Türkiye’nin ihracatının da artmasıyla, artan gümrük kapısı trafiği, tırların uzun kuyruklar oluşturulmasına neden oluyor.
Avrupa'ya açılan sınır kapıları ve hafta sonraları artan bir biçimde görülen tır kuyrukları, artık kamuoyunda da kanıksandı. Bununla birlikte, bozulabilir mamüllerin ihracatından, gecikmelerden kaynaklanan maddi kayıplara kadar ciddi iş kayıpları yaşanıyor. Bunun yanı sıra, tır şoförleri kışın donmamak için ateş yakıp, günlerce açlık içinde, kuyrukta sıranın kendilerine gelmesini beklemesi de sorunun insani boyutuydu. İşte Ticaret Bakanlığı, ihracat hamlesini planlarken, bu sorunu çözmek için ciddi bir planlama ve bütçe ile harekete geçti.
İlk tespit, özellikle Bulgaristan'a açılan Hamzabeyli ve Kapıkule sınır kapılarının hafta sonunda artan bir biçimde ve zaman zaman pazartesiye sarkan bir biçimde uzun tır kuyrukları oluştuğu yönünde.
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, sorunu önce yerinde inceleyip, Bulgaristan'da girişimlerde bulunmasının ardından bir eylem planı hazırlandı.

Pekcan, hafta başında Bulgaristan Başbakanı Boyko Borisov, Ekonomi Bakanı Emil Karanikolov ve Maliye Bakanı Vladislac Goranov ile bir dizi görüşme gerçekleştirdi.

KAPIKULE VE HAMZABEYLİ TIR KUYRUĞU SON DURUM

Türkiye ve Bulgaristan’ın gümrük yetkilileri, Kapıkule ile Bulgaristan Kapitan Andreevo Sınır kapılarında inceleme yaparak, eylem planında kullanılması maksadıyla, konuyu raporlaştırdı.
Eylem planı dahilindeki tedbirlerin, hayatın geçirilmesiyle tır kuyruklarının ilk etapta azalacağı ve orta vadede de tamamen bitirilmesi öngörülüyor.

KAPIKULE & HAMZABEYLİ’DE EYLEM PLANI

Eylem planında, Kapıkule Gümrüğü’ndeki, tır yoğunluğunun azaltılarak trafiğin bir kısmının Hamzabeyli Sınır Kapısı'na yönlendirilecek. Hamzabeyli ve karşısındaki Lesova Gümrüğü’nde veteriner kontrolüne tabi ürünlere, yetkili yerler dahil edilerek, giriş çıkış rahatlatılacak.

TIR PARKININ KAPASİTESİ…

Bununla birlikte Kapıkule Sınır Kapısı'ndaki tır parkının kapasitesi artırılacak, akaryakıt istasyonundaki mevcut 20 olan pompa sayısı, yüzde 50’nin üzerinde bir artışla 36'ya çıkarılacak.
Tek durak sistemine uygun olarak Kapıkule'de yeni peronlar inşa edilirken, karşısındaki, Bulgar Kapitan Andreevo'daki 8 peronluk giriş sayısı 10'a çıkarılacak.

KAPIKULE’DEN ÇIKIŞ %49 ARTTI

İhracata odaklanan Türkiye'nin tır trafiği de arttı. Kapıkule Gümrük Müdürlüğü, son beş yıllık dönemde, günlük tır çıkışının yüzde 49, tır girişinin ise yüzde 32 arttığını bildirdi.
Ekim’de tarihin en büyük ihracat rakamları, yine en fazla Kapıkule Sınır Kapısı'nda görüldü. Kapıkule’den ekimde günlük 927 tır çıkışı, gerçekleşti.
Kapıkule Gümrüğü’nden 2013’te 600 tır çıkarken, bu sayı 2018’de 800'ün üzerine çıktı. 2013’te tır trafiği 431 binden, 2018’in sadece 10 ayı itibariyle 505 bine çıktı.