Röportaj: Murat Tanık

Mardin ve İstanbul’da kurulu toplam üç fabrikasında ürettiği tekstil ürünlerinin tamamını Avrupa ülkelerine ihraç eden ve 2022 yılında 34,8 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren Akkuş Tekstil, mevcut depolarını yeni oluşan talep ve ihtiyaçlara göre revize ederken, yeni yatırım planlarını ise her türlü tekstil ürününün depolanması ve dağıtılmasını sağlayacak şekilde oluşturuyor. “Sentez sisteminin veri girişi, kumaşın depolama alanına çekilmesi, kumaşın 4 puan sistemine göre kontrolünün kişi ve sistem bilgisayar desteğiyle yapılıp raporlanması, kumaşın tamamının renk ve lot ayrımının yapılması konularına katkı sağlıyor” diyen Akkuş Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Akkuş, sorularımızı yanıtladı.

Akkuş Tekstil’in temelleri, 1993 yılında Akkuş Ailesi tarafından atıldı. Şirket o zamanlar hem kadın hem de erkek üst ve alt giyim jean ürünlerinin imalatını gerçekleştiriyordu. Usta bir kadroya sahip olan Akkuş Tekstil'in Yenibosna'da kurduğu ilk fabrika Defray markasını hayata geçirdi. Daha sonra 1998 yılına gelindiğinde faaliyetler genişledi ve Monter markası yaratıldı. 2002 yılıyla birlikte Avrupa'ya ihracat faaliyetleri başladı. 2006 yılında ise İstanbul Avcılar'da kurulan tekstil üretim tesisi ile sektörde hızlı bir büyüme gerçekleştirerek Türkiye’deki en büyük 500 şirket sıralamasına girmeyi başardı. 2011’de güçlenerek gelişen Akkuş Tekstil, Mardin'de yeni, donanımlı bir fabrikayı daha hayata geçirdi. O zamandan bu yana şirket aylık 450 bin adetlik ihracat rakamlarına ulaşmış bulunuyor. Akkuş Tekstil, hali hazırda Mardin Organize Sanayi Bölgesi, Avcılar Ambarlı ve Güneşli de olmak üzere sahip olduğu üç tesisinde ürettiği tekstil ürünlerinin tümünü Avrupa’ya ihraç eden ve bine yakın kişiyi istihdam sağlayan bir şirket. İtalya, Almanya, İspanya, Fransa, Hollanda, İngiltere, Yunanistan ve Polonya başta olmak üzere tüm Avrupa ülkelerinde faaliyet gösteren şirket bu yıl 25. yaşını kutluyor.

Şirketiniz alanında ne gibi ilklere imza attı? Şirketiniz için 2023 yılı ilk yarısını değerlendirir misiniz? İş gündeminizde neler var?

Akkuş Tekstil olarak Türkiye’nin en fazla ihracat yapan şirketler sıralamasında ilk bine girme başarısını yakalamış olmamızdır. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre; Akkuş Grup çatısı altında faaliyetlerini sürdüren Akkuş Tekstil, 2022 yılında "Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçısı" arasında yerini aldı. Mardin ve İstanbul’da kurulu toplam üç fabrikamızda ürettiğimiz tekstil ürünlerinin tamamını Avrupa ülkelerine ihraç ettik ve 2022 yılında 34,8 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik.

Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız? Bu yatırımın çıktılarını mümkünse rakamlarla paylaşır mısınız? 2023 ve sonrası için varsa yeni yatırım planlarınızı öğrenebilir miyiz?

Yenilenebilir enerjinin önemini biliyor ve destekliyoruz. Buradan yola çıkarak Mardin’de kurulu fabrikamızda güneş enerjisi kullanımını hayata geçirdik. Böylece Akkuş Tekstil olarak üretim maliyetlerimizi düşürmüş olduk. Ayrıca; bu şekilde hem çevre korunmasına katkıda bulunurken bir yandan da ülke ekonomisini desteklemiş oluyoruz. Bunun yanı sıra; su tüketimini azaltmak için tüm Makinalarımızı sürdürülebilir ve ozon makinalarına dönüştürdük. Bu şekilde önümüzdeki beş yıl içerisinde yüzde 30 su tasarrufu yapmayı hedefledik. Bunların yanı sıra 2023 yılında ihracat rakamlarını daha da artırmak için yeni pazarlara açılmayı ve kalite standartlarını yükseltmeyi hedefliyoruz.

Tedarikten başlayarak ürünlerin sevkine kadar geçen süreçleri paylaşır mısınız?

Süreçte öncelik; kumaş irsaliye ve çeki listesindedir. İrsaliyeye göre gelen tüm kumaş toplarının metraj kontrolü gerçekleştirilir. Ardından Sentez sisteminin veri girişi yapılır. Kumaşın depolama alanında çekilmesi ve 4 puan sistemine göre kontrolünün kişi ve sistem bilgisayar desteğiyle yapılıp raporlanması sağlanır. Kumaşın tamamının çekme değerlerinin, kesim kontrollerinin yapılması, kumaşın tamamının renk ve lot ayrımının yapılması, kumaşa yırtılma testinin yapılmasına kadar tüm süreçler gerçekleşir. Tüm kontroller sağlandıktan sonra onay verilme sürecinin ardından Sentez üzerinden irsaliye kesilip üretime sevki gerçekleşir.

Yeni depo, tesis ya da teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Öne çıkan yatırım kriterleri nelerdir?

Öncelikle depolamayı yeni tüketim alışkanlıklarının doğurduğu ihtiyacı karşılayabilecek yapılar olarak düşünüyoruz. Yatırımlarımızı da bu doğrultuda gerçekleştiriyoruz. Mevcut depolarımızı belirlediğimiz ve yeni oluşan ihtiyaçlara göre revize ediyoruz. Yeni yatırımlarımızı ise her türlü ürünün depolanması ve dağıtılmasını sağlayacak şekilde oluşturuyoruz.

Depolarınızdaki ekipmanlarda tercih yerli mi yabancı mı oluyor? Sebepleri nelerdir?

KASTAMONU ENTEGRE'NİN 5 ANA STRATEJİSİNDEN BİRİ DİJİTAL DÖNÜŞÜM KASTAMONU ENTEGRE'NİN 5 ANA STRATEJİSİNDEN BİRİ DİJİTAL DÖNÜŞÜM

Öncelikle tercihimiz yerli ekipmanlara oluyor. Yerli üretimi desteklemeye özen gösteriyoruz. Ancak ihtiyaca cevap alamadığımız noktada ithal ürün desteği almak durumunda kalıyoruz.

Depo yönetim yazılımlarınız (WMS) ve ERP entegrasyonu üretim süreçlerine ne tür katkılar sağlıyor? 

Sentez sisteminin veri girişi, kumaşın depolama alanına çekilmesi, kumaşın 4 puan sistemine göre kontrolünün kişi ve sistem bilgisayar desteğiyle yapılıp raporlanması, kumaşın tamamının renk ve lot ayrımının yapılması konularına katkı sağlıyor diyebiliriz.

Dijital Dönüşüm vizyonunuz nedir? Varsa başarılı uygulamalarınızdan bahseder misiniz?

Dijital dönüşümde öncelikle belge yönetim ve onay sistemini tamamen dijitalleştirmek istiyoruz. Bununla ilgili çeşitli çalışmalarımız oluyor. Örneğin: “Dijital dönüşüm vizyonumuz, tekstil sektöründe verimlilik, kalite ve sürdürülebilirlik sağlamak için teknolojik araçlardan en iyi şekilde yararlanmaktır. Bu doğrultuda, üretim süreçlerimizi entegre eden yazılımlar, verileri anlayarak işleri tamamen kendi yapabilen robotlar, 3 boyutlu yazıcılar ve çevre dostu üretim yöntemleri gibi teknolojileri kullanıyoruz. Bu sayede hem maliyetleri düşürüyor hem de müşteri memnuniyetini artırıyoruz.

Ayrıca yukarıda da sözünü ettiğim gibi Mardin’de kurduğumuz fabrikada Güneş Enerji Sistemi (GES) uygulamasını devreye sokarak hem çevreye hem de maliyete katkı sağladık. Bu uygulama sayesinde yıllık 1,5 milyon kWh elektrik tasarrufu sağladık ve karbon salınımını yüzde 30 azalttık. Ayrıca, tüm makinalarımızı sürdürülebilir ve ozon makinalarına dönüştürerek önümüzdeki beş yıl içerisinde yüzde 30 su tasarrufu planladık. Bu projeler bize hem çevresel hem de ekonomik açıdan büyük faydalar sağladı.

2023 yıl sonu hedefleriniz nelerdir?

2023 yılında ihracat rakamlarımızı daha da artırmak için yeni pazarlara açılmayı ve kalite standartlarımızı yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu amaçla, ürün portföyümüzü genişletmek ve müşteri ihtiyaçlarına daha iyi cevap vermek için yeni teknolojileri takip ediyor ve uyguluyoruz.