Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri OEM İş Geliştirme Kıdemli Müdürü Tolga Bizel, yeni endüstri evresine geçişte atılması gereken adımları ve Mitsubishi Electric'in bu konudaki çözümlerini şöyle değerlendirdi:

Öncelikle dijital dönüşüm fabrikanın tamamını içeriyor. Bu dönüşüm için bir grup oluşturulmalı ve grupta da fabrikanın her bölümünde piramitin her yapısını temsil eden bir üye olmalı. Hatta bu üyelerin içine üniversitelerden bir akademisyenin de katılmasının faydalı olacağını söylüyoruz. Ekibe biz de bir üye gönderiyoruz. Ekip, yıllık planlar yapıyor. Genelde bu ciddi bir yatırım sonucu oluşturuluyor. Çalışma grubunun çalışma sonucu ortaya çıkan resmindeki süreç bir finans kaynağı gerektiriyor. Bir konsept, pilot bölge seçiyoruz. Sonrasında o bölgede gerçekleştirdiğimiz çalışmalarla, bütün fabrikayı dönüştürdüğümüz zaman ortaya çıkacak artışın, pozitif gelişmenin örneklerini üst yönetime gösteriyoruz. Biz de orada kendimizi bir eğitim sürecine tabi tutuyoruz.

Endüstri 4.0’ın temelini, üretimin dijitalleştirilmesi, oluşturuyor. İnsanlar dijital bir fabrikaya bakmak istiyor. Fabrikaya baktığınızda eşdeğer devrenin tamamıyla dijital olması gerekiyor. Bir fabrikayı dijital ortama alabilmeniz, yani siber fizik teknolojileriyle yönetilen bir dünyaya transfer edebilmeniz için fabrikanın içinde yapılması gereken şeyler var. Biz bunu dört ana başlıkta inceliyoruz ve buna “gelişen üretim” diyor, Monozukuri olarak adlandırıyoruz. Dört ana başlıktan ilki akıllı sensörler. Diğeri çok hızlı endüstriyel iletişim. Üçüncüsü data yapısının toplandığı serverların oluşturulması, ki buna “cloud” diyorlar. Daha sonra da analitik ve analiz. Eğer bu dört evreyi götürüp Endüstri 3.0 ile taçlandırılmış bir fabrikada uygulamaya başlarsanız, bu yeni evreye adapte olmuş ve yapılabilecek uygulamaları destekleyen bir altyapıya sahip oluyorsunuz.

2018 yılı gündemi
Dönüşüm her zaman hayatımızda olan bir konu. Fakat şu anda gündemde olan bilhassa fabrikaların dijital dönüşümü. Bizim de 2018 yılı için odaklandığımız konu başlıklarımızdan birisi. Bütün bu faaliyetlerin odağında insan var. Biz profesyonel sanayiciler ürünlerimizi kullanan için özelleştiriyoruz ve bu son kullanıcıların ihtiyaçlarını yerine getirebilecek şekilde her gün yeniden planlıyoruz. Dolayısıyla günümüzdeki insan ilginç bir şekilde dönüşüyor. Kendinize de baktığınız zaman dijital bir dönüşüm evresinde olduğunuzu görebilirsiniz. Zaten dijital dönüşüm evlerimizde başladı. Sonra araçlarımıza doğru ilerlerdi, ardından şehirlerde yoğun bir şekilde görmeye başladık. Örneğin şehirlerdeki dijital dönüşümün en önemli örneklerinden biri e-devlet’tir. Artık fabrikaların da dijital dönüşüm sürecinin geldiği söyleniyor. Biz de buna katılıyoruz. Biz
Mitsubishi Electric olarak bu dönüşüm kavramına dijital fabrika konseptimiz e-f@ctory ile yanıt veriyoruz. Dönüşüm süreci 2011 yılında resmileşti. Alman hükümetinin açıklamasıyla birlikte yeni endüstri evresinin başladığı söylendi. Biz ise buna benzer süreçleri 2003 yılından beri üretim hatlarımızda uyguluyoruz. Dolayısıyla 2003 yılından bu yana üreticinin tecrübelerini ürünlerimize entegre ederek üretimde yaşadığımız dönüşüm tecrübesini kullanıcılarımıza ve müşterilerimize yansıtıyoruz.

Endüstri 4.0 vizyonu
Mitsubishi Electric’in, Asya’da faaliyet gösteren ve dünyadaki endüstrileşmiş ülkeler sıralamasında ilk beşte yer alan bir ülkeden doğan bir firma olması bizim için çok anlamlı. Çünkü Japonya’daki üretim süreçleri olabildiğince optimize edilmiş süreçler ve Japonya bu konuda dünyada otorite. Japon üretim felsefesinin teorik altyapısı birçok ülkede, çok sayıda fabrikada kullanılıyor. Bizim tarafta konu daha titiz ve anlamlı. Mitsubishi Electric bu dönüşüme yalnızca fabrikanın içindeki her bir objenin dönüşmesi olarak bakmıyor, insanın da dönüşmesi olarak bakıyor. Bunu gerek ürünlerimizde gerekse organizasyonumuzun altyapısında görebilirsiniz. Ben zaman zaman söylüyorum “Bizim fabrikalarımız karanlık değil, aydınlık. Tam ortasında da aydınlık ve esnek üretimi garanti altına alan insan var.” Geçtiğimiz CeBIT Fuarı’nda Japonya’nın Başbakanı Şinzo Abe, Almanya’nın Başbakanı Angela Merkel’e bu yeni felsefenin hayatımızda başladığını ilan etti. Biz de Mitsubishi Electric olarak bu süreci yakından takip ediyoruz.

Endüstrinin 3. evresindeki yol haritası boyunca oluşturulan mihenk taşlarını yerine getirmiş olmanız gerekiyor. Altyapı anlamında Endüstri 3.0’da ne isteniyorsa sağlanmalı. Bunun üzerine siber fizik teknolojilerini ekleyerek devam ediyorsunuz. Dolayısıyla öncelikle 3. evredeki bütün süreçlerin yerine getirilmesi gerekiyor.
 

Sanayi ortalamamız: 2,5
Anadolu coğrafyasında yaşayanların bazı yerlerde çok iyi işler yaptığını görüyorum. Örneğin yakın geçmişte Karadeniz Ereğli’de faaliyet gösteren bir üretim hattını ziyaret ettim.  Beyaz eşya sektörü için sac haddeliyorlar. Sac üretici firmadan hadde yapılacağı alana geldiği an ön stok bölgesinde zeminle buluştuğu zaman içerisinde hangi beyaz eşya üreticisinde ne olacağını biliyor. Yani rulonun kaçıncı metresinde aslında bir buzdolabının dış kapı kapağının dış konsolu üretilecek biliyor. Bu Sanayi 4.0’a oldukça yakın bir altyapıya sahip bir üretim bandı. Böyle firmalara da gidiyorum. Ama birçok üretim datasının A4 kağıda manuel yazıldığı, hatta bazen yazılmadığı firmalara da gidiyorum. Özetle ortalamasını alırsanız Türkiye için 2.4 ila 2.6 seviyesinde bir ölçüm mantıklı olabilir.