Endüstriyel üretimde rekabet koşulları her geçen gün daha da sertleşirken, dijital dönüşüm; verimlilik, esneklik ve sürdürülebilirlik hedeflerinin vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Yapay zekâdan bulut tabanlı veri yönetimine, nesnelerin internetinden otomasyon sistemlerine kadar geniş bir teknolojik yelpazede dönüşüm yaşayan sanayi kuruluşları, sadece üretim modellerini değil, iş yapış kültürlerini de yeniden tanımlıyor.
Otomotiv sektöründe uzun yıllardır görev yapan Astemo Tedarik Zinciri Müdürü Gökhan Çal, ST Endüstri Radyo'da katıldığı Üretimin Yeni Vizyonu programında dijital dönüşüm hakkında merak edilen oldukça önemli bir konuyu ele aldı. Dijital dönüşümün şirketlerin maliyet yapısını nasıl etkilediği hakkında değerlendirmelerini paylaşan Çal, şöyle konuştu:
YATIRIM MALİYETİ YÜKSEK, GETİRİSİ UZUN VADEDE DAHA BÜYÜK
"Dijital dönüşüm başlangıçta yatırım maliyetleri doğursa da orta ve uzun vadede ciddi maliyet avantajları sağlar. Otomasyon ve veri analitiği sayesinde iş süreçlerinde verimsizlikler ortadan kalkar, insan hataları azalır. Enerji, bakım, stok ve iş gücü maliyetleri optimize edilir. Ayrıca üretim süreçlerinin daha hızlı ve hatasız ilerlemesi, toplam operasyon maliyetlerini düşürür. Müşteri taleplerine daha hızlı ve doğru cevap verilebildiği için kayıplar azalır.
Dijital dönüşüm, şirketlerin maliyet yapısına hem kısa vadeli yatırım giderleri hem de orta-uzun vadeli operasyonel tasarruflar açısından önemli katkılar sunabilir. Dijital dönüşüm, ilk aşamada sermaye yatırımı (CapEx) gerektirse de, orta ve uzun vadede operasyonel maliyetleri düşüren, verimliliği artıran ve karlılığı iyileştiren bir etki yaratır. Doğru yönetilirse, şirketler için rekabet avantajı sağlayan önemli bir maliyet dönüşüm aracıdır.
KOBİ’LER İÇİN HIZLI GERİ DÖNÜŞ VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME İMKANI
Konuya KOBİ’lere katkıları gözüyle bakarsak, dijitalleşme sayesinde büyük işletmelere oranla daha rekabetçi hale gelebilirler. Otomasyon ve dijital çözümler, sınırlı kaynaklarla daha fazla iş yapabilme imkanı tanır. Stok yönetimi, üretim planlaması ve müşteri ilişkileri gibi temel iş süreçlerinde dijitalleşme, zaman ve maliyet tasarrufu sağlıyor. Ayrıca e-ticaret ve dijital pazarlama kanallarıyla daha geniş pazarlara ulaşmak mümkün hale geliyor. KOBİ’ler için ölçeklenebilir çözümler sayesinde yatırım riski daha az ve dönüş daha hızlı gerçekleşiyor. Bu da sürdürülebilir büyüme açısından önemli bir avantaj sunuyor. Dijitalleşme projelerinin getirileri açısından bakıldığında çok büyük olmayan işletmeler, bu tür dönüşüm projeleri ile çok daha etkin ve verimli dönüşümler gerçekleştirme imkanına sahipler. Şirketler büyüdükçe çok sayıda lokasyonları ve hatta bazen ülkeleri kapsayan ve ortak kullanılabilir sitemler geliştirmek çok daha zor ve çok daha maliyetli oluyor. Seçilen yazılımlar, danışmanlık şirketleri ve tümü, maliyetler açısında çok ciddi miktarlar gerektiriyor, çarpan etkisiyle maliyetler katlanarak artıyor. Ayrıca spesifik çözümler üretmek daha zor oluyor. Lakin daha küçük işletmeler tam ihtiyaca göre ve etkin projeler geliştirmek, daha uygun maliyetli yazılım ve danışmanlık hizmetleri ile daha optimum tutarlar ile projeler yapılabiliyorlar. Hem uygulama alanı daha küçük olduğu hem de operasyonel olarak geri dönüş hızları daha yüksek olduğu için sonuçları da çok daha çabuk görünür oluyor."
Endüstride dijitalleşme, özellikle KOBİ’ler için genel olarak sağladığı operasyonel verimlilik ve maliyet avantajlarına ek olarak birkaç alanda ekstra katma değer elde edebiliyorlar. Bunlar da yeni pazarlara erişim ve rekabet gücü, devlet teşvik ve desteklerinden yararlanma, müşteri memnuniyeti ve satış artışı.