Müşterilerinin her türlü şalt, otomasyon, tesisat, aydınlatma, exproof aydınlatma, kablo ve kablo kanalları, diafon sistemleri, güvenlik, yangın ve hırsız alarm sistemleri, ölçüm ve test cihazları, anahtar prizler, endüstriyel fiş prizler, başta Rittal ve Tekpan marka olmak üzere panolar ve pano aksesuarları, ısı ve soğuk büzüşmeli ürünler, sarf malzemeleri, hırdavat ürünleri, el aletleri, vida-civata, jeneratör ve motor, orta gerilim ürünler, topraklama ve paratoner ürünleri gibi ihtiyaçlarına karşılık en kapsamlı hizmeti vermeye çalışan KRC Elektro Market’in Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Kıraç, 2021 yılındaki hedeflerini, cironun yüzde 10’unu e-ticaret üzerinden yapmak olarak belirlediklerini açıkladı. Kıraç, “Uzun vadede hedefimiz ise ciromuzun yüzde 70- yüzde 80 civarında oranını e-ticaret üzerinden yapmak” diyor.

KRC Elektro Market’ten ve sektörün durumundan bahsedebilir misiniz?

KRC Elektro Market’i 2004 yılında ortağım Ersoy Filiz ile birlikte kurduk. Başladığımızda 3 kişiydik ve Eskişehir merkezli olarak başladık. Henüz 2004 yılında iken “2012’de 12 şube” gibi majör bir hedef ile çalışmalara başladık. Hedefimizi de yerine getirdik, 2012 yılında 12 şubeye ulaştık. İlk şubemiz Eskişehir Şube oldu. Daha sonra Bursa Şube, Balıkesir Şube derken sırasıyla 15 şube açtık. En son da bu yıl “16. Şube; Dijital Şube” mottosuyla Dijital şubemizi açarak 16 şube sayısına ulaştık. Hedefimiz hem şubeleşerek daha fazla yaygınlaşmak hem personel sayısını arttırarak daha fazla istihdam sağlamak hem de ciro bazında büyümek. Sektör içerisinde değerlendirecek olursak 16 şube, +200.000 stok kartı, +40.000 stok kalemi, +120 personel, +45 araç filosu ile KRC Elektro Market bazı konularda sektöründe lider firma olma rolünü üstleniyor. Bazı markaların Türkiye’deki tek bayisiyiz ya da iki üç bayisinden biriyiz. Bayiliğini yaptığımız, ürününü sattığımız marka sayısı 650 civarında ve birçoğunda da ilk 10 bayi arasındayız. Bayiliğini yalnızca bizim yaptığımız markalar da bulunmakta. Bunların minimum 200 tanesi yalnızca bayilik sistemi ile çalışıyor. Sadece satış üzerine ekibimiz 120’nin üzerinde olduğu için personel sayısı olarak da yine sektörde lider markayız. Oldukça geniş bir yelpazede çalışıyoruz ve genel dağıtıcıyız. Rakiplerimiz genelde belirli marka ve ürün gruplarında faaliyet gösteriyorlar ve o konularda iyi olmaya çalışıyorlar. Buna karşılık biz müşterilerimizin her türlü şalt, otomasyon, tesisat, aydınlatma, exproof aydınlatma, kablo ve kablo kanalları, diafon sistemleri, güvenlik, yangın ve hırsız alarm sistemleri, ölçüm ve test cihazları, anahtar prizler, endüstriyel fiş prizler, başta Rittal ve Tekpan marka olmak üzere panolar ve pano aksesuarları, ısı ve soğuk büzüşmeli ürünler, sarf malzemeleri, hırdavat ürünleri, el aletleri, vida-civata, jeneratör ve motor, orta gerilim ürünler, topraklama ve paratoner ürünleri gibi ihtiyaçlarına karşılık, verebileceğimiz en kapsamlı hizmeti vermeye çalışıyoruz. Sonuç olarak sektörümüzde ihtiyaç duyulan A’dan Z’ye tüm ürün gruplarını satıyoruz.

Yakın zamanda “www.krcelektromarket.com” isimli e-ticaret sitesini kurdunuz. Bu adımı son zamanlarda Türkiye’de e-ticaret’in hızlı bir şekilde gelişmesi sonucu mu attınız? Şirketinizin e-ticaret sitesi ile ilgili beklentileriniz neler?

Pandemi ile birlikte dijital pazarlama ve e-ticaret çok hızlandı ancak bizler 1 yıl kadar öncesinden bununla alakalı çalışmalara başlamıştık zaten. “16. Şube; Dijital Şube” hedefimiz için 2020 yılının başlarından itibaren çalışmalara başladık. Dijital şubemizin görevi hem şirketimizin dijital pazarlamasını yaparak tüm şubelere iş akışını sağlamak hem de e-ticaret ortamında hedef kitlemizin ihtiyaçlarını karşılamak. E-ticarete bu yıl başladığımız için rakamsal anlamda geleneksel pazarlama cirolarımıza oranla çok yüksek rakamlar alamıyoruz ama yine de şu anda ciromuzun yüzde 1’ini e-ticaret üzerinden yapmaktayız. Hedefimiz 2021 yılında ciromuzun yüzde 10’unu e-ticaret üzerinden yapmak. Uzun vadede hedefimiz ise ciromuzun yüzde 70- yüzde 80 civarında oranını e-ticaret üzerinden yapmak.  Bu rakamlara ulaşacağımıza inanıyoruz. Şu anda dijital pazarlama üzerinden oldukça fazla müşteriye ulaşıyoruz. 

Sizce elektrik sektörünün geleneksel pazarlamadan dijital pazarlamaya evrilmesinin ne gibi faydaları olacaktır?

Arada çok fark var. Geleneksel pazarlamada muhakkak müşterilerin yanına gidip pazarlama yapmak zorunda kalıyorduk, bazen yanımızda real olarak bir ürün bulundurmamız gerekebiliyordu. Bu yöntemler hem pazarlamacı arkadaşlarımızın hem de müşterilerimizin çok fazla vaktini alıyordu. Günümüzde her dakikanın önemi var bu nedenle şu anda biz daha çok dijital pazarlamaya ağırlık veriyoruz. Zaten sektörümüzde bu konuda görüntüleme ve analiz etme konusunda daha ilk yılımızda yine lider firma olduk. 10 binlerce müşteriye ulaşıyoruz, bu sayede müşterilerimiz müsait oldukları anlarda hatta belki mesai saatleri dışında bizim pazarladığımız ürünleri inceleyebiliyor ve satın alabiliyorlar. Hem onlar için hem de bizim için zaman ve enerji tasarrufu anlamına geliyor bu. Global bir dünyada yaşıyoruz ve birçok marka artık dijital pazarlamaya geçiyor. Rekabetin akıllı cihazlara taşınmasıyla birlikte her gün çok farklı pazarlama yöntemleri ortaya çıkmaya başladı. Bana kalırsa değişime ayak uydurmak ve fark yaratmak markaları hayatta kalmasını sağlayacak en önemli gereklilik. Bu sebeple dijital pazarlama alanında kendimizi günden güne geliştiriyor ve sektörümüzde öncü olmak istiyoruz. Şu anki gidişatımız gayet mutlu edici. Bu anlamda çalışmalarımız devam edecek.

E-ticaret sitenizin dönüşlerini almaya başladınız mı? Eğer almaya başladıysanız bunlar ne gibi dönüşler oldu?  

E-ticaret üzerinden 10 binlerce müşteriye ulaştık. KRC Elektro Market’i ve verdiğimiz hizmetleri tanımalarını sağladık. Bir kısmı e-ticaret üzerinden bizlere ulaştı bir kısmı da manuel yöntemler ile şubelerimizi, merkezimi arayarak ya da bizlere mail göndererek bizlerden bilgi ve fiyat istediler. Sonuç olarak e-ticaret ciromuz, toplam ciromuzun yüzde 1’i ancak dijital pazarlamadan dolayı aslında bu yıl yaptığımız cironun yüzde 10’unu dijital pazarlama yöntemlerinin meyvesi olarak görüyoruz. Hepsini birebir ölçme şansımız olmasa da gelen mail ve geri dönüşlerden analiz ettiğimiz sonuç bu yönde. Bunlara ek olarak bazı büyük markalar ile dijital pazarlama bağlamında işbirlikleri içerisindeyiz. Örneğin geçtiğimiz haftalarda Legrand ile geleneksel bayiliğimizin yanı sıra bölgedeki ilk e-ticaret bayileri olarak anlaşmaya vardık, imzaları attık. Diğer yandan Siemens ile sektörümüzde dijital pazarlamayı geliştirmeye yönelik atabileceğimiz adımlar ile ilgili görüşmeler içerisindeyiz. Sektörümüzde e-ticaret sürecine tüketicinin davranışlarını çözümlemeye ve onları anlayarak en uygun hizmeti sunmaya çalışan, e-ticareti ciddiye alan bizler gibi firmaların ve büyük markaların yön vereceğine inanıyorum.

Sosyal medyanın şirketler tarafından dijital pazarlama aracı olarak kullanılması ile ilgili ne düşünüyorsunuz?

Sosyal medyayı dijital pazarlama aracı olarak en uygun maliyetli ve kullanışlı mecralardan birisi olarak görüyorum. Veri analizi ile birlikte şirketimizin iletmek istediği mesajı nokta atışı olarak hedef kitlemize ulaştırması yönünden üzerine düştüğümüz bir alan. Yalnızca sosyal medya yönetimi ve tüketici davranışları analizi için bünyemizde bir sosyal medya uzmanı bir de halkla ilişkiler ve reklam uzmanı barındırıyoruz. Bizler 2020 yılında en çok görüntülemeyi Mayıs ayında aldık ve bu 5 milyon civarı bir görüntülemeye tekabül ediyor. 5 milyon tüketiciye geleneksel yöntemler ile ulaşmaya çalışsaydık 100 yıl boyunca ulaşamazdık. Ayrıca yine sosyal medya sayesinde tüketiciye ürün pazarlamanın yanı sıra çeşitli stratejiler ile oluşturulan içerikler sayesinde marka bilinirliğimizi arttırıyor ve tüketicinin zihninde kurumsal kimliğimizi oluşturuyoruz. Bu sebeplerle sektörde ve dünyada sosyal medya üzerinden pazarlama yönteminin de oldukça yükseleceğini düşünüyorum. Dengeler değişecek ve çok farklı başarılara ya da çok farklı başarısızlıklara şahit olacağız.  Biz başarılar içerisinde olmak ve ilerlemek hatta bu konuda da lider olmak istiyoruz. Şu an sadece dijital şubemizde 4 arkadaşımız çalışıyor ancak dijital şubemize tüm ekibimizi entegre ettik böylece 120 çalışanımız birden dijital şubemize destek ve hizmet veriyor. E-ticaret altyapısı ve dijital pazarlama için bugüne kadar birkaç milyon lira harcadık. Çok yüksek rakamlarda bütçeler ayırdık ve ayırmaya da devam edeceğiz.