandan yakın dönemde, yoğun kar, yangın, deprem ve sel gibi afetlerde şebekeleri tamamen hasar gören bölgelerin enerji arzı için, 15-20 bin kişilik ilçeleri besleyebilecek büyüklükte mobil jeneratörler geliştirilerek devreye alındı. Son olarak da afet haberleşme sistemiyle, alternatif enerji arzı ve mobil şebeke kontrolünün sonrasında alternatif bir haberleşme sistemi de olağanüstü koşullar için hayata geçirildi.

"HIZLA NORMALE DÖNEBİLMEK KİLİT ÖNEM TAŞIYOR"

Sistem ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Enerjisa Dağıtım Şirketleri Genel Müdürü Süleyman Samsa, kaliteli ve sürdürülebilir enerjinin varlığının, öneminin gün geçtikçe arttığını, hayati öneme sahip bir hizmet olan enerjinin ayrıca sağlık, güvenlik, telekomünikasyon ve su gibi birçok kritik hizmet için de gerekli olduğunun altını çizdi.

Samsa, deprem, yangın, sel gibi doğal afetlerde söz konusu hizmetlerin birinin aksaması durumunda diğer hizmetlerin şartlar normale dönene kadar kendine yetecek güçte olmasının müşterileri ve Türkiye için stratejik bir gereklilik olduğunu söyledi.

Olağanüstü koşullarda hızla normale dönebilmenin önemine vurgu yapan Samsa, "Bu bilinç çerçevesinde, olası İstanbul depreminde iletişimin kesilmesi durumuna karşı, saha ekiplerimizin haberleşmeyi ve çalışmalarını sürdürebilmeleri adına bu sistemi devreye aldık." diye konuştu.