Şubat ayının sonlarına doğru başlayan Rusya-Ukrayna savaşı, Türkiye’den geçerek Avrupa’ya uzanan Orta Lojistik Koridoru’nu ön plana çıkardı.

ARAÇLAR, TÜRKİYE ÜZERİNDEN GÜRCİSTAN'I KULLANIYORLAR

Çin'de yaşanan tedarik zinciri sorunuyla birlikte transit hacmi 7 kattan fazla artan Kuzey Lojistik Koridoru, halihazırda devam eden Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle, Türkiye’den geçen Orta Lojistik Koridoru'na doğru kayıyor.

İki ayı aşan savaş sebebiyle Kuzey Lojistik Koridoru'ndaki Ukrayna hattı kapalı olduğu için Rusya’ya giden araçlar Türkiye üzerinden Gürcistan’ı kullanmaya başladılar. 

"KRİZİ FIRSATA ÇEVİRİRSEK 500 MİLYAR DOLARLIK ÜRETİMİ ÇEKEBİLİRİZ"

Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan da söz konusu durum ve her iki koridor hakkında bilgilendirmelerde bulundu.

Dr. Arslan, Orta Lojistik Koridoru'nun Bulgaristan-Yunanistan’dan başlayıp Türkiye üzerinden İran-Gürcistan- Azerbaycan üzerinden Çin’e uzanan meşhur İpek Yolu olduğunu, Kuzey Lojistik Koridoru'nun ise Avrupa’nın kuzey doğusundaki hattan Rusya-Kazakistan üzerinden ilerleyen Çin’e uzanan aks olduğunu belirtti.

Rusya-Ukrayna savaşı öncesinde küresel salgının da tetiklemesiyle beraber Kuzey Lojistik Koridoru'ndaki yük taşımacılık trafiğinin 7 kattan fazla arttığını savaşın ise söz konusu trafiğe büyük bir darbe vurduğunu vurgulayan Dr. Arslan, savaştan dolayı Orta Lojistik Koridoru'nun  stratejik bir hale dönüştüğünü ve tercih sebebi olduğunu ifade etti. Söz konusu durumun Türkiye açısından önemli bir fırsata dönüşebileceğini ve Türkiye'nin önümüzdeki 10 sene içinde 500 milyar dolarlık bir üretimi kendi coğrafyasına çekebileceğinin altını çizen Dr. Arslan, gelecek 10 yılda Orta ve Kuzey Lojistik Koridoru'ndaki lojistik hacminin 1,5 trilyon doları geçmesinin öngörüldüğünü dile getirdi.

SOYSERİN GRUP KARANLIK DEPO YATIRIMI PLANLIYOR SOYSERİN GRUP KARANLIK DEPO YATIRIMI PLANLIYOR

"YOĞUNLUK ARTTI, BEKLEME SÜRELERİ UZADI, MALİYETLER YÜKSELDİ"

Dr. Arslan, savaş sebebiyle tırların bekleme sürelerinin uzadığını, savaşın pandemiyle yıldızı parlayan Kuzey Lojistik Koridoru'na önemli derecede zarar verdiğini kaydetti. UND'nin verilerini paylaşan Dr. Arslan, "Türkiye’den çıkabilmek için bin 500 tır, ülkeye geri dönmek için 6-7 bin tır, en az 35 gün sınır kapılarında kuyruk oluşturuyor. Bazen Tır’ların bekleme süreleri 45-50 güne kadar dahi uzayabiliyor. Nitekim, savaş nedeniyle, Karasu ve Odessa üzerinden Rusya’ya olan transit yük taşımacılığı güzergahı kullanılamaz hale gelince, Türkiye ile Gürcistan arasındaki sınır kapısı olan Sarp Sınır Kapısı’na yoğunluk arttı." şeklinde konuştu.

Gürcistan'dan Rusya'ya olan varış süresinin 15 günden 30'a çıktığını bildiren Dr. Arslan, ek olarak bekleyen her tırın günlük maliyetinin de yaklaşık olarak 200 doların üzerinde olduğuna dikkat çekti.

"LOJİSTİĞİN UÇTAN UCA DİJİTAL YÖNETİLMESİNE OLANAK TANIYOR"

Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Arslan, Türk lojistik teknolojileri girişimi olan Tırport’un dünyanın belli başlı lojistik teknolojileri arasında bulunduğunu belirterek, gelecek 5 yıl içinde mevcut pazar yeri ve  teknolojisiyle Kuzey ve Orta Lojistik koridorlarındaki çeşitli ülkelerin olan 1,5 milyon kamyonu yönetmeyi ve yönlendirmeyi hedeflediğini söyledi.

Platformun yapay-zeka destekli olarak geliştirdiği yeşil gümrük teknolojileri ile gümrüklerden hızlı geçişe imkan vermeyi ve bekleme sürelerini minimuma indirmeyi amaçladığını aktaran Dr. Arslan, "Crunchbase’te dünyanın en önemli 10 lojistik teknolojisi ve dijital yük servisleri arasında yer alan Tırport, günümüzde 6 dilde ve 7 ülkede tüm dijital platformlarda (iOS, Android, web, iPAD) yer alarak, lojistiğin uçtan uca dijital olarak yönetilmesini sağlıyor." dedi.